با گیاه فیلگوش یا بابا آدم آشنا شوید

جدول یاب ، مترجم : زهره زرگر : گیاه فیلگوش یا بابا آدم از اواخر قرن بیستم در اروپا کشت می شد. دو شکل از این گیاه که به طور گسترده کشت می شوند “پهن برگ” و “لَنس” نامیده می شوند. گونه ی اول که بیشتر دیده می شود و برگ هایی شبیه قلب دارد به شیوه ی سنتی کشت می شود.

گیاه فیلگوش یا بابا آدم شامل هفت گونه است که در مناطق بومی آمریکا جنوبی و آمریکای مرکزی، هند، بخش هایی از آفریقا و جزایر گرمسیری وجود دارند. آنها در مناطق آزاد جنگل و در سواحل رودخانه ها رشد می کنند و در طول فصل خشک به خواب می روند.

گیاه فیلگوش

نوع وحشی این گیاه با ارتفاع بیش از ۳۰ سانتی متر رشد می کند. گونه های متعددی از این گیاه به عنوان گیاه زینتی استفاده می شوند که به نوع بزرگ آن سر نیزه ای می گویند، که در مدل های مختلفِ رنگی مثل سفید، صورتی و قرمز می باشند. گیاه فیلگوش از اواخر قرن بیستم در اروپا کشت می شد. دو شکل از این گیاه که به طور گسترده کشت می شوند “پهن برگ” و “لَنس” نامیده می شوند. گونه ی اول که بیشتر دیده می شود و برگ هایی شبیه قلب دارد به شیوه ی سنتی کشت می شود. اما گیاه دوم که برگ های بیشتری دارد در سبک های بروز تری کشت می شود. بیشتراین گیاهان زراعی در مدت زمان رشد خود حدود ۲۵ سانتی متر رشد می کنند. لازم به ذکر است که در حال حاضر کشاورزان مشغول تولید گیاه فیلگوشِ کوتوله جهت نگه داری در آپارتمان ها هستند.

این گیاه سر نیزه ای یا قلبی شکل بسیار نازک و شکننده است. این برگ ها از دانه ی دفن شده در خاک، روی ساقه های کاملا نازک رشد می کنند. برخی از ترکیبات رنگی آنها بسیار چشم گیر و جذاب هستند. نوعی از آن ها که برگ های سبز وصورتی دارند، دارای رگه های سبز هستند و نوارهای سفید که رگه های سبز را زیباتر نشان می دهند. شاخ و برگ های این گیاه از اول بهار تا اول پاییز رشد می کنند. اما تابستان برای نشان دادن زیبایی و رنگ بندی آنها زمان با ارزش تری است.

گیاه فیلگوش یا بابا آدم

اگر می خواهید گیاه شما سریع تر رشد کند آن را در فضای کاملا گرم نگه داری کنید. بعد از آنکه برگ های زرد پایین ریختند برگ های تازه جوانه می زنند و برای فصل بهار بعدی کاملا آماده می شوند. بهترین فضا برای گیاه فیلگوش در آپارتمان، پشت پنجره است البته با نور غیر مستقیم. این گیاهان طوری رشد می کنند که می توانید باغچه یا بالکن خود را به راحتی با آن تزیین کنید. آنها به طور ردیفی خیلی زیباتر از تک گلدان هستند.گیاه فیلگوش با دانه هایشان رشد می کنند و قابلیت تکثیر دارند. آنها بیشتر در مناطق پر طاقت گرمسیری می توانند رشد کنند، و در مناطق سرد سیر باید زیر نور گرم و مانند گیاهان آپارتمانی در جای گرم نگه داری شوند.

گیاه فیلگوش در طول فصل رشد خود به آبیاری متوسط نیاز دارند، (خاکشان همیشه مرطوب باشند). بسیاری از انواع این گیاه در زیر سایه ماندن را به آفتاب ترجیح می دهند. البته لازم به ذکر است که گونه های مقاوم در برابر نور آفتاب در حال کاشت هستند. تقریبا ۹۸% از گیاهان فیلگوش در کنار دریاچه ی پلاسید در فلوریدا و در ایلات متحده رشد می کنند. در سال های اخیر، بسیاری از انواع جدید گیاه فیلگوش از طریق زاد و ولدهای فراوان در دسترس مردم قرار گرفته است که به شدت مقاوم هستند. بخش عمده ی تولید این گیاه به عهده ی تولید کنندگان مواد غذایی است، که به نوبه ی خود می توانند تکه های فیلگوش را برای کاشت فوری آماده کنند و به فروشگاه های محلی کمک کنند. فروشندگان پیاز و پنبه در هر فصلی می توانند محصول خود را بفروشند. اما فروشندگان فیلگوش، اگر دمای هوا مناسب محصولشان نباشد آسیب می بینند.

گیاه-باباآدم-فیلگوش

در مناطق معتدل، گیاهان فیلگوش باید قبل از اویلین یخ بندان برداشت شوند. این گیاه در طول زمستان در دمای بین ۵۶ درجه فارنهایت (۱۳ درجه ی C) و ۶۱ درجه ی فارنهایت (۱۶ درجه ی C) خشک می شود. باید بدانید که تمام قسمت های این گیاه سمی هستند. آنها نباید هرگز خورده شوند. زیرا ممکن است پوست حساس را تحریک کنند یا فرد را دچار مسمومیت کند.

سالانه یک جشنواره در هفته ی آخر جولای در کنار دریاچه ی پلاسید در فلوریدا برگزار می شود. فعالیت عمومی این جشنواره برگزاری تور برای بازدید از مزارع پرورش دهندگان محلی است. در ماه جولای، مرکز کنوانسیون ولز در فلوریدا، بزرگ ترین ویترین محیطی و بیرونی گیاهان از جمله فیلگوش های جدید نشان داده است. فیلگوش هایی در آزمایش های میدانیِ بسیاری از دانشگاه ها نیز به نمایش گذاشته می شوند، همچنین فیلگوش ها در برخی از باغ های عمومی نیز به نمایش گذاشته می شوند.

منبع: houseplantsexpart و wikipedia

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا