دلیل بوجود آمدن ترس چیست؟

جدول یاب ، محمد سیمری : آیا تاکنون هیچ اتفاق افتاده است که فردی را بشناسید که از مکان بسیار بلندی، یا از محل در بسته ای بترسد؟ افرادی هم هستند که از جمعیت انبوه وحشت دارند! اشخاصی هم هستند که اگر به آن ها دست بزنند، می ترسند! البته ی همه ی این ها حالاتی است که عکس العمل “ترس” نام دارد، و چنین افرادی را بزدل و ترسو می نامند.

آیا این گونه افراد دارای کمبود هستند و گرفتار بیماری مخصوصی می باشند؟ البته پاسخ این سوال منفی است. زیرا در اشخاص مذکور فقط نوعی اختلاف عاطفی محسوس می شود. برای این گونه افراد، حادثه ای ناگوار در زمان حال یا گذشته در زندگی شان اتفاق افتاده است و آن ها را شدیدا رنجانده است.

بنابراین، این افراد بایستی سعی و کوشش نمایند و این ناراحتی روحی خود را برطرف سازند! یعنی همان گونه که سایر ناراحتی ها و امراض روانی خود را درمان می کنند. اکثر ما در برابر ناراحتی های حسی و روانی و درونی، از خود عکس العمل هایی را نشان می دهیم! به عنوان مثال، از چشمان ما، در برابر حادثه ای، اشک جاری می شود. گاهی نیز از شرم و خجالت سرخ می شویم و یا از فرط ناراحتی به عرق می نشینیم!

برخی افراد دارای ناراحتی های شدید روانی دیگر نیز می باشند و قدرت تحمل آن را هم ندارند. بنابراین آن ها بایستی با این گونه رنج های درونی خود به طور غیر طبیعی برخورد نمایند! این گونه عکس العمل ها را “نوروتیک” می نامند.

ترس یکی از عکس العمل ها است که در انسان به صورت وحشت غیر منطقی در برابر برخی چیزها بروز می نماید! مانند وحشت از مکان بلند، یا ترس از مکان در بسته و …! جای بسی تعجب است که احساس ترس و وحشت در افراد انسانی مربوط به حالاتی است که به آسانی قابل حل و درمان است و به سادگی می توان از آن دوری جست. برای مثال، هیچکس نمی تواند کسی را مجبور سازد که از بلندی به پایین بپرد! یا وارد مکان در بسته ای شود! یعنی انسان می تواند از این گونه اعمال به راحتی بگذرد و آن را انجام ندهد.

اکنون ببینیم که چرا افراد از بلندی می ترسند؟ حقیقت این است که این افراد از چیز دیگری می ترسند، نه از مکان بلند و یا احتمالا این قبیل از افراد در دوران کودکی خود از چیز دیگری می ترسیدند و یا شاید موضوع ترس آن ها، پدرشان بوده است که هم را دوست داشته اند و هم از او می ترسیدند و چون آن ها کودک بودند و نمی خواستند به روی خود بیاورند، لهذا، مکان های بلندی را جانشین ترس از پدر خود ساخته اند و در واقع این مکان های بلند، مظهر بزرگی پدرشان بوده است و چون در آن دوران می توانستند از مکان های بلند پرهیز نمایند، از پدرشان هم به راحتی اجتناب می ورزیدند و این حادثه، کم کم در روان آن ها اثر نهاده است.

درک این گونه مطالب ظاهرا غامض و دشوار به نظر می رسد، ولی بایستی توجه داشت که شناخت مسائل روانی و روحی انسان، هم کاری دشوار و پیچیده می باشد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا