برای اعتراض کردن به جریمه های رانندگی باید چه کار کنیم؟

بیشتر رانندگان بعد از دریافت پرینت جریمه های خود به آن اعتراض و در مواردی هم اعلام می‌کنند که در زمانی که برای آن‌ها تخلف ثبت شده است، اصلا در آن مکان حضور نداشتند. این دسته رانندگان از چند طریق می‌توانند نسبت به جریمه‌های ثبت شده خود اعتراض کنند. در اولین قدم رانندگان باید میزان تخلفات رانندگی خود را از دو روش حضوری و یا غیر حضوری استعلام و از میزان تخلفات خود اطلاع پیدا کنند. در روش حضوری استعلام تخلفات رانندگیفرد باید با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ و ارائه کارت شناسایی وسیله نقلیه جهت دریافت صورت وضعیت جرایم رانندگی اقدام کند.
جریمه

در روش غیر حضوری رانندگان می‌توانند با ارسال کد VIN (وی آی ان) وسیله نقلیه از طریق ارسال پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و یا با افزودن ستاره به انتهای آن شناسه قبض و نسبت به پرداخت تخلفات رانندگی اقدام کنند.

همچنین رانندگان می‌توانند با ارسال پیامک با فرمت: (* ۸ رقم کنار بارکد مندرج در پشت کارت وسیله نقلیه#) به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و یا تماس با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ از میزان تخلفات خود اطلاع پیدا کنند.

لازم به ذکر است کد VIN شماره ۱۷ رقمی است که بر روی کارت خودرو به صورت عمودی و بر روی سند مالکیت خودرو به صورت افقی درج شده است.

در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به ده میلیون ریال برسد، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است، آن را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ جریمه، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده ۵ این قانون اقدام کند، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه است.

در صورت اعتراض، واحد مورد نظر موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.

اعتراض حضوری به جریمه خودرو

در روش حضوری در صورتی که فرد به برگ جریمه خود اعتراض داشته باشد، باید با ذکر دلایل خود به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خود را مطرح و یا به دفاتر پلیس ۱۰ + مراجعه کند.

رانندگان در زمان مراجعه باید اصل کارت شناسائی و اصل سند مالکیت خودرو، فرم درخواست، کارت شناسائی معتبرمالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن و کارت شناسائی راننده متخلف در صورتی که شخص دیگری غیر از مالک خودرو راننده باشد را همراه خود داشته باشند.

در این روش درخواست اگر راننده به میزان تخلفات خود اعتراض داشته باشد، درخواست وی از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می‌شود و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد.

در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام می‌کند، اما در صورتی که قانع نشده باشد می‌تواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند، که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر می‌کند، رأی صادر شده قطعی بوده و دیگر قابل اعتراض نیست.

در صورتی که اعتراض فرد قبول نشود، باید پس از اخذ صورت وضعیت تخلفات رانندگی خود با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده بر روی آن، از طریق درگاه‌های الکترونیکی بانک ملی ایران نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

نحوه اعتراض به تخلفات رانندگی خودرو‌های دارای جرائم بالای ده میلیون ریال

در صورتی که میزان تخلفات رانندگی بالای ده میلیون ریال باشد، رانندگان می‌توانند با مراجعه به واحد‌های رسیدگی به تخلفات رانندگی اعتراض خود را مطرح کنند.

رانندگان در زمان مراجعه به واحد‌های رسیدگی به تخلفات باید اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو و کارت شناسائی معتبرمالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن را همراه داشته باشند و نسبت به تکمیل فرم درخواست اقدام کنند.

برای اعتراض به جریمه‌های رانندگی به کجا مراجعه کنیم ؟

برای اعتراض به جریمه‌های رانندگی به کجا مراجعه کنیم ؟

نحوه استعلام وضعیت نمره‌های منفی گواهینامه

برای استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگان می‌توانند با ارسال شماره گواهینامه از طریق پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ اقدام کنند.

روش رسیدگی به اعتراض نمره‌های منفی تخلفات رانندگی

در صورتی که رانندگان به میزان نمره منفی گواهینامه خود اعتراض داشته باشند، می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهینامه رانندگی، تکمیل فرم درخواست، قولنامه، وکالتنامه یا هر سند قانونی که بیانگر فروش وسیله نقلیه باشد و هرگونه سند یا مدرک برای اثبات دلیل به واحد‌های اجرائیات در سراسر کشور مراجعه کنند.

کارشناس واحد اجرائیات پس از انطباق مدارک فرد معترض نسبت به رسیدگی اعتراض اقدام و نتیجه را به رانندگان اعلام می‌کنند.

مدارک لازم برای اجرای این فرایند

  • اصل کارت شناسائی و اصل سند مالکیت خودرو
  • تکمیل فرم درخواست
  • کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن
  • کارت شناسائی راننده متخلف (درصورتی که شخص دیگری غیر از مالک خودرو راننده باشد)

فرایند دوم اعتراض به تخلفات رانندگی خودرو ها این گونه است که چنانچه فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات خود اعتراض داشته باشد، ابتدا باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه ‌کند و درخواست اعتراض دهد.

این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال می شود و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت موضوع را رسیدگی می کند و پاسخ اعتراض را می دهد.

البته این رسیدگی معمولا در کمتر از چند ساعت انجام می‌ شود.

اگر پاسخ اعتراض، معترض را قانع کرد، مشخص است که باید جریمه را به هر نحوی پرداخت کند؛ اما در صورتی که پاسخ اعتراض برای معترض قانع کننده نبود، لازم است که متقاضیِ معترض به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند.

در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی، تخلفات را بررسی می کند و قاضی حکم نهایی را صادر می‌ کند؛ بدیهی است که در این مرحله رای صادر شده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست.

مدارک لازم برای اجرای فرایند دوم

  • اصل کارت شناسائی و اصل سندمالکیت خودرو
  • تکمیل فرم درخواست
  • کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی

مهلت اعتراض به تخلفات رانندگی خودرو ها

بد نیست این ماده قانون در مورد اعتراض به تخلفات رانندگی خودرو ها را نیز بدانید و بشناسید که بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مهلت اعتراض به تخلفات ثبت شده ۶۰ روز است.

این ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ شروع می شود. همچنین چنانچه متخلف در مهلت قانونی ذکر شده اعتراض خود را تسلیم نکند، یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، باید جریمه را به مآخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه پرداخت کند.

توصیه می کنیم که رانندگان و مالکان خودرو‌ها با مراجعه به سایت ۱۲۰ یا مراکز پلیس + ۱۰ قبل از اتمام مهلت قانونی اعتراض، از میزان جرایم رانندگی خود مطلع شوند

روش اعتراض به جریمه دوربین کنترل سرعت و تخلفات رانندگی

تا به این قسمت از بحث در مورد اعتراض به تخلفات رانندگیخودرو هایی صحبت کردیم که راننده آنها، قبض جریمه را در اختیار دارند.

اما گاهی قبضی در کار نیست و همچون مثالی که در ابتدای این بحث، آوردیم، جریمه به صورت هوشمند ثبت می شود.

توجه داشته باشید که اساسا دوربین های پلیس راهور سه تخلف عبور از چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز و ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد را ثبت می کنند و جریمه این تخلفات را با تصاویر مستند لحظه وقوع تخلف، ثبت می کنند.

این تصویر مستند برای راننده متخلف ارسال می شود.

گرچه احتمال بروز خطا در این روش بسیار کم و اندک و در حدود یک درصد است، اما با این حال نمی گوییم غیر ممکن است، زیرا حتی با درصد کم، ممکن است رقمی از رقم های پلاک جابه جا شود و پیام تخلف برای راننده دیگری ارسال شود که اصلا در آن روز و ساعت در محل مورد نظر حضور نداشته است.

لذا همه رانندگانی که به جرائم صادر شده توسط دوربین کنترل سرعت و تخلف رانندگی پلیس معترض هستند، می توانند به مراکز رسیدگی پلیس راهور تهران مراجعه کنند

آیا اعتراض به تخلفات رانندگی خودرو فایده دارد ؟

این سوال، سوال بسیار مهمی است که پاسخ آن تکلیف را برای بسیاری از افراد مشخص می کند. واقعیت این است که گرچه امکان اعتراض به تخلفات رانندگی خودرو وجود دارد و این حق برای همه در نظر گرفته شده است، اما با توجه به نظرهای بسیاری از کاربران و افرادی که تجربه چنین اعتراضی را دارند، پیمودن این مسیر خیلی سخت است و غالبا با موفقیت همراه نیست و نتیجه خاصی حاصل نخواهد شد جز پرداخت خلافی.

با این وجود هر کس می تواند به فراخور تصمیمی که می گیرد برای ثبت اعتراض خود اقدام کند.

بهتر است بدانید که اعتراض به تخلفات رانندگی خودرو قوانین خاص خودش را دارد که در ادامه اشاره خواهیم کرد؛

  • واحد رسیدگی به شکایات حداکثر به مدت یک هفته نسبت به بررسی اعتراض و صدور رای اقدام و ضمن ابلاغ به معترض نتیجه را توسط نماینده پلیس راهور در سامانه اجرائیات ثبت می کند.
  • درخواست هایی که قبلا رسیدگی شده اند، مجددا پذیرش نمی شوند.
  • پذیرش درخواست شرکت ها و سازمان ها به صورت فهرستی امکان پذیر نیست
  • به استناد ماده ۵ قانون رسیدگی به شکایات، رای صادره توسط واحد رسیدگی قطعی است.
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا