بلز پاسکال که بود؟ | زندگینامه کامل بلز پاسکال همراه عکس

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : بلز پاسکال که در سال ۱۶۲۳ میلادی در شهر پاریس به دنیا آمد. سه ساله بود که مادرش “آنتوانت بگون” درگذشت. از این روز پدرش “اتین پاسکال” تعلیم و تربیت وی را بر عهده گرفت. پدرش که در امر تعلیم و تربیت وی، نهایت سعی و کوشش خود را به کار می برد، مایل بود که فرزندش به جای مطالعات علمی به مطالعات ادبی بپردازد! بلز، از همان اوان دوران کودکی علاقه ی خود را ریاضیات نشان داد؛ هر چند پدر وی می کوشید تا آنجا که امکان دارد هیچ گاه کتاب ریاضی در دسترس او قرار نگیرد و منع کرده بود تا زمانی که زبان لاتین و زبان یونانی را خوب یاد نگرفته است، ریاضیات را نخواند. اما وی در ۱۲ یا ۱۳ سالگی پنهانی شروع به خواندن کتاب اصول  اقلیدس کرد.

 

در همان زمان قضیه هایی را مطرح کرد و پدرش که چندتایی از این قضیه ها را پیدا می کند، از او می پرسد که اینها چیست؟ بلز با ترس و لرز پاسخ می دهد که در روزهای تعطیل خود را با آن سرگرم می کرده است. پدر به عظمت فکری فرزند خود پی می برد و دست از نظر سابق خود بر می دارد و پسر را آزاد می گذارد که به تحصیل ریاضیات بپزدارد!

این نابغه خردسال در سن ۱۶ سالگی کتابی پیرامون مقاطع مخروطی نوشت! زمانی که کتاب به دست دکارت رسید قبول نمی کرد که پسری ۱۶ ساله آن را نوشته باشد! اما پس از مطمئن شدن، نبوغ وی را تحسین کرد. در سن ۱۹ سالگی شگفت آورترین اختراع زمان خود یعنی ماشین حساب را اختراع کرد و این اختراع سبب شهرت جهانی وی شد.

پاسکال در زمینه ی فیزیک نیز کشفیات و تحقیقاتی دارد که از جمله ی آن ها به قانون پاسکال درباره ی انتقال فشار در سیالات می توان اشاره کرد!

پاسکال از بی خوابی مزمن و همچنین سوء هاضمه در رنج بود. وی پس از مدی به آیین یانسن گروید و خانه ی خود را ترک کرده و در دیر منزل گزید. اثر معروف خود نامه های ولایتی را در دفاع از آیین یانسن نوشت! کتاب دیگر او که پس از مرگ وی منتش رشد، کتاب اندیشه ها است که درباره ی مذهب مسیح نوشته شده است.

پاسکال شخصی حساس بود که قلب وی از عشق و امید خالی نبود. معدودی از اشعار از وی باقی مانده است و این آثار را در زمانی سرود که دچار دردهای شدید بود! با این حال کار خود را رها نکرد.

وی در اوج شکوفایی نبوغ و همچنین دریافت دانش ها در حالی که تنها ۳۹ سال بیشتر نداشت، در سال ۱۶۶۲ میلادی در شهر پاریس درگذشت.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا