با چند درمان خانگی طبیعی برای خونریزی بینی آشنا شوید

جدول یاب ، ترجمه: پردیس کیانی : خونریزی بینی که در اصطلاح پزشکی به نام epistaxis شناخته شده است، یک مشکل بسیار رایج محسوب می شود. هر یک از ما با این موضوع در برخی موارد مواجه شده ایم. این مشکل به طور خاص بیشتر در تابستان اتفاق می افتد.

پوشش بینی حاوی رگ های خونی بسیار کوچک است و یکی از حساس ترین قسمت های بدن به شمار می رود. هنگامی که این عروق خرد می شود، خون از بینی جاری خواهد شد. خونریزی بینی می تواند به دلایل مختلفی مانند ضربه، آلرژی، مشکل تنفسی، جراحی بینی، سردرد و عطسه های بیش از حد ایجاد شود. این مشکل بیشتر در تابستان اتفاق می افتد زیرا مویرگهای خون به علت گرما تحریک می شوند. ایستادن خونریزی را تشدید می کند.  خونریزی بینی اغلب جدی نیست اما می تواند شرم آور و مزاحم باشد. در اینجا چگونگی جلوگیری از وقوع آن و راه های مقابله با آن هنگام وقوع را معرفی خواهیم کرد.خونریزی بینی معمولا در لحظات ناپایدار اتفاق می افتد و جاری شدن ناگهانی خون از چهره شما می تواند خجالت آور و ترسناک باشد. نگران نباشید. معمولا شما می توانید خونریزی بینی را متوقف کنید و در عرض چند دقیقه خود را نجات دهید. در اینجا چند روش موثر برای انجام این کار وجود دارد.

بالا گرفتن، فشار دادن و اسپری کردن

ساده ترین درمان برای خونریزی بینی به روش سنتی، بالا گرفتن سر محسوب می شود. ابتدا به طور مستقیم سر خود را به عقب بچرخانید (برای جلوگیری از ورود جریان خون به گلویتان). به آرامی هر نوع لخته ای را که می تواند مانع انسداد راه تنفس تان شودا از بین ببرید سپس قسمت نرم بینی خود را بگیرید و به آرامی روی صورت تان فشار دهید. این موقعیت را حداقل ۱۰ دقیقه حفظ کنید.اگر هنوز هم خونریزی ادامه دارد یک تکه کوچک گاز استریل را بردارید و آن را بین لثه ها و لب بالا در ناحیه راست زیر بینی قرار دهید. اجازه دهید برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در همان حالت بماند. گاز استریل بر عروق خونی که خون را به بینی شما می فرستند فشار می آورد. راهکارهای بی شماری از آغشته کردن گاز استریل با سرکه یا آب لیمو وجود دارد اما به تنهایی هم کار می کند.یک تکه یخ را در کنار سوراخ بینی که خونریزی می کند قرار دهید. سرما، رگ های خونی را در بینی کاهش می دهد تا سرعت خونریزی کاهش پیدا کند.’اگر خونریزی بینی شما هنوز متوقف نشده است، می توانید از اسپری بینی استفاده کنید. این اسپری درست مانند یخ، عروق را در بینی تان منقبض کرده و خونریزی بینی را قطع می کند.

راه های پیشگیری از خونریزی

اگر می خواهید از خونریزی بینی جلوگیری کنید، غشاهای مخاطی خود را با نوشیدن هشت لیوان آب ۲۵۰ میلی لیتر در روز حفظ کنید. اگر ادرارتان کم رنگ است و رنگ تیره ای ندارد، شما به اندازه کافی آب می خورید. عدم تهویه مطبوع و خشکی هوا، شما را بیشتر مستعد ابتلا به خونریزی بینی می کند. در زمستان به کمک دستگاه های مربوطه، رطوبت را به هوای خانه اضافه کنید. داخل بینی خود را با روغن مایع و یا اسپری بینی چرب و مرطوب نگه دارید. هر دو روش به عدم خشکی سوراخهای بینی کمک می کند. این راهکار به ویژه اگر شما در پرواز هواپیمایی به سر می برید، از سرماخوردگی عفونت کرده اید و سینوس هایتان دچار مشکل شده است و یا حتی اگر در آب و هوای بسیار خشک زندگی می کنید، می تواند بسیار مفید باشد. مصرف آسپرین را امتحان کنید. آسپرین می تواند به لخته شدن خون کمک کند و البته اگر خونریزی شدید بینی ندارید از این روش استفاده نکنید. اگر آلرژی بینی دارید، به سرعت آن را درمان کنید. زیرا به هنگام خونریزی بینی اگر شما واکنش آلرژیک داشته باشید، آسیب های بدی را تجربه می کنید. اگر اغلب دچار خونریزی بینی هستید، ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز برای کمک به پیشگیری از آن مصرف کنید. ویتامین C به تقویت دیواره های مویرگ کمک می کند و همچنین یک جزء حیاتی از کلاژن کمک می کند که ماده ای است که به سوراخ های بینی شما یک پوشش مرطوب محافظ می دهد. همراه با ویتامین C، ۵۰۰ میلی گرم هر روز یک مکمل بیوفلاونوئید مانند عصاره انگور، عصاره کاج، پیکنوگنول یا پروانتوسیانین مصرف کنید. فلاونوئیدها شناخته شده هستند که مویرگ ها را درمان می کنند. از درمان های قابل اعتماد در مراقبت های خانگی که قابل دسترس است استفاده کنید.

منبع :besthealthmag

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا