باکتری ها در کجا زندگی می کنند؟

جدول یاب ، محمد سیمری : باکتری ها احتمالا رایج ترین شکل حیات در روی کره ی زمین هستند. این موجودات به صورت میکروارگانیسم زندگی می کنند. یعنی فقط در زیر میکروسکوپ قابل رویت هستند. باکتری فقط از یک سلول زنده تشکیل می شود و برخی ویژگی های مشترک بین جانوران و گیاهان را دارا است.

در جهان، حداقل دو هزار نوع باکتری وجود دارند که تقریبا در همه جا و هر نقطه ای از این کره ی خاکی پراکنده هستند! برخی از باکتری ها در دهان، برخی در بینی، و همچنین برخی دیگر در روده ی جانوران و انسان ها زندگی می کنند! برخی دیگر در روی برگ های ریخته، درختان خشکیده، ضایعات و مدفوع و لاشه ی حیوانات به سر می برند.

باکتری ها در آب شور و آب شیرین، در شیر و همچنین در بیشتر غذاها زندگی می کنند! در غبار هوا، در خاک و همچنین در فاضلاب ها نیز باکتری ها زندگی می کنند. برخی از باکتری ها می توانند موادی چون گازهای هیدروژن، آمونیاک، ترکیبات دارای آهن و نیز پارافین را به عنوان غذا مورد استفاده ی خود قرار دهند. تعداد انگشت شماری از باکتری ها از اسیدها و گازهایی تغذیه می کنند که برای انسان خطرناک و مسموم کننده است.

با آن که بیشتر باکتری ها در اثر حرارت کشته می شوند، برخی از آن ها در چشمه های آب گرم نیز به سر می برند! انجماد ممکن است مانع رشد باکتری ها شود ولی نمی تواند آن ها را بکشد و از بین ببرد. باکتری در اثر انجماد می تواند مدت های مدید به صورت غیر فعال درآید. در معادن نمک، باکتری های منجمدی یافت شده اند که به صدها میلیون سال پیش تعلق دارند! این باکتری ها پس از انتقال به آزمایشگاه، فعال شده اند!

حال آن که باکتری ها می توانند عملا در هر اوضاعی به حیات خویش ادامه دهند؛ آیا نمی توان گفت که خطر بزرگی همواره انسان راه تهدید می کند؟ خوشبختانه بیشتر باکتری ها برای انسان خطری ندارند و یا برای وی مفید نیز هستند! باکتری ها سبب پوسیدگی گیاهان خشکیده و نیز جانوران مرده می شوند. باکتری ها نقش بسیار مهمی در فعل و انفعالات گوارشی آدمی و نیز جانوران دیگر ایفا می نمایند و در حکم حلقه ای حیاتی در زنجیره ی غذایی زندگی انسان و دیگر جانوران هستند. در تخمیرهای صنعتی منتهی به تولید برخی از غذاها، داروها و همچنین بسیاری از مواد صنعتی دیگر از باکتری ها استفاده می شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا