تخم قورباغه چگونه باز می شود؟

جدول یاب ، محمد سیمری : با آن که قورباغه ها می توانند در خشکی زندگی کنند، بسیاری از قورباغه ها در هنگام تخم گذاری به درون آب باز می گردند. این عمل به طور معمول در فصل بهار صورت می گیرد.

قورباغه ها به دنبال نقاط آرامی در کناره های آبگیرها و یا دریاچه ها می گردند و جایی را انتخاب می کنند که عمق آن از سی سانتی متر بیشتر نباشد! قورباغه‌ ها هر ساله به محل تولید مثل (محل تولد) خود باز می‌ گردند. عموما نرها زودتر از ماده‌ ها به آبگیرها می‌ رسند و محدوده ی جفت گیری خود را مشخص می‌ کنند. هنگامی که ماده‌ها به محل می‌رسند، نرها به‌وسیله آوازهای مخصوص آنها را به درون آبگیر دعوت می‌کنند.  قورباغه ی ماده به هنگام شب یا در نخستین ساعات بامداد، تخم های سالانه ی خود را در آب می ریزد. تخم ها در داخل یک تکه لغزانک که به برخی از گیاهان داخل آبگیر چسبیده است، محصور می شوند.

یک قورباغه ی کوچک از دو هزار تا سه هزار تخم می گذارد! یک قورباغه ی بزرگ از شش هزار تا هشت هزار تخم می گذارد. تخم قورباغه، گوی مانند، بالایش سیاه و پایین آن نیز سفید است و قطر آن چیزی در حدود یک و نیم میلی متر است! انبوه تخم های قورباغه به هنگام تخم گذاری، روی هم، در یک قاشق چای خوری جای می گیرد! ولی در اثر نفود آب به داخل آن ها، متورم می شوند و به هنگام باز شدن تخم ها، چندین برابر اندازه ی اولیه می شود.

تخم قورباغه پس از گذشت چند روز یا چند هفته، برحسب نوع قورباغه، باز می شود و بچه قورباغه از تخم بیرون می آید. بچه قورباغه در لحظه ی تولد خود، یک دم باله دار و همچنین یک آبشش دارد.

آبشش های بچه قورباغه در آغاز تولد، بیرون از بدن او قرار دارند. ولی با گذشت زمان، به زیر لایه ای پوستی می روند. در داخل بدن قورباغه، شش ها شکل می گیرند و برخی تغییرات دیگر ایجاد می شوند. پاها نیز رشد می کنند. نخست پاهای عقب ظاهر می شوند، ولی پاهای جلو تا آخرین مراحل دگردیسی، پنهان می مانند! دم به تدریج تحلیل می رود و جزیی از بدن قورباغه می شود. وقتی قورباغه از مراحل دگردیسی گذشت و آماده ی زندگی بر روی خشکی گردید، دم تماما از بین می رود.

تغییرات تکاملی قورباغه از نخستین لحظاتی که از تخم بیرون می آید، تا روزی که وارد خشکی می شود، اگر هوا گرم باشد، یک هفته یا کمتر از آن به طول خواهد انجامید. در هوای سرد، این تغییرات دو هفته یا بیشتر به طول می انجامد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا