امپریال تیاتر یا خانه اپرای تفلیس ؛ ساختمانی باشکوه و زیبا

ساختمان اپرای تفلیس که پیش از این به نام امپریال تیاتر شناخته می شد، در خیابان روستاولی که یکی از قدیمی ترین و البته اصلی ترین خیابان تفلیس  قرار دارد. این ساختمان در سال هزار و هشتصد و پنجاه و یک ساخته شده است و یکی از بی نظیرترین شاهکارهای معماری و ساختمان سازی دوره اروپای شرقی قدیم می باشد.

این بنا در تور تفلیس ساختمانی است بسیار بزرگ و دارای تالارهای بسیار زیبا که با وجود معماری کلاسیک یادآور ترکیبی از معماری های سبک بیزانس، سبک رنسانس و سبک رومی می باشد. در سال هزار و هشتصد و یک زمانی که کشور گرجستان به امپراتوری روسیه ملحق شد گرجستان کشوری بسیار ضعیف بود اما در سال هزار و هشتصد و سی و دو اشراف و بزرگان گرجستان در صدد تجزیه طلبی از این امپراتوری برآمدند. مقامات محلی روسی این توطئه را کشف کردند و بسیاری از مبارزان را دستگیر و قیام را سرکوب نمودند.

مقامات روسی به منظور جلوگیری از این مسائل و همچنین نشان دادن حسن توجه خود به مردم گرجستان و به دست آوردن رضایت آنها، دست به تحولات فرهنگی زدند که یکی از آنها پایه گذاری اساس ساختمان کنونی اپرای تفلیس توسط میخائیل ورونتسف روسی نایب السلطنه محلی قفقاز در گرجستان بود. برای این منظور، او از فرماندار وقت تفلیس، زمینی را به رایگان و در بهترین نقطه شهر یعنی خیابان روستاولی که در آنزمان به نام گولووین بود ، دریافت نمود. اساس امپریال تیاتر تفلیس در پانزده آوریل سال هزار و هشتصد و چهل و هفت پایه گذاری شد و معمار ایتالیایی به نام جیو وانی سکودیری که در بندر ادسا در اکراین زندگی می کرد برای نظارت پروژه انتخاب گردید.

ساخت و ساز رسمی این بنا از سال هزار و هشتصد و پنجاه و یک آغاز شد و از یک طراح فرانسوی برای تزیین تالار داخلی کمک گرفته شد. این طراح با استفاده از مخمل های رنگی، طلا، نقره و ابریشم گران قیمت به صورتی زیبا تالار را آراسته کرد. لوستری بسیار بزرگ و گران قیمت با وزنی به اندازه دویست و هجده کیلوگرم که قطعاتش در دوازده جعبه بود، توسط کشتی بخار از بندر مارسی در فرانسه به بندر کولوی در دریای سیاه و از آنجا با طی مسافتی سی صد کیلومتری به شهر تفلیس رسید و در امپریال تئاتر نصب گردید. برخی نقاشان روس نیز نقاشی هایی بر روی دیوار های بلند این تالار کشیدند.

ولادیمیر سولوکاپ اولین مدیری بود که توسط ورونتسف منصوب شد. در یازده اکتبر هزار و هشتصد و هفتاد و چهار در یک آتش سوزی هولناک در داخل ساختمان باعث از بین رفتن کتابخانه، آرشیو موسیقی، لباس های تئاتر، تابلوهای نقاشی نفیس و تمامی نقاشی های روسی روی دیوار و ساختمان تئاتر کاملا از بین رفت و ساختمان به صورت مخروبه ای تبدیل شد. بازسازی ساختمان اپرا بلافاصله شروع شد اما در اجرای پروژه ها بسیار تاخیر به وجود می آمد تا این که با فرمان فرماندار محلی مجددا از سر گرفته شد و در نهایت در سال هزار و هشتصد و نود و شش به بهره برداری رسید. در سال هزار و نهصد و سی و هفت به افتخار ذکریا پالیاشویلی یکی از آهنگ سازان ملی گرجستان نام این اپرا به پالیاشویلی تغییر یافت.

برخی مراسم سنتی مراسم اجرای سوگند توسط رئیس جمهور هم در این ساختمان انجام می گیرد. البته لازم به توضیح است که سبک بنای کنونی اپرا به سبک نئو موریش (سبکی که رگه هایی از سبک های اسلامی، اسپانیایی را در خود جای داده است) ساخته شده است. در حالی که سرسرا، و نمای بیرونی و سالن اصلی این بنا به طور کامل مطابق با سبک معماری اروپایی است.

از زمان احداث تا کنون بر اثر بی توجهی ها درباره این بنا ، بارها و بارها دستخوش آتش سوزی های کوچک و بزرگ شده است و البته بلافاصله بازسازی های زیادی هم از سوی حکومت کمونیستی شوروی صورت گرفته است. و از زمان استقلال کشور گرجستان هم از این بنا مواظبت بسیار زیادی انجام می گیرد و این بنا را جزو یکی از جاذبه های گردشگری کشور گرجستان و به خصوص شهر تفلیس نموده است. همان طور که گفته شد از سال هزار و نهصد و سی و هفت، خانه اپرای تفلیس به نام ذکریا پالیاشویلی هنرمند و موسیقی دان گرجستانی تغییر یافته است.

همان طور که گفته شد این بنای باشکوه و زیبا در شهر تفلیس و در خیابان روستاولی قرار دارد و هر روزه هزاران گردشگر از سراسر جهان برای دیدن این بنای باشکوه به آن جا می آیند. در آن جا شما را با تاریخچه پر فراز و نشیب ساختمان آشنا می نمایند. وسایل و تزئینات داخلی خانه اپرا بسیار عتیقه و دیدنی هستند و دیدن آنها برای آنانی که از اسباب قدیمی خوششان می آید بسیار لذت بخش خواهد بود.

معماری ساختمان اپرای پالیاشویلی یا همان اپرای تفلیس بسیار قابل توجه می باشد. سالن های باشکوه در رنگ های آبی و قرمز، نقش و نگارهایی در سبک های مختلف زیبا و دیدنی هستند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا