برای به اجرا گذاشتن سفته باید چه کار کنیم؟

نحوه به اجرا گذاشتن سفته موضوع مورد بحث ماست. سفته در بیشتر جاهایی که قرار است پولی را به عنوان وام دریافت کنید به عنوان ضمانت از شما سفته قبول می کنند. سفته نوعی برگه می باشد که در آن نوشته هایی بکار رفته است که باید توسط شخص که می خواهد به عنوان ضمانت آن را به جایی که قرار است وام دریافت کند، بدهد باید حتما به درستی تکمیل نماید. بطور کلی می توانیم سفته را به عنوان یک سند به حساب آوریم که فرد امضا کننده به عنوان یک تعهد آن را امضا می کند و موظف است تمامی قوانین مربوطه را قبول کند. لازم بذکر است گفته شود فردی که سفته را امضا می کند باید حتما یکسری از اطلاعات مربوطه را همراه با اثر انگشت و همچنین میزان مبلغ مشخص شده همراه با تاریخ تکمیل کند.

به اجرا گذاشتن سفته
اجزایی که مربوط به سفته است شامل موارد زیر می باشد:
  • نام و نام خانوادگی گیرنده
  • وجه
  • تاریخ
  • امضا و مهر
  • اقامتگاه
  • میزان مبلغ
  • شماره ملی و شناسنامه

بر اساس نتایج بدست آمده گفته شده است که امروزه سفته در تمامی سطح شهر پیدا می شود و افرادی که قصد دارند از آن به عنوان یک ضمانت موقت استفاده کنند می توانند در دکه های فروش روزنامه، فروش سیم کارت و.. دارند، به خوبی خریداری کنند.

سفته در اقتصاد نقش مهمی را به خود اختصاص داده است، این نقش را می توانیم یک مدت زمان کوتاه برای سرمایه گذاری به حساب آوریم.

اگر بخواهیم سفته را با چک مقایسه کنیم باید بگوییم که بدست آوردن سفته بسیار راحت تر از چک می باشد و اگر زمانی شخصی به قول و قرارهای خود عمل نکند به راحتی از طریق قانون می توانند شخص امضا کننده سفته را به خوبی بیابند و سفته آن را به اجرا بگذارند.

شاید هنوز عده ای از افراد به خوبی با سفته آشنایی نداشته باشند و بدون اینکه عواقب بعد از آن را در نظر بگیرند، سفته ای را به نام خود به عنوان ضمانت تقبل می کنند و بعدا متوجه خواهند شد که در چه دردسری قرار گرفته اند و مشکلات زیادی را برای خود به وجود آورده اند.

اگر زمانی به دادگاه ها مراجعه کنید متوجه این موضوع خواهید شد که چه کسانی دچار عواقب بد سفته شده اند و قانون با تمام مقرارتی که دارد سفته را به اجرا می گذارد.

مراحل به اجرا گذاشتن سفته

چگونه سفته را به اجرا بگذاریم ؟

دارنده سفته باید در سررسید، سفته را مطالبه کند. اگر وجه سفته پرداخت شد، مساله ای پیش نمی آید ولی در صورت عدم پرداخت، دارنده سند باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ سر رسید، سفته را واخواست کند. اگر روز دهم تعطیل باشد روز بعد از آن عمل واخواست سفته انجام خواهد شد.

واخواست اعتراض رسمی است نسبت به سفته ای که در سررسید پرداخت نشده است. واخواست علیه صادر کننده سفته به عمل می آید و باید رسماً به او ابلاغ شود. واخواست در برگه های چاپی که از طرف وزارت دادگستری تهیه شده نوشته می شود. بانک ها نیز واخواست نامه چاپی مخصوص دارند. در واخواست رونوشت کامل سفته که به وسیله واخواست کننده نوشته می شود و دستور پرداخت وجه سفته که توسط دادگاه انجام می گیرد، آورده می شود. واخواست نامه با استفاده از کاغذ کاربن در سه نسخه مشابه (یک نسخه اصل و دو نسخه رونوشت) تنظیم شده و به وسیله واخواست کننده امضا می شود.

پس از چسباندن تمبر به دستور دادگاه، سفته توسط مامور اجرا (طبق مقررات مربوط به ابلاغ به صادر کننده سفته) ابلاغ می شود. باید توجه داشت که هیچ نوشته ای نمی تواند از طرف دارنده سفته، جایگزین واخواست نامه شود. مامور ابلاغ نسخه دوم واخواست نامه را به ابلاغ شونده یا محل اقامت او می دهد. نسخه اصلی به واخواست کننده تسلیم و نسخه سوم در دفتر واخواست دفتر دادگاه بایگانی می شود. برای استفاده از مسئولیت تضامنی ظهرنویس ها، دارنده سفته باید ظرف یک سال از تاریخ واخواست، دادخواست خود را به دادگاه تقدیم کند. اگر دارنده سفته به این وظیفه قانونی عمل نکند، دعوی او علیه ظهرنویس ها پذیرفته نمی شود.

دارنده سفته ای که واخواست شده و در موعد مقرر اقامه دعوی کرده، می تواند از دادگاه بخواهد که اموال طرف دعوی را قبل از رسیدگی و صدور حکم به نفع او توقیف کند. در این حالت پس از صدور حکم، دارنده سفته در وصول طلبش از مال توقیف شده، به سایرین تقدم دارد. دادگاه نیز به محض تقاضای دارنده سفته، ممکن است معادل وجه آن از اموال طرف مقابل به عنوان تامین توقیف کند. به طور کلی سفته تنها از دو طریق و به شرح ذیل قابل پیگیری است:

۱٫ اقامه دعوی تجاری از طریق تقدیم دادخواست

در این روش با توجه به نحوه اخذ سفته (عندالمطالبه) لزوماً می بایست جهت تعیین سررسید سفته اقدام به ارسال اظهارنامه برای صادر کننده سفته نماید.

پس از تعیین سررسید نیز جهت بهره مندی از مزایای اسناد تجاری (بطور مثال درخواست تامین خواسته بدون تودیع خسارت احتمالی) می بایست نسبت به واخواست سفته اقدام گردد.

هزینه واخواست سفته بیشتر از هزینه دادرسی بدوی می باشد (درحدود ۲۵/۲ درصد مبلغ مندرج در سفته) و در نهایت نیز با تنظیم دادخواست حقوقی نسبت به مطالبه وجه اقدام می گردد.

۲٫ اقامه دعوی مدنی از طریق تقدیم دادخواست مدنی

در هر صورت می توان مستند به اوراق سفته (بدون واخواست) به عنوان یک سند عادی نسبت به طرح دعوی مطالبه وجه اقدام نمود که دراین صورت استفاده از مزایای سند تجاری منتفی است.

دادخواست سفته زیر ۱ میلیون تومان باید در شورای حل اختلاف مطرح شود و سفته ای که مبلغ آن بالای ۵ میلیون تومان است باید در دادگاه اقامه شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا