بن کارگری یا کمک هزینه مصرفی خانوار کارگران در سال ۹۹ چقدر است؟

در این مطلب، توضیحاتی درباره بن کارگری یا کمک هزینه مصرفی خانوار کارگران در سال ۹۹ خواهیم داشت! با ما همراه باشید. شب گذشته ،۲۰ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ شمسی چهارمین جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین دستمزد کارگران از ساعت ۱۸ با حضور وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان کارگری و کارفرمایی شروع شد و پس از ۶ ساعت چانه زنی به پایان رسید!

این نشست، به دلیل عدم توافق نمایندگان کارفرمایی و کارگری درخصوص درصد افزایش مزد و ورود به رأی گیری اعضا پایان یافت و در نهایت درصد افزایش مزد کارگران ۲۱ درصد اعلام شد. برای سایر سطوح دستمزدی افزایش ۱۵ درصدی تصویب و ۹۱ هزار تومان به آن اضافه شد.

لازم به بیان است میزان دستمزد کارگران یک میلیون و  ۸۳۵ هزار تومان تصویب شد. در این مصوبه بن ماهیانه هر کارگر (بن خواربار کارگران) از ۱۹۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین مبلغ مزد روزانه ۶۱۱ هزار و ۸۰۹ ریال، پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومان، افزایش سایر سطوح مزدی ۱۵درصد به اضافه ماهیانه ۹۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است حقوق فروردین ماه یک کارگر (بدون فرزند و بدون سابقه در کارگاه)  ۲۴.۱۳۲.۷۴۵ ریال خواهد بود و حقوق فروردین ماه یک کارگر ( با دو فرزند و و یک سال سابقه در کارگاه )  ۲۹.۳۸۶.۹۳۳ ریال محاسبه خواهد شد. با این وجود در حال حاضر مبلغ حداقل دستمزد روزانه یک کارگر ۶۱۱۸۰۹ است و برای کارگران بن ماهانه ۴۰۰ هزار تومان،  پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومان و حق مسکن ماهانه ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به سایر سطوح ۱۵ درصد به اضافه روزانه ۳۰۳۳۸ ریال اضافه شد اما به شرطی که‌حداقل حقوق کارگران از دومیلیون هشتصد کمتر نباشد. پایه حقوق کارگران از یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان در سال ۹۸ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۹۹ افزایش یافت. همچنین افزایش مبلغ بن خواربار مصوبه دیگر شورای عالی کار در این جلسه بود که از ۱۹۰ هزار تومان سال گذشته به ۴۰۰ هزار تومان رسید.

حداقل مزد روزانه نیز از ۵۰ هزار و ۵۶۶ تومان سال ۹۸ به ۶۱ هزار و ۱۸۰ تومان در سال جاری افزایش یافت. شورای عالی کار درخصوص حق مسکن کارگران هیچ مصوبه‌ ای نداشت و بر این اساس کمک هزینه مسکن کارگران همچون سال گذشته ۱۰۰ هزار تومان باقی ماند.(افزایش حق مسکن به ۲۰۰ هزار تومان نیاز به مصوبه هیات دولت دارد)

مجموع دریافتی کارگران حداقل بگیر و مجرد در سال ۹۹ با احتساب افزایش ۳۱۸ هزار تومانی حداقل مزد، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی، بن خواربار ۴۰۰ هزار تومانی و سایر مزایای جانبی مزد، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کارگران متاهل با احتساب موارد فوق و حق اولاد به حدود سه میلیون تومان نزدیک شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا