برای خرید یک ماوس رایانه به چه نکته هایی توجه کنیم؟

موس یکی از پراستفاده‌ترین اجزای کامپیوتر شماست، بنابراین خیلی عاقلانه نیست که سال‌ها به همان ماوس ارزان قیمت و قدیمی‌مان بچسبیم و ولش نکنیم. عوض کردن موس علاوه‌بر‌اینکه به شما کمک می‌کند تا کار‌های خود با کامپیوتر را بهتر انجام دهید، می‌تواند باعث جلوگیری از درد‌های ناشی از کار‌کردن با موس‌های غیر ارگونومیک شود.

در ادامه با درجه همراه باشید تا هرآنچه که باید قبل از خرید ماوس بدانید، با شما به اشتراک بگذاریم.

۱. موسِ متناسب با نیازهایتان انتخاب کنید

موس گیمینگ ریزر

برای اغلب کاربران، موس‌های استاندارد سه‌کلیده (غلطک موس که اسکرول را انجام می‌دهد، به‌عنوان کلید سوم شناخته می‌شود)، به‌خوبی از پسِ کارها بر می‌آید؛‌ اما برای انجام‌ کارهای تخصصی‌‌تر باید به‌دنبال موس‌هایی که تخصصی‌تر بگردید.

موس‌ گیمینگ

گیمر‌ها (کسانی که به صورت حرفه‌ای بازی می‌کنند) باید روی یک موس مخصوص بازی سرمایه‌گذاری کنند. مسلماً خرید موس گیمینگ نمی‌تواند شما را بازیکن بهتری کند؛ اما قطعاً بازی‌کردن را راحت‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند.

بهترین موس‌های گیمینگ از مزایای ارگونومیک نیز بهره می‌برند تا در هنگام استفاده طولانی‌مدت، راحت‌تر باشید. همچنین، سنسورهای به‌کار‌رفته در این موس‌ها با‌کیفیت‌تر هستند؛ که دقت موس را افزایش می‌دهد. و از همه مهم‌تر، این موس‌ها دکمه‌هایی دارند که به‌شما اجازه می‌دهند بنابر نیازتان، آن‌ها را به‌دلخواه برنامه‌ریزی کنید.

بسیاری از موس‌های گیمینگ دارای کلیدی برای تغییر میزان DPI هستند. اگر با این اصطلاح آشنا نیستید، باید بگوییم که DPI خلاصه‌شده عبارتِ نقطه در هر اینچ (Dot Per Inch) است. درواقع DPI به‌سرعت حرکت موس در یک محیط مشخص اشاره دارد که طبیعتاً هرچه این‌ مقدار بیشتر باشد، حرکت موس نیز روی صفحه‌ سریع‌تر بیش‌تر و روان‌تر می‌شود. حال تعبیه کلیدِ تغییر میزان DPI به کاربران کمک می‌کند تا بنا به نوع نیازشان در بازی‌های مختلف، از DPI بیشتر برای حرکت موس با سرعت بیشتر یا DPI‌ کمتر برای کنترل دقیق‌تر استفاده کنند.

موس‌های قابل‌حمل

موس‌های قابل‌حمل عموماً به موس‌هایی نسبت داده می‌شود که از اندازه کوچکی بهره می‌برند و به‌سبب نوع ارتباطشان که اغلب به‌صورت بی‌سیم است، حمل و استفاده از آن در محیط‌های مختلف آسان‌تر است؛ با‌این‌حال، نمونه‌هایی را نیز می‌توان یافت که از سیم‌های کوتاه یا قابل جدا کردن استفاده می‌کنند. همچنین قیمت آن‌ها نیز ارزان هستند بنابراین اگر آن‌ها را گم کردید به راحتی می‌توانید آن را جایگزین کنید.

هدف اصلی ساخت این موس‌ها این است که در یک فضای تنگ و کوچک مانند کیف لپ‌تاپ جا شوند، و چندان به ارگونومیک بودن آن‌ها توجه نشده است. اگر شما به طور مداوم در سفر و جابجایی هستید، این موس‌ها مناسب شما هستند، اما برای استفاده طولانی مدت خیر.

۲. موس‌های ارگونومیک برای استفاده سنگین بهتر هستند

موس ارگونومیک (طبی)

موس‌های ارگونومیک با  این هدف طراحی شده‌اند تا به‌صورت طبیعی و راحت میان دستتان قرار گیرند تا از فشارهای وارده بر ناحیه مچ و انگشتان جلوگیری کنند؛ همچنین در این مدل‌ها معمولاً شاهد وجود دکمه‌های اضافی نیز هستیم که دسترسی راحتی دارند.

اینکه چقدر اینگونه موس‌ها راحت هستند، به موارد مختلفی بستگی دارند؛ ازجمله شکل موس که قرار است در طول روز کف‌دست‌تان را پر کند. برخی کاربران ترجیح می‌دهند که دستشان به‌صورت صاف روی موس قرار بگیرد؛ درحالی‌که عده‌ای دیگر با موس‌هایی که انحنای بیشتری دارند، راحت‌تر هستند.

اندازه، دیگر شاخصه مهمی است که در راحتی تأثیر مستقیمی دارد. بسیاری از موس‌های موجود در بازار، مناسب برای افراد چپ‌دست و راست‌دست طراحی شده‌اند؛ اما این قضیه برای همه موس‌ها صدق نمی‌کند. اگر حضوری خرید می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که پیش‌از خرید موس، چند مدل را امتحان کنید و نحوه قرارگیری آن‌ها در دست‌تان را امتحان کنید؛ اما اگر می‌خواهید آنلاین خرید کنید، اطمینان حاصل کنید که فروشگاه اینترنتی موردنظرتان قوانین ارجاع کالا مناسبی داشته باشد.

چه نوع موس ارگونومیکی بخریم؟

دیگر شاخصه مهم، صدای تولیدی از موس‌ است. وقتی به کار مشغول هستید، کلیک‌های زیادی را با موس انجام می‌دهید. اگر صدای کلید‌های موس زیاد باشد، در طولانی‌مدت موجب آزار شما یا حتی اطرافیانتان می‌شود. سعی کنید محصولی را تهیه کنید که صدای کمی از خود تولید می‌کند.

۳. DPI بالا لزوماً به‌معنی بهتر‌بودن نیست

DPI یکی از مواردی است که شرکت‌های تولیدکننده موس، مانور تبلیغاتی زیادی را روی آن انجام می‌دهند. DPI که خلاصه‌شده عبارت نقطه بر اینچ (Dot Per Inch) است، نشان می‌دهد هر بار که خود موس را به اندازه یک اینچ حرکت می‌دهیم، در واقع نشانگر موس در کامپیوتر چقدر حرکت می‌کند.

به‌عنوان نمونه، یک نمایشگر با کیفیت ۴K را در نظر بگیرید که ۳۸۷۰ پیکسل عرضی دارد. برای حرکت از گوشه چپ نمایشگر به گوشه راست با یک موس ۴۰۰DPI، شما باید موس را در محیطی نزدیک به ۱۰ اینچ حرکت دهید؛ اما این مقدار برای موس ۳۰۰۰DPI چقدر خواهد بود؟ چیزی حدود یک اینچ و نیم!

با‌این‌حال، در‌حالی‌که در دنیای فناوری همواره ارقام بالاتر به‌معنای بهتر‌بودن است؛ ولی در این مسئله استثنائاً چنین موضوعی صدق نمی‌کند. DPI نشان می‌دهد که نشانگر موس چقدر سریع می‌تواند حرکت کند، و سریع بودن همیشه بهتر نیست.

این‌ها توصیه ما به شماست:

  • اغلب کاربران عادی نباید درباره میزان DPI نگرانی داشته باشند.
  • میزان DPI بالا برای نمایشگرهایی با وضوح بالا یا دستگاه‌هایی که از چندین نمایشگر استفاده می‌کنند عالیست؛ زیرا باعث می‌شود تا برای پیمایش در صفحه، موس را در مسافت کمتری حرکت دهید.
  • برای مصارف مرتبط با بازی، DPI بالا سرعت واکنش شما را افزایش می‌دهد؛ درحالی‌که که DPI پایین‌ دقت‌تان در نشانه‌گیری را افزایش می‌دهد. گیمرها باید به‌دنبال موس‌هایی باشند که قابلیت تنظیم DPI‌ داشته باشند.
  • برای فتوشاپ یا دیگر برنامه‌هایی که نیاز به دقت زیادی دارند، موسی با DPI کم‌تر می‌تواند بهتر باشد.

۴. نرخ کشش نیز تاحدی مهم است

مشخصه مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، نرخ کشش است. نرخ کشش که با هرتز (Hz) نشان داده می‌شود، تعداد دفعات ارسال موقعیت موس به کامپیوتر در هر ثانیه است. در این قسمت نیز، ارقام بالاتر به‌معنی دقت و روان بودن بیشتر است؛ حداقل در تئوری!

فاصله بین ۵۰۰ هرتز تا ۱۰۰۰ هرتز شاید زیاد به‌نظر برسد؛ اما در واقعیت، تفاوت بین ۲ میلی‌ثانیه و ۱ میلی‌ثانیه است که چشم به‌هیچ‌عنوان قادر به تشخیص آن نخواهد بود. معمولاً گیمرها باید به موس‌هایی با نرخ کشش بالاتر از ۵۰۰ هرتز فکر کنند؛ اما کاربران عادی نباید زیاد خود را درگیر این مسئله کنند.

۵. موس‌های نوری و لیزری چه تفاوتی دارند؟

دو نوعِ رایج در میان موس‌ها، مدل‌های لیزری و نوری هستند که علیرغم استفاده از فناوری مشابه، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. تفاوت عمده میان موس‌های نوری با لیزری، استفاده از LED در موس‌های نوری است که از آن برای پخش نور به صفحه زیرین استفاده می‌شود؛ در‌حالی‌که مدل‌های لیزری از طریق یک لیزر، حرکت موس مستقیماً رصد می‌شود.

به‌همین‌دلیل، موس‌های نوری تنها روی سطوح صاف و مات قابل استفاده هستند؛ اما موس‌های لیزری روی طیف وسیع‌تری از سطوح از جمله شیشه نیز می‌توانند کار کنند.

موس‌های لیزری حساسیت بیشتری دارند و معمولاً به‌ نرخ DPI بیشتری نیز دست پیدا می‌کنند؛ بدین مفهوم که سرعت بالاتری نیز در پیمایش صفحه‌نمایش دارند. (بنابراین شاید نیاز باشد که حساسیت موس را پایین بیاورید.)

این امر باعث می‌شود تا با مشکل «شتاب‌زدگی» روبرو شویم. برای درک این مشکل، خوب است به‌ ذکر یک مثال بپردازیم. فرض کنید که موس خود را ۵ سانت حرکت می‌دهید. در موس‌های نوری فرقی ندارد که این‌کار را با سرعت بالا یا پایین انجام دهید؛ زیرا مسافت پیموده‌شده نشانگر موس یکسان است؛ اما در مدل‌های لیزری، حرکت با سرعت بالا باعث می‌شود تا نشانگر مسافت بیشتری را در مقایسه با حرکتِ آرام بپیماید.

این معظل به‌خصوص برای گیمرها به‌مانند یک کابوس می‌ماند؛ از‌این‌رو، بسیاری ثباتِ موس‌های نوری را به دقت موس‌های لیزری ترجیح می‌دهند.

۶. موس‌های بی‌سیم اکنون بسیار بهتر شده‌اند

عملکرد موس‌های بی‌سیم از حیث دقت و سرعت، امروزه آن قدر به مدل‌های سیمی نزدیک شده است که نقاط قوت آن‌ها به نقاط ضعفشان می‌چربد.

اکنون تأخیر در ارسال فرامین در بستر بی‌سیم به‌کلی رخت بر بسته است؛ اگرچه هنوز گیمرها مدل‌های سیمی را به‌خاطر ارتباط ۱۰۰% پایدارشان ترجیح می‌دهند. اگر در مورد باتری نیز نگرانی دارید، باید بگوییم که در صورت خرید مدل مناسب، تا سال‌ها می‌توانید بی‌نیاز از تعویض باتری، به استفاده از موس بپردازید.

مهم‌ترین مزیت موس‌های بی‌سیم، فارغ‌کردن کاربران از سیم‌های تودرتو و دست‌و‌پاگیر است که زیبایی میز کار را نیز خدشه‌دار می‌کنند، و اگر از موس‌های بلوتوثی استفاده کنید، یکی از پورت‌های USB شما نیز اشغال نمی‌شود. موس‌های بی‌سیم معمولا تا ۱۰ متر را تحت پوشش امواج خود قرار می‌دهند؛ بنابراین درحالی که کامپیوتر شما روی میز کارتان قرار دارد، شما می‌توانید موس را با خود به انتهای اتاقتان ببرید و از آنجا کامپیوترتان را کنترل کنید.

فرق موس بلوتوث با موس وایرلس

 

۷. موس‌های بلوتوثی گزینه بهتری هستند

وقتی اقدام به خرید موس بی‌سیم می‌کنید، گزینه‌های شما به مدل‌های بلوتوثی و فرکانس رادیویی (RF) محدود می‌شود. در موس‌های RF برای برقراری ارتباط از امواج رادیویی استفاده می‌شود. برای استفاده از این موس‌ها، باید دانگل دستگاه را به درگاه USB متصل نمود تا کامپیوتر قادر به دریافت امواج موس باشد. نصب اولیه در این موس‌ها معمولاً راحت‌تر از نمونه‌های دیگر است.

با‌ این‌حال، بزرگترین نقطه‌ضعف این موس‌ها، اشغال یکی از درگاه‌های USB توسط دانگل است؛ همچنین اگر این دانگل را گم کنید، خرید جایگزینِ آن تقریباً غیرممکن است.

در این میان، موس‌های بلوتوثی به‌واسطه‌ اتصال از طریق بلوتوث و عدم اشغال درگاه USB، تجربه راحت‌تری را فراهم می‌کنند. باتری نیز در این مدل‌ها تا یک یا حتی ۲ سال جوابگو خواهد بود. همچنین اگر قصد داشته باشید از یک ماوس برای چندین کامپیوتر به‌صورت همزمان استفاده کنید، ماوس بلوتوثی می‌تواند این کار را انجام دهد.

با‌این‌وجود، نصب اولیه موس‌های بلوتوثی نیازمند انجامِ چندین قدم هستند؛ همچنین در هنگام روشن‌شدن دستگاه، باید اندکی صبر کنید تا دستگاه خود را با ماوس بلوتوثی همگام‌سازی کند. اما با همه‌ی این‌ها، موس بلوتوثی راحت‌تر و پر‌کاربردتر از موس‌های وایرلس هستند.

۸. تفاوت موس و ترکپد چیست؟

به‌جای موس، شما می‌توانید از یک ترکپد جداگانه نیز برای کامپیوتر خود استفاده کنید؛ درست به‌مانند تاچ‌پدی که در لپ‌تاپ‌ها کار گذاشته می‌شوند. اگرچه ترکپدها به‌مانند ماوس برای گیمینگ یا ویرایش فیلم و عکس مناسب نیستند؛ اما عده‌ای از کاربران راهکارهای مبتنی‌بر‌ لمس را ترجیح می‌دهند؛ به‌خصوص که در حال حاضر سیستم‌عامل‌‌های دسکتاپ هرچه بیشتر با ذهنیت لمس‌محور طراحی می‌شوند.

از لحاظ ارگونومیک نیز، شاید طراحی تختِ ترکپد‌ها برای همه‌ی افراد مناسب نباشد. با این‌حال برخی ترک‌پد‌های بزرگ را ارگونومیک‌تر از موس‌ها می‌دانند.

چگونه یک موس انتخاب کنیم: حالا می‌دانید!

وقتی قصد خرید یک موس را دارید، به این فکر کنید که از آن می‌خواهید برای چه‌کاری استفاده کنید. طراحان ممکن است راحتی و دقت بالای یک ماوس لیزری را مدنظر قرار دهند؛ در‌حالی که ممکن است گیمرها پایداری و اتصال سیمی موس‌های نوری را ترجیح دهند وکاربران عادی نیز کار کردن با ترک‌پد و انجام کار‌ها با ژست‌های حرکتی را ترجیح دهند.

هرگاه توانستید به این‌ جمع‌بندی برسید، می‌توانید ماوس مورد نیاز خود را تهیه کنید و تازه بعد از آن از انتخاب هوشمندانه خود خوشحال‌تر نیز می‌شوید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا