با ورزش چطور می‌توان ذهن را تقویت کرد؟

جدول یاب ، ترجمه: سمیرا فیض آبادی : همه می‌دانیم که ورزش برای بدن لازم و ضروری است؛ اما آیا می‌دانید که ورزش دادن ذهن هم امر مهمی است؟  بسیاری از محققان معتقدند که مغز برای حفظ سلامتی‌اش به ورزش نیاز دارد. در حالی که بسیاری از دانشمندان شناختی معتقدند ادعاهای پیرامون آموزش مغز هر دو اغراق آمیز و گمراه کننده هستند، تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد انواع خاصی از فعالیت ها می توانند برای سلامتی مغز شما مفید باشند.

انعطاف پذیری مغز به آن این امکان را  می دهد که حتی با افزایش سن، انطباق‌پذیرتر شده و تغییر کند. با یادگیری چیزهای جدید ، می توانید مسیرها و شبکه های عصبی را خلق کرده و تقویت کنید. این اتفاق به تقویت مغز شما کمک می کند، و همچنین می تواند آن را در مقابل تغییرات انعطاف پذیر و سازگارتر کند.  این مزایا می تواند با وجود افزایش سن، برای تیز نگه داشتن ذهن شما مفید باشد.

یک مطالعه گسترده شامل بیش از ۲۸۰۰ شرکت کننده در سن بالای ۶۵ سال است که هر کدام در یکی از سه شکل مختلف آموزش شناختی شرکت داشتند. انواع آموزش های مورد استفاده شامل سرعت آموزش پردازش ، آموزش حافظه و آموزش استدلال بود.

محققان دریافتند که افراد حاضر در  گروه پردازش سرعت، از  بیشترین مزایا بهره بردند، احتمالاً به این دلیل که این آموزش منجر به یک الگوی فعال سازی گسترده تر در مغزشان شده است. با این حال، هر سه گروه، از محافظت در برابر کاهش شناختی مرتبط با سن که حداقل پنج سال به طول انجامید سود بردند. واضح است که فعالیت‌های ذهنی خاص می توانند از فواید فعالیت‌خای مغزی  باشند.

حال بیایید  با برخی از تمرینات مغزی رکه می توانید در خانه انجام دهید آشنا شویم. در حالی که این بازی‌های مغزی به گونه ای طراحی نشده اند که شما را باهوش‌تر نشان دهند ، ممکن است دریابید که اگر مرتباً آنها را تمرین کنید، از نظر روحی احساس تیزی و قدرت بیشتری خواهید کرد.

برای مراقبت از ذهن باید از بدن خود مراقبت کنید

اگر می خواهید از ذهن خود مراقبت کنید ، باید ابتدا مراقبت از بدن خود شروع کنید. تحقیقات بارها و بارها نشان داده است افرادی که دارای سبک زندگی سالم مانند ورزش و تغذیه مناسب هستند نسبت به کند شدن پروسه پیری مستعد‌تر هستند. مطالعات حتی حاکی از آن است که ورزش می تواند شما را باهوش تر کند و از افزایش سن مغز شما در برابر انقباض محافظت کند. تحقیقات حتی نشان داده است که ورزش می تواند نوروژنز یا تشکیل سلول های جدید مغز را در هیپوکامپ مغز افزایش دهد.

بنابراین اگر می خواهید ذهن بهتری داشته باشید، ابتدا روی سلامت جسم خود کار کنید. به پیاده روی بروید، میوه و سبزیجات تازه بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنید و سعی کنید از عادت های بد مانند مصرف زیاد الکل یا مصرف دخانیات خودداری کنید. برخی از این موارد ممکن است از سایرین دشوارتر باشد، اما مغز شما سالها از شما تشکر خواهد کرد.

نقشه شهر خود را از  روی حافظه بکشید

در حالی که ممکن است احساس کنید می توانید خیابان های محله خود را با چشمان بسته ترسیم کنید، سعی کنید با ترسیم نقشه ای از شهر یا محله خود از روی حافظه، مغز خود را به چالش بکشید. تقلب نکنید! سعی کنید خیابان های اصلی، خیابان های جانبی اصلی و نشانه‌های محلی را در آن قرار دهید.

پس از اتمام کار، نقشه حافظه خود را با یک نقشه واقعی منطقه مقایسه کنید. چطور انجامش دادید؟ آیا از برخی مواردی که از دست داده اید تعجب می کنید؟ اگر این فعالیت برایتان خیلی آسان بود ، سعی کنید یک منطقه کمتر آشنا از حافظه مانند نقشه کل کشور را ترسیم کنید و سعی کنید برچسب گذاری هر استان را انجام دهید.

وقتی در پشت فرمان خودرو هستید، رفتن به سوپر مارکت یا مطب پزشک ممکن است ساده و تقریباً اتوماتیک به نظر برسد. با این وجود، خودتان را مجبور کنید تا چیدمان محله‌تان را به خاطر بسپارید.  همچنین ترسیم و برچسب زدن آن به فعال کردن مناطق مختلف مغز شما کمک می کند.

تحقیقات مربوط به آموزش مغز بارها نشان داده است که دقیقاً همین نوع فعالیت های چالش برانگیز و پیچیده است که بیشترین سود را برای مغز شما دارند.

چیزی جدید بیاموزید

این تمرین مغزی نیاز به کمی تعهد دارد، اما درعین حال یکی از مواردی است که ممکن است بیشترین نفع را برای شما داشته باشد. به یاد داشته باشید که محققان معتقدند مؤثرترین تمرینات آموزش مغز، آنهایی هستند که چالش برانگیز، جدید و پیچیده هستند. یادگیری چیزهای جدید یکی از راه های فعال نگه داشتن مغز و معرفی مداوم چالش های جدید است.

برخی از مواردی که شاید دوست داشته باشید امتحان کنید شامل یادگیری یک زبان جدید، یادگیری نواختن یک ساز موسیقی یا یادگیری یک سرگرمی جدید می‌شوند. در این صورت،  نه تنها ذهن خود را تقویت می کنید بلکه به طور مداوم در حال یادگیری چیزهای جدید خواهید بود زیرا همچنان مهارت های خود را گسترش داده و موفق تر خواهید شد.

سعی کنید برای انجام کارهایتان از دست غیرمسلط خود استفاده کنید

کار کردن با دست غیر غالب،  یک تمرین جالب مغز است که یک متخصص مغز و اعصاب می گوید “به زنده نگه داشتن مغز شما” کمک می کند. متخصص مغز و اعصاب، لارنس کاتز در کتاب خود « Keep Your Your Alive Alive: 83» ورزش عصبی برای جلوگیری از از دست دادن حافظه و افزایش تناسب اندام، توصیه می کند. او می‌گوید از دست غیر غالب برای تقویت ذهن خود استفاده کنید. از آنجا که استفاده از دست مخالف شما می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، می تواند یک راه عالی برای افزایش فعالیت مغز باشد. هنگام شام یا زمانی که می خواهید چیزی بنویسید، قلم را فاشق را در  دستان خود عوض کنید. اگر دست چپ هستید دست راست را امتحان کنید و بالعکس. دشوار خواهد بود، اما این  نکته دقیقاً همین است.

مؤثرترین فعالیت‌های مغز فعالیت‌هایی است که لزوماً آسان نیستند.

این کار فعالیتی است که شما احتمالاً هر روز انجام می دهید، اما ممکن است درک نکنید که چقدر می تواند برای قدرت ذهنی شما مفید باشد.

فعالیت اجتماعی

مطالعات نشان می دهد افرادی که از نظر اجتماعی فعال هستند نیز در معرض خطر  کمتری برای ابتلا به زوال عقل و آلزایمر قرار دارند. معاشرت و شرکت در اجتماع نیاز به درگیری چندین ناحیه از مغز دارد و بسیاری از فعالیتهای اجتماعی نیز شامل عناصر جسمی مانند بازی ورزشی می شوند که برای ذهن شما نیز مفید است.

حتی اگر فردی درونگرا باشید، باید بدانید تعامل اجتماعی می تواند در کوتاه مدت و طولانی مدت برای مغز شما مفید واقع شود. برخی ایده‌ها برای مشارکت اجتماعی شامل ثبت نام در فرصت های داوطلبانه در جامعه، پیوستن به یک باشگاه، عضویت در یک گروه پیاده روی محلی و ماندن در تماس نزدیک با دوستان و خانواده است.

مدیتیشن

مدیتیشن یک تمرین مغز است که هزاران سال است در حال استفاده است اما به تازگی به دلیل اثربخشی آن، مورد توجه خاصی قرار گرفته است. یک تمرین مغزی که شاید فکر نمی‌کردید بسیار مؤثر باشد مدیتیشن است. این ورزش موثر ذهن مورد تائید و حمایت بسیاری از روان‌شناسان، پزشکان متخصص و رهبران مشاغل می‌باشد. قبل از اینکه بگویید این سنت باستانی بودایی برای شما اتفاقی بسیار جدید است، برخی از تحقیقات را در نظر بگیرید که نشان دهنده فواید بسیاری از مدیتیشن است.

مطالعات نشان می دهد که مدیتیشن ذهن می تواند به درگیری  مسیرهای عصبی جدید کمک کند و در نتیجه به بهبود مهارت‌های خود دیداری و افزایش انعطاف‌پذیری ذهنی منجر شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مدیتیشن می تواند به بهبود توجه، تمرکز، همدلی و حتی مصونیت کمک کند. مطالعات همچنین حاکی از آن است که مدیتیشن حتی ممکن است ظرفیت حافظه کاری را افزایش دهد.

و در مورد بازی‌های آموزش ذهنی چه باید گفت؟

بسیاری از بازی های آموزشی مغزی، وب سایت ها و برنامه هایی که در آنجا وجود دارد احتمالاً بسیار خوب هستند که درمورد آنها  شنیده‌اید یا حتی آنها را امتحان کرده اید. بسیاری از این ابزارها ادعا می کنند که این تمرینات کامپیوتری مغز می تواند انعطاف پذیری ذهنی شما را افزایش دهد، شما را از نظر ذهنی شفاف تر نگه دارد و حتی شما را باهوش‌تر کند.

در حالی که هنوز بحث زیادی در مورد صحت این ادعاها وجود دارد، این احتمال وجود دارد که بازی کردن این نوع بازی‌های ذهنی ممکن است برای مغز شما مفید باشد.

رنامه ها و بازی های مربوط به تناسب اندام مغز روشی شگفت انگیز برای آزار دادن و به چالش کشیدن مغز شماست. سودوکو، جدول کلمات متقاطع و بازی های الکترونیکی همه می توانند سرعت و حافظه مغز شما را بهبود ببخشند. این بازی ها به منطق، مهارت های لغت، ریاضیات و موارد دیگر تکیه دارند. این بازی ها همچنین سرگرم کننده هستند.

منبع: verywellmind

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا