توهم کرونا بیماری خطرناکتر از ویروس کرونا + توصیه های پزشکی

توهم کرونا در بین مردم بیشتر از خود این بیماری خطرناک شده است ، عده ای با فکر اینکه بیماری کرونا گرفته اند یا اینکه نکند این بیماری گریبان گیر آنها نیز شود روحیه خود را باخته اند . صحبت های دکتر عرفانی را در این خصوص می خوانیم؛

رئیس اداره مراقبت مرکزی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: بسیاری از مردم خیال می‌کنند کرونا دارند و یک جورایی دچار توهم کرونا گرفتگی شده  اند اما در حقیقت فقط سرما خورده اند.

توهم کرونا بیماری خطرناکتر از ویروس کرونا + توصیه های پزشکی 

گفتگوی ویژه خبری درباره ویروس کرونا و توهم کرونا

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دکتر حسین عرفانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دوم سیما، با بیان اینکه مقابله با کرونا ویروس در توان هیچ کشوری نیست افزود: شناسایی، تحت کنترل گرفتن، مبارزه و محار کرونا ویروس هدف اصلی ماست، اما آنچه در فضای مجازی بعضاً عامدانه و ناآگاهانه انتشار پیدا کرده حاشیه‌های کرونا را از خود این ویروس بزرگتر کرده است.

وی درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کورنا گفت: بیش از ۱۰۰۰ مورد بررسی شده و تعداد ۱۳۹ مورد ابتلا و فقط ۱۹ مورد منجر به مرگ شده است و تعداد قابل توجهی از این بیماران بعد از بهبودی مرخص شده اند.

رئیس اداره مراقبت مرکزی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در خصوص روند انتشار این ویروس در استان‌ها گفت: در ستاد ملی مبارزه با کووید ۱۹ (کرونا)، استان‌های کشور را به ۳ ناحیه تقسیم کردیم ناحیه سفید که در آن بیماری گزارش نشده و ناحیه زرد بیمار مراجعه کرده، ولی چرخه انتقال بین آن‌ها برقرار نشده و ناحیه قرمز که بیماری در آن گزارش شده و چرخه انتقال هر چند بصورت محدود و هنوز گسترش حاد پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: برای این سه ناحیه از کشور باید تصمیمات مقتضی گرفته شود.

رئیس اداره مراقبت مرکزی بیمار‌های واگیر وزارت بهداشت درباره افزایش سرعت انتشار این ویروس گفت: ویژگی این ویروس، سرعت انتشار و ماندگاری محیطی بالاست، در حال حاضر انتقال این ویروس انسان به انسان و راه انتقال آن از طریق تنفس و سطوح آلوده است.

وی اضافه کرد: همانطور که این ویروس براحتی انتشار پیدا می‌کند براحتی هم قابل کنترل است، اما نباید عمر ۹ روزه این ویروس را نادیده گرفت.

دکتر عرفانی افزود: نگهداری حیوانات خانگی ممکن است ارتباطی با کرونا ویروس نداشته باشد، اما درجای خود مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

دکتر محمدرضا صالحی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در سوی دیگر استودیو گفت: با حجم بالایی از سرماخوردگی مواجه شدیم و کرونا ویروس عامل اصلی سرماخوردگی است و تعداد زیادی از مراجعه کنندگان با علائم سرماخوردگی ناشی از استرس زیاد به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: فلسفه گفته‌های مردم در خصوص موثر بودن گرما در از بین بردن ویروس کرونا اینست که روی هم رفته تغییر فصل و پدید آمدن شرایط آب و هوایی گرم می‌تواند سبب ایمن شدن کشورمان و انتقال این ویروس به نیم کره جنوبی شود البته روی هم رفته این فقط یکی از فرضیه‌های مطرح شده در خصوص تاثیر گرما بر ویروس کرونا است.

دکتر صالحی گفت: پزشکانی که با علائم بالینی آشنایی کامل دارند به راحتی می‌توانند ابتلا به ویروس را تشخیص دهند و در همه موارد نیازی به تست کرونا ویروس نیست.

دکتر عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکزی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به بخشی از علائم بروز بیماری کرونا گفت: معمولا بیشتر، کسانی در معرض ابتلا به کرونا هستند که علائم خفیفی از سرما خوردگی دارند و البته توهم کرونا .
وی ادامه داد: از حدود ۱۰۰۰ مورد بررسی شده فقط ۱۳۹ نفر کرونا داشتند و با این میزان ابتلا می‌توان به درصد آسیب رسانی کرونا در کشور پی برد.

توصیه به بیماران دارای عفونت تنفسی

دکتر عرفانی تصریح کرد: مردم باید هر نوع عفونت تنفسی حاد و خفیف را جدی بگیرند مثلا اگر قسمت فوقانی دستگاه تنفسی درگیر باشد و ریه هنوز درگیر نشده، سینه پهلو و تنگی نفس نداشته باشند از نظر علمی و پزشکی این افراد دچار عفونت ساده ریوی هستند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند و بهتر است در خانه به استراحت بپردازند و مایعات فراوان استفاده کنند.

وی گفت: این افراد در صورت لزوم به خروج از منزل باید فاصله یک متر با افراد را رعایت و از ماسک استفاده کنند.

دکتر عرفانی تاکید کرد: اگر مردم چرخه توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمایند جای نگرانی وجود ندارد.

دکتر مسعود یونسیان متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط زنده تصویری با این برنامه در خصوص انواع ماسک موثر و مفید برای استفاده در ایام پیش رو گفت: همه ماسک‌ها را می‌توان فیلتردار خواند و برخی به اشتباه فقط ماسک‌هایی که دریچه تخلیه دارند را فیلتردار می‌دانند و روی هم رفته کل فضای ماسک یک نوع فیلتر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ماسک‌های دارای دریچه تخلیه، به هیچ عنوان برای افراد بیمار مناسب نیست، زیرا اطرافیان بیمار دارای ماسک، وقتی در نزدیکی او قرار می‌گیرند به اشتباه احساس امنیت کرده و ممکن است با هر دم و بازدم بیمار و تخلیه بازدم از دریچه هوا دیگران هم به ویروس مبتلا شوند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا