برای سفره هفت سین مان سنبل آبی بخریم یا نه ؟

بهترین روشی که می تواند به ما کمک کند تا از خطرات سنبل آبی در امان باشیم شناخت صحیح آن می باشد و با توجه به زیبایی این گیاه نباید به عنوان تزئینی اشتفاده شود.

سنبل آبی

 

قبل از هر چیز و در ابتدای این مقاله به شما هشدار می‌دهیم که گل سنبل آبی علاوه بر ظاهر فریبنده و زیبایی که دارد استفاده از آن در محیط آپارتمانی خطرات زیادی دارد، سمی و سرطان‌زا بودن این نوع گل به اثبات رسیده است زیرا قدرت بالایی در پالایش محیط اطراف خود دارد و فلزاتی سنگین مثل جیوه و سرب که از طریق فاضلاب کارخانه‌های صنعتی به آب‌ها وارد می‌شوند را می‌تواند به خود جذب کند از این‌ رو تجمع سنبل آبی در محیط پیرامون ما به‌ شدت خطرناک بوده، بنابراین از این نوع گیاه برای تزئین استفاده نکنید، همچنین گل خطرناک سنبل آبی که در عامه مردم اشتباها به عنوان گل تزئینی یاد می‌شود، مشکلات زیستی فراوانی را باعث شده است، اما صرفا جهت آگاهی از این نوع گل، ما ادامه مقاله را به توضیح ویژگی‌های گل سنبل آبی می‌پردازیم.

سنبل آبی گیاهی آبزی شناور چند ساله از جنس Eichhornia در خانواده Pontederiaceae بومی مناطق گرمسیری و زیر گرمسیری امریکای جنوبی به خصوص حوضه آمازون است. این گیاه در مناطق خارج از محدوده بومی خود اغلب یک گونه مهاجم شناخته می‌شود. سنبل آبی ممکن است بالاتر از سطح آب به اندازه ۱ متر در ارتفاع رشد کند. دارای برگ های گسترده، ضخیم، براق و تخم مرغی شکل ۱۰ تا ۲۰ سانتی متری میباشد که در سطح آب شناور است.

گیاه سنبل آبی

دارای ریشه های ارغوانی سیاه آزاد و ساقه راست که ۸ تا ۱۵ گل جذاب را بر روی خود دارد. عمدتا سنبل آبی به رنگ صورتی با شش گلبرگ است. شکوفه، سنبل آبی ممکن است با Limnobium spongia اشتباه گرفته شود. سنبل آبی یکی از سریع الرشد ترین رشد گیاهان شناخته شده می باشد. همچنین تولید مقادیر زیادی از دانه و قابلیت دوام سی سال از دیگر مشخصات آن است. برخی پرورش دهندگان شناخته شده آن را به دو برابر جمعیت خود در دو هفته میرسانند. این گیاه میتواند دریاچه ها و حوضچه ها را به طور کامل پوشش دهد و باعث نرسیدن نور خورشید به گیاهان آبزی و همچنین ماهی ها و لاک پشت ها و از بین رفتن آنها شود ولی در صورت پرورش کنترل شده میتواند باعص تمیزی و کمک به تامین اکسیژن در حوضچه های ساخته شده توسط انسان شود.

سنبل آبی به وسیله دم برگهایی که تغییر شکل یافته‌اند و به شکل اسفنجی در آمده‌اند میتواند روی سطح آب شناور بماند و به وسبله استولون (ساقه‌های رونده یا بندهای ریشه‌زا. همانند توت فرنگی) تکثیر میشود. گیاه سنبل آبی در مناطق گرمسیری روی آبهای راکد به شدت رشد می‌کند و در برخی مناطق مانند استرالیا به دلیل پوشاندن سطح وسیعی از رودخانه‌ها و باتلاقها ایجاد مشکلات زیست محیطی (مانند ایجاد مشکل در زندگی ماهیها و گیاهان آبی دیگر) نموده‌است. این گیاه چنان سطح آب را میپوشاند که حتی رفت و آمد قایقها هم دچار مشکل میشود. گلهای آبی رنگی شبیه گلهای سنبل پیازی تولید میکند. نسبت به سرما حساس است و زمستانهای ملایم را هم تحمل نمیکند. این گیاه مواد غذایی را به صورت محلول از آب جذب می‌کند و استفاده از کودهای کامل مایع به صورت دوز مصرفی یک در هزار و ماهانه حداقل یکبار برای این گیاه مناسب است.

برکه آب یکی از علاقه مندی های دوستداران طبیعت است و اگر جایی برای آن و گیاهان آبزی در طراحی فضای سبز باغ یا خانه در نظر بگیریم متوجه جادوی آب در زنگی خودمان خواهیم شد. سنبل آبی علاوه بر گل زیبایش برگ‌ها و ساقه های فانتزیی دارد که جلوه ای خاص به برکه شما خواهد داد.

 

نگهداری سنبل آبی

هوای آزاد و نور متوسط برای این گیاه مناسب است همچنین دمای شبانه نباید خیلی بالاتر از دمای روزانه باشد. سنبل آبی اغلب طول تابستان را گل می‌دهد، ماندگاری گلها کم و در حدود یک روز است.

در فیلیپین، برخی از ساقه سنبل آبی پس از خشک کردن و تبدیل به الیاف و به شکل رشته رشته و رشته بافته شده به صورت نوار برای ساخت کیف، کفش، تاج های گل، کلاه، گلدان و مواد تزئینی استفاده می کنند.

گل سنبل آبی در جنوب پاکستان در استان سند و در رودخانه سند فراوان یافت میشود.

این گیاه برای استفاده در مخازن تولید انرژی و گاز به روش بیوماس (بیوگاز) بسیار کارایی دارد.

در حیاطهایی که دارای حوض هستند میتواند سنبل را در کنار گیاهان آبزی دیگری مانند نیلوفر آبی و همچنین گیاهان کنار-آب-زی مانند جگن‌ و نخل مرداب نگهداری کرده و ترکیب زیبایی از آنها به وجود آورد.

تکثیر گیاه به وسیله گیاهچه‌های جدیدی که در انتهای استولونها تشکیل می‌شود انجام می‌شود.

منبع: asanteb

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا