تاریخچه کتاب رکورد های جهانی گینس

جدول یاب ، مترجم : زهره زرگر : کتاب گینس اکنون در شصت و پنجمین سال انتشار خود به سر می برد که در ۱۰۰ کشور جهان و به ۲۳ زبان ترجمه و منتشر شده است. حق امتیاز بین المللی آن فراتر از چاپ گسترش یافته است و تا مجموعه های تلویزیونی و موزه ها را در بر می گیرد.

کتاب رکوردهای جهانی گینس، مجموعه ای از رکورد های بین المللی  است که شامل دستاوردهای انسانی و پدیده های طبیعیست. کتاب رکوردهای جهانی گینس هر سال با اطلاعات و رکوردهای جدید بروز رسانی و چاپ می شود.

این کتاب زاییده ی افکار سِر هیو بیوِر بود که در سال ۱۹۵۴ توسط برادران موریس و راس مک ویرتر در خیابان فلینت لندن جمع آوری شد. این کتاب، خود، رکورد دار پر فروش ترین سری کتاب های کپی رایت است. کتاب گینس اکنون در شصت و پنجمین سال انتشار خود به سر می برد که در ۱۰۰ کشور جهان و به ۲۳ زبان ترجمه و منتشر شده است. حق امتیاز بین المللی آن فراتر از چاپ گسترش یافته است و تا مجموعه های تلویزیونی و موزه ها را در بر می گیرد. محبوبیت این حق امتیاز در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان مرجع بین المللی اصلی در فهرست و تایید تعداد زیادی از رکوردهای جهانی ثبت شده است. این سازمان رکورد گیران رسمی را در اختیار دارد تا صحت تنظیمات و شکستن رکورد ها را تایید کنند.

در دهم نوامبر ۱۹۵۱، سِر هیو بیور، مدیر کارخانه ی آبجو سازیِ گینس، به یک کمپ شکار در کارولینای شمالی رفت. پس از شکار ناموفقش برای پلور طلایی، او درگیر بحثی شد که سریع ترین پرنده در اروپا کدام است، پلور طلایی یا کبک قرمز؟ آن شب در آن مهمانی متوجه شد که کتابی وجود ندارد که این اطلاعات را به او بدهد. بیور می دانست که در سراسر ایرلند مردم سوالاتی دارند که پاسخ آنها در هیچ کتابی نیامده است. او دریافت که کتابی که پاسخ گوی این نوع سوالات باشد می تواند موفقیت های زیادی کسب کند.

ایده ی بیور زمانی تبدیل به واقعیت شد که کریستوفر چاتاوِی کارمند کارخانه ی گینس، نوریس و راس مک ویرتر برادران هم دانشگاهی اش که در حال راه اندازیِ یک آژانس حقیقت یاب بودند را در جریان این ایده گذاشت. در آگوست ۱۹۵۴برادران دوقلو مامور گردآوری محتوای کتاب رکوردهای گینس شدند. در آن زمان هزار نسخه به چاپ رسید و پخش شد. پس از تاسیس کتاب رکوردهای جهانی در لندن، اولین نسخه ی ۱۹۸ صفحه ای در ۲۷ آگوست ۱۹۵۵ به صدر پر فروش ترین کتاب ها در بریتانیا رسید.

سال بعد در ایالات متحده فروش این کتاب به ۷۰۰۰۰ نسخه رسید. با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه در ۱۰۰ کشور مختلف و ۲۷ زبان، کتاب رکورد های جهانی گینس به عنوان پرفروش ترین کتاب دنیا در کتاب رکورد های جهانی گینس ثبت شد. از آنجا که این کتاب به یک موفقیت غیر منتظره تبدیل شد، نسخه های بسیاری از آن هر ساله چاپ و در سپتامبر یا اکتبر، در زمان کریسمس منتشر شد. برادران دوقلو سال های زیادی به جمع آوری رکورد های جدید پرداختند. هر دوی آنها حافظه ی جامعی داشتند. در یک برنامه ی تلوزیونی آنها به سوالات کودکان و درباره ی رکورد زننده ها پاسخ داند. راس مک ویرتر در سال ۱۹۷۵ توسط ارتش موقت ایرلند ترور شد. بعد از این اتفاق برنامه های بعدی پاسخ دهی به سوالات کودکان توسط نوریس پاسخ داده می شد.

نسخه های اخیر بر موفقیت های بی سابقه ی رقبای شرکن کننده متمرکز شده اند. رقابت ها، از بازی های مشخصی مانند: وزنه برداری المپیک تا طولانی ترین فاصله ی تخم گذاری یا بیشترین تعداد هات داگی که یک نفر درعرض ۳ دقیقه می تواند بخورد، شکل می گیرد. بیشتر این رکورد ها مربوط به جوانترین هاست. مثلا جوانترین فردی که توانسته است به کل دنیا سفر کند و همه ی کشور های دنیا را ببیند. این رکورد ها همچنین شاملِ ترین هایی چون سنگین ترین غده، بزرگ ترین قارچ و مشهور ترین برنامه ی تلویزیونی و ارزشمندترین بیمه ی عمر و غیره است. بیشترین رکوردهای جهانی گینس به نام آشریتا فورمن Ashrita Furman)) است. او ۱۰۰ رکورد جهانی به نام خود ثبت کرده است.

در سال ۲۰۰۹، نهم نوامبر به عنوان روز جهانی گینس به جهت تشویق افراد برای شکستن رکوردهای جهانی گینس، ثبت شد. در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر در بیش از ۱۰ کشور دنیا در این تورنومنت شرکت کردند. گینس ثبت های جدیدی را در عرض ۱۲ ماه گزارش داد که نسبت به سال گذشته ۱۷۳ درصد افزایش داشته است. در فوریه ۲۰۰۸، شبکه ی NBC 100 رکورد جهانی گینس، در طول سال های مختلف را پخش کرد و فهرست کامل آن را در وب سایتش منتشر کرد.

کتاب گینس رکورد هایی که با اخلاقیات و قوانین انسانی مغایرت داشته باشند را ثبت نمی کند. مواردی همچون آسیب زدن یا به قتل رساندن حیوانات که دور از شان و شخصیت انسانی است.

 

منبع: wikipedia

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا