به چه کسانی بومی گفته می شود؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : نخستین ساکنان شناخته شده ی هر منطقه را بومیان آن منطقه می نامند! اینان کسانی هستند که پیش از رسیدن انسان های دیگر از نقاط دیگر، در آن منطقه زندگی می کرده اند.

 

واژه ی بومی را به طور معمول کسانی به کار برده اند که به نقطه ای مسکونی توسط اشخاص دیگر رسیده اند. قبایل و گروه های بسیاری در جهان به عنوان “بومی” شهرت یافته اند. برای مثال بوشمن ها، بومیان آفریقای جنوبی هستند! چون آن ها پیش از آمدن سیاهپوستان بانتوز بانو به این ناحیه در آن ساکن بوده اند. اروپایی ها پس از رسیدن به سرزمین استرالیا، ساکنان پیشین آنجا را بومیان استرالیا نامیدند.

امروزه، بومیان استرالیا بیش از بقیه ی بومیان جهان شهرت دارند! بومیان استرالیا، عمدتا در درون سرزمین اصلی این کشور و بخش های دور افتاده ی ساحلی شمال آن به سر می برند! تعدادشان بر روی هم به چیزی در حدود ۵۰ هزار نفر می رسد. اجداد اینان، زندگی چادرنشینی داشتند و در میان قبایل گوناگون سیر می کردند. امروزه تقریبا کمتر از یک سوم بومیان استرالیا نیز به همان شیوه زندگی می کنند.

بومیان استرالیا به خانواده ی جداگانه ای از انسان تعلق دارند که استرالیائیان نامیده می شوند! بر کسی دانسته نیست که استرالیائیان از چه زمانی در سرزمین استرالیا سکونت گزیده اند! پیش از آمدن اروپائیان به این سرزمین، استرالیائیان لباسی بر تن نمی کردند! حتی آن ها خانه نمی ساختند، گندم یا برنج و همچنین دیگر غلات را کشت نمی کردند و حتی در دسته های شکارگران کوچ نشین به سر می بردند.

امروزه ی بسیاری از بومیان استرالیا با هم متحده شده اند و برای دفاع از حقوق خویش در استرالیا مبارزه می کنند! آن ها از حق رای در انتخابات فدرال برخوردار هستند و همچنین از تمام حقوق اجتماعی استرالیایی های اروپایی استفاده می کنند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا