بوزجانی که بود؟ | بیوگرافی بوزجانی بزرگ ترین ریاضی دانان دوره اسلامی

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : ابوالوفا محمد بن یحیی بن اسماعیل بوزجانی که در سال ۳۲۸ هجری قمری در شهر بوزجان یا همان تربت جام فعلی، چشم به جهان گشود.

 

او یکی از بزرگ ترین ریاضی دانان دوره ی اسلامی می باشد که ظاهرا ایرانی الاصل بوده است. وی علم هندسه و عدد را در نزد عمومی خود، یعنی ابو عمرو مغازلی و دایی خود، یعنی ابو عبدالله محمد بن عنبسه فرا گرفت.

وی در سن ۲۰ سالگی به کشور عراق مهاجرت کرد و تا پایان عمر در شهر بغداد زندگی کرد. او به یاری همکاران خود در رصدخانه ی شهر بغداد به رصد می پرداخت. او یکی از مشهورترین منجمان زمان خود بوده است.

وی گاهی در کارهای علمی با شخص معاصر خود بیرونی به وسیله ی مکاتبه تشریک مساعی داشته است. او سنت گذشتگان را بر مبنی بر تلفیق کار علمی همراه با نگارش شرح هایی بر آثار قدما ادامه داد و شرح هایی بر آثار کسانی چون اقلیدس و همچنین دیوفانتوس نوشت.

بوزجانی روش های محاسبه ای را که کارمندان و بازرگانان در کشورهای شرق اسلامی در کارهای روزانه انجام می دادند، آن ها را به صورت منظم و مدون درآورد.

از جمله ی آثار بوزجانی می توان از کتاب “فیما یحتاج الیه الصانع من الاعمال الهندیسه” و همچنین کتاب “المجسطی” یا کتاب “الکامل” نام برد. وی در سال ۳۸۸ در شهر بغداد چشم از جهان فروبست.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا