الکساندرو ولتا فیزیکدان ایتالیایی که بود؟ | بیوگرافی ولتا

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یابوی فیزیکدان ایتالیایی است که در ۱۸ فوریه ی سال ۱۷۴۵ میلادی در شهر کومو چشم به جهان گشود. او از همان اوان کودکی وصع بسیار رقت انگیزی داشت! او تا چهار سالگی نمی توانست حرف بزند! و والدین او می پنداشتند که عقب مانده است. اما در سن ۷ سالگی شرایط جسمی و فکری او بهتر شد و آن چنان پیشرفتی کرد که حتی توانست از سایر بچه ها پیشی بگیرد.

 

وی پس از مطالعه ی پریستلی که درباره ی شیمی نوشته شده بود، به مبحث برق علاقمند شد. او در سال ۱۷۷۴ میلادی معلم مدرسه عالی کومو شد و سال بعد نیز الکتروفور را اختراع کرد و پریستلی را از این اختراع با خبر کرد.

وی در سال ۱۷۷۹ میلادی سمت استادی دانشگاه پاوی را به دست آورد. ساختن وسایل الکتریکی از جمله الکتروسکوپ و همچنین الکتروفور و غیره سبب شهرت وی گشت. یکی از کارهای علمی او تحقیقاتی است که در زمینه ی مبحث برق انجام داده است. در سال ۱۷۸۰ میلادی لوئی گالوانی، استاد تشریح دانشگاه بولونی آزمایشاتی را بر روی قورباغه انجام داد به این صورت که قورباغه ای را به برق گیر آویزان کرد و متوجه شد که در هنگام عبور برق پنجه های قورباغه منقبض می شود!

گالوانی برای اطمینان بیشتر در بالکون فلزی خانه ی خود، قورباغه ای را آویزان کرد؛ مدتی سپری شد اما نتایج روزهای قبل را مشاهده نکرد! بنابراین در حالی که حوصله اش سر رفته بود و بسیار نیز ناراحت بود قورباغه را با گازانبری از جایی که او را آویزان کرده بود، جدا کرد. در این حین در اثر تماس گازانبر که قورباغه را با آن گرفته بود با بالکن حرکت و تکانی در قورباغه دیده شد! گالوانی می پنداشت که واقعا الکتریسیته حیوانی را کشف کرده است. از طرف دیگر ولتا با او به مخالفت برخاست و اعلام کرد که الکتریسیته ای که از این طریق به وجود آمده است فقط در اثر تماس گازانبر با بالکن فلزی بوده است!

بر اثر تحقیقات و آزمایش هایی که به عمل آورد، سعی کرد ثابت کند که قورباغه دخالتی در ایجاد الکتریسیته ندارد. هومبولت آلمانی خود از طرفداران نظریه ی گالوانی بود و کولن فرانسوی از طرفداران نظریه ی ولتا بود.

سرانجام گالوانی و طرفداران وی شکست خوردند و این شکست برای گالوانی و طرفداران او بسیار دردناک بود. او سکه ای از نقره و همچنین قطعه ای روی را به کار برد و آن دو را با پارچه ی پشمی اسیددار از هم جدا کرد و بدین طریق پیل الکتریکی به وجود آمد.

کشف باتری شهرت ولتا را به اوج خود رسانید. این دانشمند برجسته در ۲۰ مارس سال ۱۸۰۰ میلادی در نامه ای اکتشاف خود را به انجمن سلطنتی اطلاع داد با این کشف، او بیش از پیش در اروپا مشهور شد. در سال ۱۸۰۱ میلادی ناپلئون او را به فرانسه دعوت می کند و از او می خواهد که تجربه خود را در مقابل آکادمی علوم تکرار کند. بعد از اثبات، ناپلئون سمت کنت و سناتور را به وی اعطا می کند. همچنین به افتخار وی و به پاس خدمات و کشفیاتی که انجام داده بود، واحد نیروی برق، ولت نامیده شد.

او در ۵ مارس سال ۱۸۲۷ میلادی در کومو از دنیا رفت.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا