تاریخچه جنبش هنری پست امپرسیونیسم
پسادریافتگری یا پُست امپرسیونیسم جنبش هنری گستردهای بود شامل مجموعه ای از گروهها و سبکهای نقاشیای که یا در امتداد دریافتگری یا بهعنوان واکنشی در برابر آن، بهوجود آمده بودند. نبیها، ترکیبگری، مجزاگری و نودریافتگری از جمله گروه ها و سبک های این جنبش می باشند. اصطلاح پست امپرسیونیست نخستین بار توسط راجر فرای نقاش و منتقد بریتانیایی در عنوان نمایشگاهی به کار گرفته شد که در سالهای ۱۹۱۰ و ۱۹۱۱ در نگارخانه گرافتن لندن برگزار شد و راجر فرای آن را «مانه و پست امپرسیونیست ها» نامید.
پل سزان، ونسان ونگوگ و پل گوگن از برجسته ترین هنرمندان این جنبش میباشند. شیوهٔ کار سزان بهگونهای بود که او را هموار کننده ی راه برای حجم گری میدانند. امیل برنار، هانری روسو، تولوز لوترک، ژرژ سورا و پل سینیاک از دیگر نقاشان پسا دریافتگر می باشند. این هنرمندان در فاصله زمانی ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۵ در این جنبش فعالیت داشتند.
تاریخچه پست امپرسیونیسم
امپرسیونیسم از ۱۸۸۰ وارد مرحله دیگری شد که به پساامپرسیونیسم یا پست امپرسیونیسم شهرت دارد. هنرمندان پست امپرسیونیسم از ضرب قلمهای تند و یک نوع تخلیه هیجانی در آثارشان استفاده میکنند. این دوره را راهگشای تحولات نقاشی قرن بیستم می دانند. شیوه پست امپرسیونیسمها فردی تر از امپرسیونیسم ها میباشد. موضوع آثار آن ها همواره از طبیعت اخذ شده بود. برخورد آنها با طبیعت به گونهای تحلیل ساختاری است.
از هنرمندان این سبک میتوان به سزان، ون گوگ و گوگن اشاره کرد که از این میان سزان را پدر هنر مدرن میدانند. یکی از نقاشی های این سبک شب پر ستاره اثر ونسان ون گوگ میباشد که کار رنگ روغن بر روی بوم است و به خوبی میتوان اثر هیجانات سبک پست امپرسیونیسم را مشاهده کرد کل اثر زمینه تیره دارد که نور ستارهها روشنایی به اثر میبخشد.
شباهت سبک پست امپرسیونیسم با اکسپرسیونیسم طراحیهایی کاملاً درون گرا و با ضربات محکم قلم میباشد. از هنرمندان اکسپرسیونیسم میتوان به گروه پل با حضور هنرمندانی چون اشمیت روتلف کریشنر و نولده می توان نام برد. این سبک نوعی بیانگری رنگ را بیان می کند و دیدگاهی آگاهانه از بدوی گرایی و عاملی غریزی از زندگی پیرامون خود را به تجسم درآوردند.
از این میان نقاشی «خیابان» اثر ارنست لودویگ، کریشنر که اثر رنگ و روغن روی بوم است را نام برد. رنگ های روشن در اثر زیبایی خاصی بخشیده است. و کاملاً می توان تداعی اثری بدوی را دید.