تاریخچه جدول واژه یابی یا جستجوی کلمات یا جدول خط زدنی

 جدول واژه یابی که با نام های جستجوی کلمات ، لغت یابی نیز نامیده می شود در ابتدا توسط شخصی در اوکلاهما به نام نورمن ای گیبات (Norman E. Gibat) در ۱ مارس ۱۹۶۸ طراحی و منتشر شد. اگرچه قبل از این تاریخ  طراح جدول دیگری در اسپانیا  به نام  Pedro Ocón de Oro سرگرمی به نام سوپ لغات “Sopas de letras”  را منتشر کرده بود.

 

این نوع سرگرمی ابتدا به صورت محلی منتشر شد ولی یکی از معلمان مدرسه نورمن خواستار معرفی این سرگرمی به سایر مدارس آمریکا شد و به این ترتیب این نوع جدول در به عنوان یک ابزار کمک آموزشی مدارس با استقبال وسیعی مواجه شد.

این نوع از جدول شامل یکسری از حروف  الفبا است که در خانه های جدول مربع یا مستطیل شکل قرار گرفته است . هدف از این سرگرمی یافتن تمام کلمات نهان شده در جدول مذکور می باشد که ممکن است به صورت افقی، عمودی و یا مورب در جدول قرار گرفته باشد. اغلب لیست این کلمات پنهان شده توسط طراح ارائه می شود ولی در انواع چالش برانگیز آن ممکن است از مخاطب درخواست شود که خود آنها را بیابد !

این نوع جدول به حدی محبوب و پر طرفدار است که در کشور های اروپایی مجلاتی اختصاصا  فقط با موضوع واژه یابی منتشر می شود که موضوعات متنوعی را شامل و انواع مختلف با رویکردهای آموزشی را پوشش می دهد. امروزه  این نوع سرگرمی حتی به صورت کتاب های واژه یابی با موضوعات متنوع در اکثر کشورهای پیشرفته جهان در حال انتشار و چاپ می باشد .

این سبک از جدول و سرگرمی در ایران  نیز در اوایل دهه ۵۰ در نشریات جدولی رواج پیدا کرد و هم اکنون نیز در برخی مجلات جدول بصورت اندک منتشر می شود.

خوب است در کشور ما نیز معلمان به این ابزار کمک آموزشی مفید توجه خاصی نشان داده و از آن برای شکوفایی ذهن جوان دانش آموزان استفاده لازم را داشته باشند.

وب سایت «جدول یاب» برای اولین بار در یک سایت فارسی زبان جدول «واژه یابی» را برای دوستداران این سرگرمی مفید در سایت قرار گرفته است. جدول های واژه یابی سایت جدول یاب تماما طراحی شده توسط طراحان خبره است. این جدول ها توسط مجلات پر مخاطب «کلبه سرگرمی» و «کولاک» پشتیبانی می شوند.

 

جدول های واژه یابی سایت جدول یاب دارای امتیاز هستند. تیم طراحی جدول سایت جدول یاب، با توجه به  نوع جدول، آنها را به ترتیب از آسان تا سخت درجه بندی کرده و برای حل هر جدول زمان خاصی را در نظر گرفته اند.

این جدول ها با شیوه خاصی امتیاز دهی و با توجه به زمان تعیین شده توسط کاربران حل می شود و در پایان امتیاز هر کاربر بلافاصله برای او محاسبه می گردد.

برای حل جدول های واژه یابی موجود در سایت جدول یاب کافیست وارد سایت شده و عضویت خود را با یک ایمیل در آن به ثبت برسانید. سپس از طریق منوی «حل جدول» وارد بخش «واژه یابی» شده و هر کدام از جدول ها را که علاقه دارید، انتخاب کنید. جدول های واژه یابی سایت بر حسب تاریخ طبقه بندی شده اند.

پیشنهاد می شود برای آشنایی سوالات، در ابتدا از جداول «آسان» آغاز کنید و سپس سراغ حل جدول های سخت بروید. نکته مهم در حل این جداول مدیریت زمان است. چرا که برای حل هر جدول، زمان خاصی تعیین شده است.

در پایان چنانچه زودتر از زمان معین، جدول حل شود: به ازای هر ۵ ثانیه، کاربر یک امتیاز اضافه می گیرد. و اگر حل جدول بیشتر از زمان تعیین شده طول کشید: به ازای هر ۵ ثانیه، یک امتیاز کسر می شود. بنابر این توصیه می شود زمان را در حل این جدول هدر ندهید و ابتدا سوالاتی را که بلد هستید حل کنید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا