بدن آدمی به کدام ویتامین ها نیاز دارد؟

جدول یاب ، محمد سیمری : پاسخ این سوال بسیار ساده است؛ ما به همه ی ویتامین ها نیاز داریم. وقتی ویتامین خاصی به بدن ما نمی رسد، آنچه به عنوان عارضه ظاهر می شود، بیماری ناشی از کمبود ویتامین نام دارد. ساختمان ویتامین ها با یکدیگر تفاوت بسیار دارد. ولی هر ویتامین، ماده ای است که بدن نمی تواند بسازد، بلکه باید از خارج به آن رسانده شود. بنابراین، ویتامین برای اجرای وظایف حیاتی بدن آدمی ضرورت دارد و بایستی از طریق غذا به بدن رسانده شود.

حال ببینیم ویتامین ها چه کاری برای ما انجام می دهند. ویتامین A برای رشد بدن آدمی، بینایی، سلامت پوست و همچنین پرده ی مخاطی یا پوسته ی لزج ضرورت دارد. این ویتامین در غذاهایی چون شیر و مواد لبنی، تخم مرغ، جگر، میوه ها و همچنین سبزی ها یافت می شود.

ویتامین B1 یا همان ویتامین تیامین، استفاده ی درست و کامل از هیدرات های کربن را ممکن و میسر می سازد و برای اعصاب آدمی نیز لازم است. این ویتامین در نان، شیر، سبزی ها، حبوبات، گردو و فندق یافت می شود. ویتامین C از فساد خون آدمی جلوگیری به عمل می آورد و برای سلامت دندان ها، لثه ها و رگ ها ضرورت دارد. این ویتامین در میوه ها و سبزی های تازه یافت می شود.

ویتامین دیگری که نیاسین نامیده می شود، برای جلوگیری از پلاگر که در میان اشخاص مبتلا به سوء تغذیه رواج دارد، ضروری است. این ویتامین در گوشت، سبزی ها و غلات یافت می شود. ویتامین D مانع بیماری ریکتس یا نرمی استخوان می شود. این ویتامین در اثر تابش آفتاب بر سطح بدن آدمی در داخل بدن ساخته می شود. امروزه ویتامین D را به صورت مصنوعی نیز تولید می کنند و به شیر مورد استفاده روزانه ی مردم در کشورهای اروپایی می افزایند.

ویتامین های دیگر مانند ویتامین E و ویتامین K و ریبوفلاوین نیز از یکدیگر جدا شده اند. هر یک از این ویتامین ها وظیفه ی خاصی دارد. به همین علت برای اطمینان از جذب ویتامین های لازم توسط بدن، بایستی غذای روزانه ی بسیار متعادلی بخوریم.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا