بید مجنون را بیشتر بشناسید | نحوه نگهداری و پرورش درخت بیدمجنون

جدول یاب ، ترجمه: پردیس کیانیبید مجنون درختی مخروطی، بلند قامت و برگریز است که بین ۳۰ تا ۸۰ فوت قد می کشد و شاخه هایی ۲۰ تا ۳۵ فوتی را در خود پرورش می دهد. شاخه های کوچک تر درخت بید مجنون، انعطاف پذیری بیشتری دارند و مانند نِی، به نسیم اجازه می دهند که همه شاخه را برقصاند.

برگ های بید مجنون باریک و قوسی شکل هستند. شکل قوسی بید مجنون یکی از دراماتیک ترین درختان را به تصویر می کشد و زیبایی خاصی به این درخت بخشیده است. همین قوس باعث شده است که انسان ها علاقه ی خاصی به آن پیدا کنند و شاعران و درام نویسان به دفعات از نام بید مجنون در آثار خود استفاده کرده اند. “با توجه به نام علمی Babylonica Salix توسط لینه در سال ۱۷۵۳، ابتدا تصور می شد که بید مجنون یا بید زار نشأت گرفته از خاورمیانه باشد. گفته می شود در  گذشته های دور، برده های عبری در بابل در زیر درخت بید مجنون می گریستند و بید نیز برای حال آنها غمگین شده است.” در طول سال ها انواع مختلف بید در امتداد جاده ی ابریشم به تجارت برده شده اند و قبل از آن که به آمریکای شمالی معرفی بشود، راه خود را به اروپا و جنوب آسیا باز کرده است. در آمریکای شمالی بید مجنون را می توان در سواحل جنوبی آلاسکا تا جنوب مکزیک، به طور گسترده مشاهده کرد. نمونه های دیگر بید را نیز می توان در استرالیا، قبرس، فیجی، بریتانیای کبیر، هند، نیوزلند، تانزانیا، اوگاندا و آفریقای جنوبی یافت.

روح درمانی     

شکل رو به پایین بید مجنون با جنبه های درونی و عاطفی انسان ها ارتباط دارد. درخت بید مجنون به ما یادآوری می کند که اندوه یک ویژگی مهم و قدرتمند است و این ویژگی قسمتی از وجود انسانی و گامی مهم در فرآیند درمان جمعی است. بید مجنون به ما یادآوری می کند که ما عمیقا با یکدیگر مرتبط هستیم. این درخت یادبود به ما این امکان را می دهد، با کسانی که دوستشان داریم در ارتباط باشیم و با قدرتِ عشق زندگی را پیش ببریم.

رویشگاه    

انواع مختلف بید به عنوان “طبیبان سنتی زمین” شناخته شده اند که در آنها خونریزی، پارگی یا سوختگی وجود دارد. به عنوان اولین دسته از طبیبان سنتی، این درختان در میان اولین گونه ها معرفی می شوند. آنها زیستگاه اطرافشان را تثبیت می کنند و باعث می شود گیاهان اطرافشان، رشدی کند تر و عمری طولانی تر داشته باشند. درخت بید در مقایسه با سایر گیاهان عمری طولانی تر دارد. بید می تواند دست کم ۳۰ سال در حیات وحش زنده بماند.

رشد سریع       

گونه ی بید دلتوئیدس با گونه ی صنوبر شرقی، سریع ترین گونه ی بومی در حال رشد در آمریکا هستند. ما برای التیام نیاز به حرکت داریم. بید مجنون به ما نشان می دهد که با وجود پریشانی همچنان رو به پیشرفت، در حال حرکت است.

 

جسم درمانی 

درختان بید یک ترکیب دارویی برای تسکین درد تولید می کنند که امروزه به طور جهانی از آن استفاده می شود. سالیسیلیک اسید، ماده ی موثر و مهم در پوست بید است که به عنوان جایگزین آسپرین از آن استفاده می شود. درخت بید نقش خود در تسکین درد را در دوره های مختلف تاریخی به ما انسان ها اثبات کرده است. مردمان بومی در گذشته، پوست بید را می جویدند تا تب، التهاب و درد را تسکین دهند.

زیستگاه ایده آل بید مجنون

بید باید در خاک مرطوب کاشته شود و حداقل به نصف روز، نور خورشید احتیاج دارد. بید هیچ گونه خاک و ماسه ی درشتی را تحمل نمی کند. درخت بید هورمونی دارد که از آن “هورمون ریشه دهی” گرفته می شود. بید ها در کنار رودخانه ها رشد بهتری دارند.

بید مجنون در سواحل رود راین در آلمان

زیستگاه ایده آل  بید مجنون همانطور که گفته شد محیطی مرطوب و خاکی نرم است. بید مجنون در میان اشک های رودخانه ها رشد بهتری دارد. در کنار رود راین، بید ها به شدت عرض اندام می کنند. شاید بتوان گفت هر توریستی که از آنجا رد شده است، یک عکس یادگاری با بیدهای مجنون و زیبا انداخته است. می شود گفت اندوه فراوان موجب رشد بهتر او می شود. ریشه های بید تا حدی تهاجمی هستند و به فضای کافی برای عرض اندام نیاز دارند. زیرا ریشه های بید مجنون می توانند به زیر ساخت خانه ها ( لوله کشی و خطوط آب) آسیب جدی برسانند. “اگر در حیاط خود درخت بید دارید و چاه دستشویی گرفته است، بیشترین احتمال را بدهید که این اتفاق بخاطر ریشه های بلند پرواز بید است.”

منبع: thelivingurn / softschools/ badger

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا