بازگرداندن جهیزیه در طلاق توافقی چه شرایطی دارد؟

استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

زندگی زناشویی در مقایسه با زندگی مجردی تقدس خاصی دارد و بنابراین هرکسی که زندگی زناشویی را شروع می کند باید نسبت به خیلی از امورات آگاهی داشته باشد و حتی در برخی موارد که حتی حق با هم او باشد باید گذشت کند تا زندگی زناشویی سرشار از لذت و خوشبختی را تجربه کند. اما در این میان، جهیزیه موردی که است که زوجه در همان ابتدای زندگی برای گذران زندگی خود توسط والدین او خریداری شده و آن ها را به خانه زوج وارد می کند تا بتواند جهت گذران زندگی خود از آن ها استفاده کند.

بازگرداندن جهیزیه در طلاق توافقی چه شرایطی دارد؟
بازگرداندن جهیزیه در طلاق توافقی چه شرایطی دارد؟

البته در زندگی زناشویی بیشتر امورات و اموال مشترک شده و به اصطلاح من به ما تبدیل می شود.

ولی باز هم با این همه خیر و برکتی در زندگی زناشویی وجود دارد ولی گاهی مواقع اختلاف کوچکی به اختلافات بسیار بزرگی تبدیل می شوند.

اموال منقولی که توسط زوجه استفاده می شود به زوجه تعلق می گیرد و اموالی که توسط شوهر بنا به عادت و به صورت مکرر استفاده می شود متعلق به شوهر بوده و یک سری از اموال هم به صورت مشترک استفاده می شوند.

جهیزیه شامل اموال منقولی است که توسط زوجه به خانه زوج آورده می شود و به مرور زمان خراب شده یا از میزان بهره وری آن کاسته شده و مستهلک می شود.

البته شوهر هم در عقدنامه نسبت به جایگزینی اموال منقول‌جهیزیه متعهد نشده یا حتی قرار بر این هم نیست که مبالغ اموال خراب شده را به زوجه پرداخت کند، ولی با این وجود در صورتی که قدرت خرید داشته باشند می توانند اموال بهتری را خریداری کرده و از آن استفاده کنند.

زمانی که زن و شوهر بر سر طلاق توافق می کنند، نحوه استرداد جهیزیه به گونه دیگری خواهد بود.

نحوه استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

زمانی که بر سر طلاق به توافق رسیدند در این صورت باید نحوه استرداد و زمان و مکان آن را نیز مشخص کنند، البته این کار بعد از جاری شدن صیغه طلاق به انجام می رسد، زوجه زمانی را برای دریافت جهیزیه مشخص می کند و مکان دریافت جهیزیه نیز مشخص می کند.

در صورتی که زوجه هنوز در مورد استرداد جهیزیه توافق نکرده باشند می تواند براساس لیست ابتدایی، اموال جهیزیه را دریافت کند.

لیست اموال جهیزیه همان اموالی است که زوجه در ابتدای زندگی خود به خانه شوهر می آورد و زوجه می تواند در اموال خود هر گونه دخل و تصرفی را به انجام برساند.

زوجه حتی در مقایسه با شوهر استقلال مالی دارد و می تواند مبلغ درآمدی خود را به هر نحو که بخواهد صرف کند.

زوجه می تواند بر طبق لیست ابتدایی خود، اموال دلخواه خود را به هر شکل و ترتیبی استرداد کند.

زوج باید در همان ابتدای زندگی، لیست اموال را مشاهده کرده و آن ها را امضاء کند. زمانی که زوج لیست اموال را امضاء می کند دیگر این چنین لیستی یک لیست معمولی نیست بلکه یک سند معتبر محسوب می شود.

هر اموال منقولی که زوجه در ابتدای زندگی خود خریداری کرده جزء جهیزیه او محسوب می شود.

استرداد جهیزیه از طریق شورای حل اختلاف

در صورتی که ارزش مالی جهیزیه از ۲۰ میلیون تومان باشد، دادخواست زوجه به شورای حل اختلاف واگذار می شود .

استرداد جهیزیه از طریق دادگاه

در غیر این صورت زوج و زوجه باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند؛ البته زوجین باید بر سر نحوه استرداد جهیزیه به توافق رسیده باشند و در توافق خود نیز نحوه استرداد را مشخص کرده باشند تا براساس توافق جهیزیه استرداد شود.

مراحل استرداد جهیزیه

اگر تصمیم خود را برای استرداد جهیزیه گرفته اید میتوانید به یکی از شیوه های زیر برای گرفتن جهیزیه اقدام کنید.

  1. شما میتوانید خودتان برای استرداد جهیزیه به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.
  2. شما میتوانید برای اطلاع از چگونگی استرداد جهیزیه با وکیل استرداد جهیزیه به صورت تلفنی یا حضوری گفتگو کنید تا شما را برای مراجعه به شورای حل اختلاف راهنمایی کند.
  3. شما باید برای استرداد جهیزیه، دادخواست تنظیم کنید که در صورت نیاز و نداشتن اطلاعات کافی میتوانید برای تنظیم دادخواست با وکیل استرداد جهیزیه مشورت کنید.

مدارک استرداد جهیزیه

برای استرداد جهیزیه به مدارک ذیل نیاز است :

  1. اصل سند ازدواج
  2. اصل شناسنامه زن
  3. اصل کارت ملی زن
  4. سیاهه جهیزیه معتبر

در صورت نبود اصل سند ازدواج باید کپی آن را از دفترخانه ای که عقد کرده اید دریافت کنید.

بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر

بر طبق آن چه گفته شد زن مالک جهیزیه است و با توجه به این که وظیفه قانونی برای آوردن یا نگه داشتن جهیزیه ندارد می تواند هر موقع که بخواهد آن را مسترد نماید و نیازی به اجازه شوهر نیست فقط توجه داشته باشید اگر تمایل به این کار داشتید، فقط آن چه در لیست جهیزیه شما است و آن را خریداری کرده اید، بدون اجازه شوهر از خانه خارج کنید.

تجربه نشان می دهد که اکثر قریب به اتفاق شکایت های سرقت که مرد از زن در مورد بردن اثاثیه منزل می کند به دلیل نبود عنصر معنوی جرم و یا عنصر معنوی (سوء نیت) به نتیجه مطلوب مرد نمی رسد.

توصیه می کنیم اگر بدون مجوز دادگاه می خواهید جهیزیه را مسترد نمایید بهتر است چند نفر از همسایگان را شاهد بگیرید که چه اقلامی و وسایلی را از منزل خارج می کنید.

آیا میتوان در شرایطی که مرد جهیزیه را تصاحب کرده است، به جرم خیانت در امانت از او شکایت کرد ؟

به این پرسش به دو گونه باید پاسخ داد؛

اگر به صورت خشک به قوانین نگاه شود، می‌توان زوج را مشمول این جرم دانست. این در حالی است که اگر از دید عرفی به موضوع نگاه کرده و قواعد شراکت را در خصوص جهیزیه‌ای که زن به منزل شوهر می‌برد، جاری بدانیم، نمی‌توان پاسخ قاطعی به این پرسش داد.

دیوان عالی کشور در آرای خود احکام متفاوتی در این مورد صادر کرده و در برخی موارد شریک را مشمول این جرم دانسته است و در مواردی نیز خیر !

به نظر می‌رسد که نمی‌توان زوج را به جرم خیانت در امانت محکوم کرد.

حتی اگر به نقص یا تلف اموال جهیزیه اقدام کرده باشد. چرا که جرم خیانت در امانت مختص به اعمالی است که در آن استرداد اموال پیش‌بینی شده باشد.

در حالی که در خصوص جهیزیه به نظر می‌رسد باید توافقی میان صاحب مال یعنی زوجه و امین یعنی زوج مبنی بر استرداد جهیزیه، چه به صورت صریح و چه به صورت ضمنی وجود داشته باشد و چون ذات عقد ازدواج مبنی بر تفاهم و توافق برای ادامه زندگی مشترک است، بعید به نظر می‌رسد در حین عقد ازدواج و شروع زندگی مشترک زوجه استرداد جهیزیه را شرط کرده باشد.

در زمانی که زوجه جهیزیه را به منزل مشترک می‌آورد، چون هدف ادامه زندگی است هیچ پیش‌ زمینه‌ای برای استرداد جهیزیه وجود ندارد، در نتیجه چون جرم خیانت در امانت مختص به اعمالی است که استرداد در آن ها شرط است، بعید به نظر می‌رسد زوج را بتوان به این جرم محکوم کرد.

به معنای واضح‌ تر شرط استرداد جهیزیه باید وجود داشته باشد و اگر نباشد، جرم صورت نپذیرفته است؛ بنابراین از آن جایی که در زمان ازدواج شرط استرداد جهزیه وجود ندارد، این جرم صورت نمی‌پذیرد.

در ماده ۶۷۴ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی مقرر شده است که « هرگاه اموال منقول یا غیر‌منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته، چک، قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده باشد که اشیا مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیا نزد او بوده است، آن ها را به ضرر مالکان یا متصرفان آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود کند به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد

بر اساس این ماده که رکن قانونی جرم خیانت در امانت است، می‌توان گفت که رکن مادی این جرم، استعمال، تصاحب، اتلاف یا مفقودی اموال مزبور است.

ماده ۶۱۷ قانون مدنی نیز در خصوص عقد ودیعه این‌گونه بیان کرده است که :« امین نمی‌تواند غیر از جهت حفاظت، تصرفی در ودیعه کند یا به نحوی از انحاء از آن منتفع گردد مگر با اجازه صریح یا ضمنی امانت‌گذار و در غیر این صورت ضامن است.»

در نتیجه زمانی که زوجه، زوج را از استفاده ممنوع می‌کند، هرگونه استفاده‌ای از آن استعمال محسوب می‌شود. البته شرایط سوءنیت او در این ماده باید لحاظ شده و مورد توجه قرار گیرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا