اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ چگونه فروش خود را با اینفلوئنسر مارکتینگ افزایش دهیم؟

امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری با اینفلوئنسرها می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن مخاطبان و مشتریان جدید باشد. معمولا بازاریاب‌ ها پول زیادی را صرف دیجیتال مارکتینگ بر روی پلتفرم‌های مختلف می‌کنند تا بازدید و ترافیک وب‌سایت‌شان افزایش یابد. هرچند علی‌رغم پرداخت حجم بالایی از پول، مطابق با یک گزارش، هم‌چنان تولید لید (lead generation) مشکل اصلی ۶۳ درصد از کسب‌وکارها است.

اینفلوئنسرها به شما کمک می‌کنند که شکاف میان برند خود و مخاطبان‌تان را پر کنید اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند شکاف میان برند شما و مخاطبانی که دارید را پر کند. اما اصلا اینفلوئنسر چیست یا کیست؟ اساسا، اینفلوئنسر ها شخصیت‌های مشهور در رسانه‌های اجتماعی هستند که تعداد زیادی فالوئر دارند. کسب‌وکارها با هدف رسیدن به مخاطبین این افراد، با آنها ارتباط برقرار می‌کنند؛ ارتباطی که در نهایت به ترافیک بیشتر و مشتریان بالقوه منتهی خواهد شد.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

دلایل زیادی برای درگیر کردن اینفلوئنسرها با کسب‌ و کار شما وجود دارد. یکی از نخستین و اصلی‌ترین منافع، توانایی بالاتر در رسیدن به طیف گسترده‌تری از مخاطبین است، البته اگر فقط از ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید. اینفلوئنسرها با صحبت در مورد سرویس یا محصول شرکت‌های مختلف می‌توانند از کسب‌وکار آنها نزد کاربران طرفداری کنند. اگر تا به حال کسی نام برند شما را نشنیده است، این شانس وجود خواهد داشت تا مردم فقط در یک ویدیو که یوتیوبر مورد علاقه‌شان منتشر کرده، با شما آشنا شوند.

علاوه بر این، ممکن است بتوانید بازخورد خوبی را از طریق اینفلوئنسرها دریافت کنید. برای این کار کافیست به چیزی که اینفلوئنسر مورد نظر (و فالوئرهایش) در مورد محصول یا سرویس شما می‌گوید، گوش دهید. در مرحله بعدی، بخش نظرات آن ویدیو را چک کنید تا ببینید که دیگران چه احساسی در مورد محصول یا خدمات شما دارند. اگر متوجه روندی مشخص در مورد تجربه کاربران از خودتان شدید، مثل فرآیند خرید، محتوای منتشرشده، خود محصول یا هر چیز دیگر، وقت آن است که وب‌سایت یا محصول‌تان را ارزیابی کرده و به دنبال راهی برای بهبود آن باشید.

اینفلوئنسر ها همچنین میان شما و چشم‌اندازهایی که پیش روی مشتریان قرار می‌دهید، اعتماد به وجود می‌آورند. اگر کسی تصمیم گرفته باشد که دیگر هیچ‌کدام از محصولات یا خدمات شما را خریداری نکند، نظر اینفلوئنسر مورد علاقه او می‌تواند این فرد را به یک مشتری جدید تبدیل کند.

چه زمانی با میکرو اینفلوئنسر ها کار کنیم؟

پیش از پاسخ به این سوال، بهتر است اول بگوییم میکرو اینفلوئنسر ها (microinfluencers) چه کسانی هستند؟ این‌ها نوع خاصی از اینفلوئنسر ها هستند که تعداد فالوئرها یا مخاطبان آنها، کم تا متوسط است. هیچ عدد مشخص برای این گروه‌بندی وجود ندارد، ولی به صورت کلی می‌توان افرادی را که بین ۱۰ هزار تا ۵۰۰ هزار فالوئر دارند، به عنوان یک میکرو اینفلوئنسر معرفی کرد.

قابل توجه‌ترین تفاوت بین کار با یک میکرو اینفلوئنسر و یک اینفلوئنسر، این است که معمولا تاکتیک‌های تبلیغات میکرو اینفلوئنسر دنباله طولانی‌تری در مقایسه با افرادی دارد که طیف گسترده‌ای از افراد، مخاطب آنها هستند. به جای درست کردن چندین ویدیو در مورد موضوعات مختلف، اینفلوئنسر ها ویدیوهایی را درست می‌کنند که خاص یا اصطلاحا نیچ (niche) هستند. از آنجایی که موضوع فعالیت آنها می‌تواند بسیار خاص باشد، مخاطبان آنها هم تمایل به داشتن رابطه‌ای نزدیک‌تر با میکرو اینفلوئنسر دارند و به همین دلیل، احتمالا توجه بیشتری به پیشنهادات ارائه‌شده خواهند داشت.

باید این موضوع را هم در نظر داشت که به خاطر خاص بودن مخاطبان، اگر موضوعاتی که میکرو اینفلوئنسر پوشش می‌دهد با کسب‌وکار شما مرتبط باشد، احتمالا افراد بیشتری از وب‌سایت‌تان بازدید خواهند کرد. به عنوان مثال، شرکت‌هایی که در زمینه ملزومات حیوانات خانگی فعالیت دارند، بیشتر دوست دارند با میکرو اینفلوئنسر هایی کار کنند که در مورد حیوان خانگی یا به صورت کلی حیوانات صحبت می‌کنند. دلیل این موضوع بسیار ساده است: اغلب افرادی که ویدیوهای مربوط به حیوانات خانگی را تماشا می‌کنند، خودشان صاحب یکی از آنها هستند. مشتریانی که حیوان اهلی دارند، به غذا و لوازم مختلف نیاز دارند تا مشکلی برای حیوان خانگی آنها پیش نیاید. با این تفاسیر، همکاری با کسی که همواره در مورد حیوانات صحبت می‌کند، تصمیمی کاملا منطقی برای معرفی برند شما به مخاطبان این حوزه است.

البته، اگر محتوای تبلیغاتی شما محدودیت زمانی دارد، مثل برگزاری یک مسابقه آنلاین با پیشنهاد فروش ویژه یک محصول یا سرویس، بهتر است با اینفلوئنسر هایی که مخاطبان بیشتری دارند، کار کنید. در این صورت می‌توان در مدت زمانی کوتاه، حجم بالایی از ترافیک را مشاهده کرد. حالا زمان آن رسیده تا در مورد پیدا کردن این افراد و چگونی ارتباط با آنها سخن بگوییم.

پیدا کردن مخاطبان

پیش از آنکه به دنبال یک اینفلوئنسر باشید، باید مخاطبان خود را بشناسید. شخصیت‌های اینترنتی معمولا مخاطبان مشخصی دارند و به همین دلیل باید مطمئن شوید این افراد می‌توانند مخاطب شما هم باشند. پیش از آنکه با کسی ارتباط بگیرید، وضعیت مخاطبان و مشتریان خود در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی را به‌دقت تحلیل کنید. در واقع شما باید به دنبال ساخت پرسونایی برای مشتریان خود باشید که بتواند تمایلات، اهداف، سن و درآمد مصرف‌کنندگانی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، پوشش دهد.

شما می‌توانید با برگزاری نظرسنجی در وب‌سایت‌تان یا از طریق ارسال ایمیل، بازخوردهای مشتریان را دریافت کرده و شناخت بیشتری از مخاطبان خود پیدا کنید. به عنوان مثال، وب‌سایت‌های فعال در حوزه سلامت و تندرستی می‌توانند تمایلات کاربران را در مورد ارائه محتوا در زمینه فعالیت‌های ورزشی یا داشتن یک رژیم غذایی سالم، جویا شوند. نخستین گام در بازاریابی، شناخت مشتریان است. پس از آنکه چندین پرسونای مشتری را ایجاد کردید، زمان آن است که کار بر روی استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ را آغاز کنید.

تدوین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

برخی کسب‌وکارها پیشنهاد نوشتن یک پست مهمان در وب‌سایت اینفلوئنسر ها را می‌دهند تا از این طریق بتوانند مخاطبان را به سمت برند خود جذب کنند. در موارد دیگر نیز صاحبان کسب‌وکارها با پرداخت پول، از اینفلوئنسر ها می‌خواهند که سرویس یا محصول آنها را تبلیغ کنند. اگر در مکاتبات خود کسی را پیدا کردید که تمایل به همکاری با شما را داشت، می‌توانید در عوض بازخوردی که قرار است از همکاری با او دریافت کنید، یکی از محصولات خود را به صورت رایگان در اختیارش دهید یا به او اجازه دهید که از سرویس شما برای دوره‌ای معین به صورت رایگان استفاده کند.

کلید اصلی در ایجاد یک رابطه موفق و قرارداد با اینفلوئنسر ها، پیدا کردن شخصیت‌هایی است که پیش‌تر در حوزه کاری شما فعالیت داشته باشند. برای درک بهتر، تصور کنید وب‌سایتی دارید که در آن، ملزومات زیبایی فروخته می‌شود. در این صورت، همکاری با یک اینفلوئنسر زیبا که وب‌سایت شما را در عوض دریافت محصولی رایگان تبلیغ کند، تصمیمی منطقی خواهد بود.

پیش از آنکه سراغ یک اینفلوئنسر روید، اول مطمئن شوید که چه چیزی را می‌خواهید به او پیشنهاد کنید. افزون بر این، خود را جای اینفلوئنسر بگذارید و ببینید کدام ویژگی کسب‌وکار یا وب‌سایت شما برایش جذاب بوده و او را متقاعد می‌کند که شما را به جای رقبایتان انتخاب کند.

تحقیق و تعامل با اینفلوئنسرها

حالا که مخاطب خود را شناخته‌اید، زمان تحقیق در مورد اینفلوئنسرها و پیدا کردن شخصیت‌هایی است که در زمینه کاری شما فعالیت دارند. یکی از آسان‌ترین راه‌ها، جستجوی هشتگ اینستاگرام‌  یا توییتر برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی مربوط به کسب‌وکار شما است. با این کار، لیستی بلند از افرادی که در مورد صنعت شما صحبت می‌کنند، پیش روی شما قرار می‌گیرد. اگر به بالای این لیست توجه کنید هم می‌توانید محبوب‌ترین اینفلوئنسر ها را پیدا کنید. حالا پروفایل این افراد و وضعیت فعالیت آنها را به‌دقت بررسی کرده و کسی را پیدا کنید که تعداد مناسبی فالوئر داشته باشد؛ سپس از طریق دایرکت یا ایمیل به او پیام دهید.

حتما مطمئن شوید که پیام خود را از طریق پروفایل تجاری یا ایمیل رسمی شرکت ارسال کنید. پیام شما نباید منحصرا در مورد چگونگی ارتباط و کمک اینفلوئنسر به شما باشد. سعی کنید با ارائه یک گزارش کوتاه و جالب، به او بگویید که کارهایش را دنبال می‌کنید و آنها را دوست دارید. هنگام عقد قرارداد هم نباید فقط به مزایایی که این همکاری برای شما دارد، اشاره کرد؛ در عوض سعی کنید نتیجه این همکاری برای اینفلوئنسر و مخاطبان‌ را هم تشریح کنید تا نظر او بیش از پیش جلب شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا