تعداد ذکر ماشالله بعد از نماز حاجت توسل به امام جواد علیه السلام

در این مطلب از جدول یاب به بررسی ذکر ( ماشالله لاحول و لا قوه الا بالله ) می پردازیم. از امامان معصوم گفتن این ذکر پس از نمازها بسیار توصیه شده است.

 ماشالله لاحول و لا قوه الا بالله
ماشالله لاحول و لا قوه الا بالله

 ماشالله لاحول و لا قوه الا بالله

نماز اول ماه

خواندن نماز اوّل ماه در روز اوّل، و آن دو رکعت است در رکعت اوّل بعد از حمد سى مرتبه توحید مى خواند (به عدد روزهاى ماه) و در رکعت دوم سى مرتبه سوره قدر و بعد از نماز صدقه اى در راه خدا مى دهد(و اگر مستحقّى حاضر نیست، براى او کنار بگذارد) در بعضى از روایات اسلامى آمده است، هر کس چنین کند، سلامت خود را در آن ماه از خداوند متعال گرفته است.در بعضى از احادیث آمده است: بعد از نماز، این دعا را (که پرمعنا و پرذ برکت و مشتمل بر آیات گرانبها و مناسبى از قرآن مجید است) بخواند:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، وَ ما مِنْ دابَّه فِى الاْرْضِ إلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُها،وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها، کُلٌّ فِی کِتاب مُبین، بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، وَ اِنْ یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إلاّ هُوَ، وَ اِنْ یُرِدْکَ بِخَیْر فَلا رادَّ لِفَضْلِهِ، یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ. بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، سَیَجْعَلُ اللّهُ بَعْدَ عُسْر یُسْراً، ما شآءَ اللّهُ لا قُوَّهَ إلاَّ بِاللّهِ، حَسْبُنَا اللّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ، وَ اُفَوِّضُ اَمْری إِلَى اللّهِ، إِنَّ اللّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ، لا اِلهَ إلاَّ اَنْتَ، سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ، رَبِّ إِنّی لِما اَنْزَلْتَ اِلَىَّ مِنْ خَیْر فَقیرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً، وَ اَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ

(ما شاء الله لاحول و لا قوه الا بالله )

حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه مردى دعا کند و پس از دعا بگوید:

(ما شاء الله لا حول و لا قوه الا بالله ) خداى عز و جل فرماید: بنده مومن دل به من نهاد و تسلیم امر من گردید و حاجتش را برآورید.

امام باقر(علیه‌السلام) فرمودند: شخصى به نام شبیه هذلى، حضور پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده و عرض کرد: اى پیامبر خدا! پیرمردى هستم که سنم بالا است و کارهایى مانند نماز، روزه، حج و جهاد را که قبلا انجام می‌دادم، اکنون نمى‌توانم انجام دهم. اى رسول خدا! سخنى به من بیاموز که ثواب خداوند را نصیبم سازد و بر من آسان گیر اى رسول خدا!

حضرت فرمودند: سخنت را تکرار کن و او تکرار کرد. و به همین ترتیب تا سه بار سخن خود را تکرار کرد. آنگاه پیامبر(صلی الله علیه و آله) به او فرمودند: اطراف تو هیچ درخت و گلى نبود، مگر این که دلشان به حالت سوخت و برایت گریه کردند. پس از نماز صبح ده بار بگو «سبحان الله العظیم و بحمده و لا حول و لا قوه الا بالله العلى العظیم»؛ (خداى بزرگ را منزه می‌دانم و به ثناى او مشغولم و هیچ توان و نیرویى جز با یارى خداى بزرگ بلند مرتبه بزرگ نیست) که همانا خداوند بزرگ با این ذکر تو را از کورى، دیوانگى، جذام، فقر و زیر آوار ماندن محفوظ مى‌دارد.

عرض کرد: اى رسول خدا،این ذکر براى دنیا بود، براى آخرت چه؟ پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: اللهم اهدنى من عندک، وافض ‍ على من فضلک وانشر على من رحمتک و انزل على من برکاتک؛ (خداوندا! مرا از جانب خود راهنمایى نما و از فضل خویش بهره‌مند ساز، از رحمت خود بر من فرو ریز و از برکات خود بر من نازل فرما.)

حضرت صادق(علیه‌السلام) فرمودند: این دستورات را گویى او با دستانش گرفت و رفت. آنگاه پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: بدانید که همانا اگر او در روز قیامت بیاید و این اذکار را عمدا ترک نکرده باشد، خداوند هشت در بهشت را به روى او باز مى‌کند که از هر درى که خواست وارد شود.

برطرف شدن حاجات
امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: کسى دعا مى‌کند و در پایان مى‌گوید « ماشالله ، لاحول و لا قوه الا بالله» حاجتش برآورده شود.

توسل به امام جواد(علیه‌السلام)

براى شفا یافتن هر مریضى دو رکعت نماز حاجت و توسل به حضرت جواد الائمه(علیه‌السلام) خوانده شود و بعد ۱۴۶ مرتبه بگوید: «ما شاء الله لا حول و لا قوه الا بالله.» اگر در ساعتى که منسوب به آن حضرت است باشد، بسیار مفید و ساعت آن را هم از نماز عصر تا دو ساعت بعد از آن تشخیص داده‌اند که مورد استجابت است.

ثواب کسى که بگوید: ما شاء اللَّه لاحَولَ و لاقوه الّا باللَّه‏

هشام بن سالم، از امام جعفر صادق روایت کرده است که فرمود:

«چون کسى دعا کند و بعد از آنکه دعا کرد بگوید که: ما شآءَ اللَّهُ لاحَوْلَ وَلا قُوَّهَ الّا بِاللَّهِ؛ «آن‏چه خواستِ خدا بود، نیست گردیدنى و نه توانایى ‏اى، مگر به خدا»، خداى تعالى بفرماید که:

بنده من تن به مردن داد و امر خود را به من وا گذاشت و امر مرا گردن نهاد، حاجتش را برآورید».

جمیل، از امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که گفت: شنیدم از آن حضرت که مى ‏فرمود:

«هر که هفتاد مرتبه بگوید: ما شآءَ اللَّهُ لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ الّا بِاللَّهِ؛ (آن‏چه خواست خدا بود، نیست گردیدنى و نه توانایى‏اى، مگر به خدا) خدا هفتاد نوع از انواع بلا را از او بگرداند، که آسان‏ترین آنها خَنِق است». عرض کردم که: فداى تو گردم! خنق چیست؟ فرمود: «(پیچیده یا ناخوش و) بیمار نمى ‏شود به واسطه دمل‏ها و مانند آنکه بر عضو برآید»(تا به سبب آن گلو گرفته شود و خفه شود؛ چه خنق – به فتح خاء و کسر نون -، گلو گرفتن و خفه کردن باشد).

منبع:تحفه الأولیاء (ترجمه أصول کافى)، ج‏۴، ص‏۴۱۶٫

خواص خارق العاده ذکر ماشالله لا قوه الا بالله

از امام صادق (ع) نقل شده است :

در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیبایی‌های دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی‌برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمت‌های دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمت‌ها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می‌دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

اسپند‌های «ماشاءالله و ان‌شاء الله» برای رهایی از چشم‌زخم

اگر بخواهیم به اصول و مبانی اسلام ناب مراجعه کنیم باید همه فکر و عمل خود را مطابق قرآن قرار دهیم و فکر را از آنجا بگیریم و عمل کنیم.

درخصوص چشم‌زخم خداوند در آیه ۵۱ سوره قلم می‌فرماید که چشم‌زخم حق است و باید از آن به خدا پناه برد.

امام صادق (ع) می‌فرماید: اگر قبور را بشکافید، خواهید دید که بیشتر مردگان بر اثر چشم‌زخم از دنیا رفته‌اند؛ زیرا چشم‌زخم حق است. (بحارالانوار، ج. ۶۰، ص. ۲۵)

پیامبراکرم (ص) فرمود: چشم‌زخم حق است پس هرکس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد، خدا را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمی‌رسد.

از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت، بگوید: «تبارک‌الله احسن الخالقین»، زیرا چشم‌زخم حق است.

 

بیشتر بخوانید:

دعا و اعمالی که باعث افزایش رزق و روزی می شود چیست؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا