تفاوت پریود حیوانات با انسان در چیست؟ آیا حیوانات نیز چرخه قاعدگی دارند؟

بعد از رسیدن به بلوغ جنس ماده بشر هر ماه دچار یک جریان خونریزی می شوند . که در این جریان تخمدان ها در هر دوره ماهانه یک تخمک آزاد می کنند که در صورت باردار نبودن، این تخمک همزمان با خونریزی دیواره رحم از بدن خارج می ‌شود. اما آیا این جریان قاعدگی و پریود مخصوص انسان است؟ خیر باید بدانیم که پستانداران دیگر هم پریود می شوند! این دوره در پستانداران با عنوان «دوره فحلی» تعریف می ‌شود که با دوره پریود ماهانه در انسان ها تفاو ‌هایی دارد.

 پریود حیوانات

همچنین در این هنگام موادی از ادرار حیوان دفع می شود که نرها با بو کشیدن آن می فهمند که حیوان ماده آمادگی جنسی و پذیرش آنان را دارد.

در سگ ها معمولا دو بار در پاییز و بهار این حالت پیش می آید. در خوک و گاو و مادیان و گربه ممکن است دوره فحلی در سال بیش از یک بار اتفاق افتد.

همان طور که می دانیم در صورتی که تخمک گذاری انجام شود و حاملگی صورت نگیرد، قاعدگی پیش می آید. چون در حیوان تخمک گذاری هر ماه صورت نمی گیرد، بنابراین قاعدگی هم پیش نمی آید.

آیا حیوانات ماده هم قاعده می شوند؟

در بین کلیه موجودات، فقط در انسان و یک نوع میمون به شامپانزه، قاعدگی ماهانه وجود دارد، زیرا تغییرات ماهیانه تخمدانها و رحم به ترتیبی که در انسان دیده می شود، در آنان وجود ندارد.

حیوانات ماده فقط در موقع معینی که دوره فحلی یا استروس نامیده می شود تخمک گذاری می کنند و در همین دوره نیز جفتگیری می کنند و حامله می شوند. در این دوره غالبا دستگاه تناسلی خارجی آنان متورم و پرخون می شود و رحم نیز پرخون است و گاه خونریزی می کند و بوی مخصوصی از آنان ساطع می گردد که نرها را به خود جلب می نماید.

 پریود حیوانات
دوره فحلی یا دوره پذیرش (به انگلیسی: Estrous cycle) که پس از بلوغ آغاز می شود، مدت زمانی است که در آن پستانداری ماده آماده باروری است و به دنبال شریکی برای زادآوری می‌گردد. هر چند در میان تمام جانداران از جمله انسان، همیشه دوره ای از عدم باروری وجود دارد، اما در میان ما انسان ها امکان آمیزش جنسی بدون وقفه ای وجود دارد که ارتباطی با تخمک گذاری ندارد. بنابراین اصطلاح فحلی برای انسان ها و البته برخی میمون ها کاربردی ندارد. در این گونه ها واژه قاعدگی و چرخه قاعدگی به کار می رود.

طول چرخه‌ی فحلی و زمان تخمک گذاری در پستانداران و گونه های مختلف متفاوت است. جنس ماده بعضی از حیوانات (مانند سگ و گربه) به‌طور منظم فحل می شود. جانور ماده در این حالت تخمک تولید می کند که اگر این تخمک بارور نشود به‌صورت خون قاعدگی از بدن دفع خواهد شد. اما بعضی جانوران مانند خرگوش فقط زمانی ممکن است فحل شوند که در مجاورت جنس نر قرار بگیرند.

 پریود حیوانات

همچنین در خرگوش ها اگر تخمک بارور نشود رحم خرگوش تخمک تولید شده را دوباره جذب می کند (آن را دفع نمی نماید). لذا خرگوش ها هیچ وقت پریود نمی شوند هرچند که در زمان تخمک گذاری خواص جانور پریود شده را از خود نشان می دهند.
جانوران در دوره ای که فحل می شوند به نوعی دچار گرمی جنسی می شوند و رفتارهای خاصی از خود بروز می دهند. مثلا رفتارهای فحلی در گونه های مختلف دام به شرح زیر است:

گوسفند: به جز در برخی موارد استثنائی، فحلی در گوسفند به صورت آرام مشاهده می شود. تشخیص فحلی در میش اگر قوچی در گله وجود نداشته باشد کار بسیار مشکلی خواهد بود. اما اگر در گله قوچ وجود داشته باشد میش ها به دنبال قوچ می گردند و میش فحل، در طول یک دوره ۲۴ ساعته کاملاً در نزدیکی قوچ قرار خواهد گرفت. گاهی اوقات میش خود را به بدن قوچ می مالد. علامت دیگر فحلی در گوسفند لرزش دم می باشد که فقط در زمان جفتگیری قابل مشاهده است؛ اما پرش زدن میش ها بر روی یکدیگر در زمان فحلی مشاهده نمی شود.

بز (Goat): در مقایسه با گوسفند فحلی در بز دارای علائم کاملاً مشخص می باشد. تمامی نژادهای بز رفتارهای

بارز فحلی را نشان می دهند. در طول یک یا دو روز دوره فحلی، بز ماده حرکت سریع دم به شکل موج نشان می دهد. نسبت به روز های معمولی خوراک کمتری می خورد و بدون هدف خاصی به اطراف می پرد.

 پریود حیوانات

گاو شیری (Cattle): در گاوهای شیری فحلی به شکل بسیار قوی و بارز که بتوان آن را هیجان جنسی (Heat) نامید، مشاهده نمی شود. اما فحلی در گاو دارای علامت هایی از جمله بی قراری عمومی، بالا بردن دم، کشیدن و خم کردن پشت و حرکت به اطراف می باشد. مشخص ترین علامت فحلی در گاو ایستادن گاو فحل و اجازه دادن به دیگر گاوها در پریدن به پشت گاو فحل می باشد. و یا اینکه گاو فحل بر روی گاوهای دیگر گله سوار می شود. علائم رفتاری فحلی در گاوهای شیری شامل موارد زیر است:

الف) افزایش فعالیت و تحرک گاو و مشاهده بی قراری در گاو

ب) تولید صدای بیش از حد معمول

ج) افزایش حرکت زبان و لیسیدن گاوهای دیگر

د) پرش زدن یا سواری دادن به گاوهای دیگر زمانی که تعداد زیادی گاو در گله حضور دارند، پرش های این گاوها که در پی پرش اولیه گاو فحل رخ می دهد شناسایی گاو فحل را مشکل می سازد. اما زمانی که یک حیوان بطور مشخص می ایستد تا سایر گاوها بر روی او بپرند معمولاً آن گاو فحل می باشد.

ه) زمان فحلی بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت می باشد. فعالیت نامنظم تخمدان ها می تواند باعث تغییر رفتارهای طبیعی تولید مثلی در گاو ماده گردد. عدم فعالیت منظم تخمدان باعث عدم بروز فحلی و یا فحلی نامنظم می گردد. کیت های فولیکول تخمدان شایع ترین دلیل هر دو عارضه می‌باشد. ناهنجاری های دیگر تخمدان باعث کاهش میزان فحلی می گردد.
اسب: بر خلاف گاوها در اسب پرش بر روی اسب های دیگر مشاهده نمی شود، اما فحلی در اسب ویژگی های مخصوص خود را دارد و می توان گفت بشدت هیجان جنسی و رفتارهای جنسی در اسب بیش از سایر گونه های اهلی می باشد. مادیان فحل مکرراً ادرار می کنند، در طی این دوره ادرار که دارای قوام کمی می باشد، بر روی کپرهای حیوان پخش می شود. مادیان فحل دم خود را کاملاً بلند می کنند، پاشنه های سُم های عقبی را از روی زمین بلند می کنند و فقط انگشت آن پا بر روی زمین قرار می گیرد. در طی زمان فحلی مادیان با بازکردن مکرر واژن، کلیتوریس را به نمایش می گذارند طول متوسط فحلی در مادیان ۴ تا ۶ روز می باشد. در مادیان زمانی که رشد فولیکول در تخمدان بدون بروز علائم ظاهری فحلی باشد، این فحلی را سرکوب شده یا ساکت می گویند که در طی آن تخمک گذاری انجام نمی گیرد. در مورد مادیان بی‌نظمی فحلی مشاهده می شود. حدود ۵۰% از فحلی ها در کشورهای اروپایی در فصل زمستان انجام نمی شود و در کانادا تقریباً همگی مادیانها عدم فحلی فصلی را نشان می دهند.

 پریود حیوانات

در مواقع فحلی گربه، گربه ماده به گربه نر نزدیک می شود و سپس در مقابل وی خم شده، صدای ناله مانندی از خود درآورده و بدن خود، مخصوصا ً مقعد و دستگاه تناسلی‌اش را می لیسد و آنگاه روی زمین غلطیده و بدن خود را بوسیله چنگال هایش می خارد.
مدت فحل سگ ماده معمولا ً ۱۸ الی ۲۱ روز طول می کشد، سگ ماده فقط سگ نر را در چند روز اول زمان فحل قبول می کند و باردار می شود. اولین نشانه فحل شدن، متورم شدن لبه مهبل است. سپس بزودی خونریزی (پریود) شروع می شود. خونریزی می تواند بین ۴ الی ۱۴ روز (به طور متوسط ۱۰ روز) ادامه داشته باشد. در زمانی که سگ ماده خونریزی دارد، سگ نر بسیار زیاد جذب او می شود اما سگ ماده به آن ها اجازه جفتگیری را نمی دهد؛ تا زمانی که خونریزی کم یا قطع شود و مهبل تا حد ممکن بزرگ شود. در این زمان سگ ماده سگ نر را برای جفتگیری قبول می کند. اگر سگ ماده حامله شود فحلی او زودتر به پایان می‌رسد.

سگ های خانگی به طور معمول دوبار در سال فحل می شوند. بجز در باسنجی ها (Basenji)، سگ های وحشی، گرگ ها و روباه ها، که فقط یکبار در سال جفتگیری می کنند، اکثر سگ های ماده در فصل بهار (ماه های دی-اسفند) و فصل پاییز (ماه های مرداد-شهریور) فحل می‌شوند. البته در این مورد استثناهایی هم وجود دارد. برخی از ماده‌ها ممکن است وقفه طولانی تر یا کوتاهتری بین مدت زمان فحلشان داشته باشند.

منبع : alefye.mihanblog

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا