با گیاه شاهتره بیشتر آشنا شوید

جدول یاب ، مترجم : زهره زرگر : به گفته احضار کنندگان ارواح در باستان، این گیاه قدرت دارد که ارواح شیطانی را از بدن خارج کند. برای این منظور گیاه شاهتره در باغ های هندیِ سنگال کاشت می شود. یک افسانه وجود دارد که این گیاه، نه از دانه، بلکه از بخارات ناشی از زمین به وجود می آید.

یک گیاه کوچک، یک علف معمولی که سالیانه در بسیاری از بخش های اروپا، از جمله بریتانیا و ایالات متحده آمریکا رشد می کند. شاهتره اصلاتاً بریتانیایی است. این گیاه دارای گلبرگ های پایه و یک کپسول حاوی دانه که باز نمی شود، است.

گیاه شاهتره

این گیاه عصاره ای دارد که اشک را از چشم جاری می کند. به گفته ی احضار کنندگان ارواح در باستان، این گیاه قدرت دارد که ارواح شیطانی را از بدن خارج کند. برای این منظور گیاه شاهتره در باغ های هندیِ سنگال کاشت می شود. یک افسانه وجود دارد که این گیاه، نه از دانه، بلکه از بخارات ناشی از زمین به وجود می آید.

گیاه شاهتره کوچک و باریک است و ساقه های نازک و ضعیف دارد. به این گیاه، گیاه بالارونده نیز می گویند. برگ ها و دسته های کوچک آن از گل های صورتی، یا ارغوانی و به ندرت سفید تشکیل شده اند که هیچ بویی ندارند. اما طعم تلخ و شوری دارند. گل های این گیاه تقریبا در سراسر تابستان، در مزارع، باغ ها، روی ساحل ها و در چاله ها می رویند و به سرعت گسترش پیدا می کنند. گیاه شاهتره قابلیت تکثیر بالایی دارد.

در نیو ساوث ولز New South Wales گزارش شده است که گسترش بیش از حد شاهتره، رشد گندم را از بین برده است. یکی از خواص جالب شاهتره این است که حشرات به ندرت به سراغش می روند. این گیاه خود بارور است و هر گیاه به طور مستقل دانه ی خود را تولید می کند. لازم به ذکر است که شکسپیر در آثار خود چندین بار به این گیاه اشاره کرده است.

مواد تشکیل دهنده گیاه شاهتره

برگ های شاهتره حاوی عصاره ایست که خاصیت دارویی دارد. بعد از گرفتن عصاره ی آن، آب نمک و شوره ای که روی آن بسته است را جدا می کنند.

مصارف دارویی شاهتره

شاهتره گیاه نیرو بخش ضعیفی است که باعث تعریق، ادرار و مسهل کردن شکم می شود. این گیاه بخصوص برای کبد و کمبود های ویتامین، بیماری های حاد مانند جذام بسیار مفید است. جوشانده ی آن یک لوسیون علاج بخش برای پوست سرِ نوزادان است. ژاپنی ها از شاهتره به عنوان گیاه دارویی مهم استفاده می کنند. به گاوها و گوسفندانشان از این گیاه می خورانند و گفته می شود که نتیجه آن بسیار سود آور است. عصاره ی جامد آن به عنوان پودر استفاده می شود که برای مصرف آن را در آب حل می کنند.

پزشکان آلمانی و فرانسوی این دارو را به  داروهای دیگر جهت پالایش خون ترجیح می دهند. گاهی برگ های خشکیده ی شاهتره به عنوان تنباکو و توتونِ سیگار مصرف می شود. دکتر کالن در طول استفاده ی درمانی از شاهتره برای پوست بیماران و مشاهده ی اثرات خوب آن می گوید: یک اختلال در پوست وجود دارد، که با آنکه علایم هشدار دهنده ای از خطر برای زندگی بیمار در آن دیده نمی شود، اما تصور می شود که امپراطوری زیبایی را در خطر قرار می دهد. این اختلال بیشتر برای استفاده نکردن از چتر آفتابی به وجود می آید، که خال های شنی که به عنوان کک و مک شناخته می شوند را به وجود می آورد. حالا برای همه ی کسانی که نگران پوست خود هستند، عصاره ی گیاهی که معرفی کردیم را تجویز می کنیم. این گیاه در پاکسازی پوست بسیار موثر است.

طریقه مصرف گیاه شاهتره

۱/۳ یا ۱/۴ دانه تحریک کننده ی ملایم است. ۳ دانه ی آن ابتدا تحریک می کند و سپس تسکین می دهد. استفاده ی عصاره ی مایع آن هم برای سوء هاضمه به صورت ۲ اونس و دوبار در روز تجویز می شود.

دستورالعمل های قدیمی

استفاده ی روزانه ی ۴ یا ۵ قاشق از عصاره ی مایع شاهتره در صبح به همراه شراب سفید، خون را تصفیه می کند و اعضای داخلی بدن مانند کبد را تقویت می کند و هیچ اثر بدی از خود به جای نمی گذارد.

جوشاندن شاهتره در آب

استفاده ی روزانه ی این محلول به صورت ۵ یا ۶ قشق غذاخوری باعث استفراغ و پاکسازی و تصفیه ی معده و روده می شود. این محلول برای التهاب و زخم بسیار مفید است. این محلول اگر با سرکه ترکیب شود می تواند تاثیر به سزایی جهت پاکسازی پوست داشته باشد.

شربت شاهتره

شربت شاهتره که حاصل عصاره ی گیاه یا دانه ی سبز آن است، نیز همه ی فضایل را داراست. اما در عمل ضعیف تر است. بنابراین باید با عصاره ی گل رز یا هلو و یا برگ سنا مخلوط شود.

مصرف این گیاه برای درمان زردی، نقرس و ورم بسیار مفید است.

منبع: botanical.com

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا