جیمز وات مخترع موتور بخار که بود؟ | بیوگرافی جیمز وات

جدول یاب ، محمد سیمری : جیمز وات، مخترع موتور بخار، که در سال ۱۷۳۶ میلادی در گرینوک کشور اسکاتلند به دنیا آمد. از همان اوان طفولیت، کودک بسیار ضعیف ظریفی بود به همین علت او را به مدرسه نفرستادند! بلکه مادر و پدر وی در خانه به تربیت او پرداختند! وی علاقه خود را به امور فنی و هندسی به مرور زمان نشان داد.

با توجه به فقر و تنگدستی که در خانواده بود، اما زندگی را به خوبی و خوشی سپری می کردند. جیمز دارای تخیل قوی بود، تا آنجا که در سفری که برای ملاقات دوستان خانوادگی خود رفته بود، شب ها آن قدر برای آن ها قصه های سرگرم کننده تعریف می کرد که تا دیر وقت بیدار مانده و صبح نمی توانستند به سر کار خود بروند. بنابراین از مادرش خواستند که او را به خانه برگرداند! او یک وسیله ی الکتریکی ساخته و گاهی اوقات به وسیله ی آن به دوستان خود شوک وارد می کرد!

وی به علم نجوم همچون ریاضیات علاقه داشت و ساعت های متمادی به پشت دراز کشیده و به ستاره ها نگاه می کرد. او از خواندن و آموختن به شدت لذت می برد! اما زمانی فرا رسید که به علت فقر خانوادگی و تنگدستی برای امرار معاش باید کار می کرد. بنابراین در مغازه ای شروع به کار کرد. صبح ها چند ساعت قبل از باز شدن مغازه بر می خواست و شروع به کار می کرد. کار و فعالیت بیش از حد بر سلامتی جسمانی او اثر نامطلوب گذاشت. یکی از اساتید دانشگاه که از مهارت او در امور فنی اطلاع پیدا کرده بود، اطاقی در دانشگاه به او داد تا او در آن جا بتواند به کارهای خود رسیدگی نماید.

وی برای گذراندن زندگی به تعمیر و ساختن وسایل موسیقی پرداخت؛ اطاقی که در دانشگاه به او داده بودند، باعث شد او دوستان جدیدی در دانشگاه پیدا کند و به نوعی زمینه ی پیشرفت برای او آماده شد. در سال ۱۷۶۴ میلادی وی موتوری را در دانشگاه تعمیر کرد، به مدت چند ماه به طور شبانه روز انواع مختلف نیروهای بخار را آزمایش کرد. سرانجام اصول موتور بخار به ذهن وی را پیدا کرد. در این حین، مشکلات زیادی برای وی پیش آمد. اطاق خود را در دانشگاه از دست داد! صاحب مغازه نیز فوت کرده بود و او کاملا دلسرد شده بود! و اگر کمک های همسرش “مارگارت میلو” نبود، وی دست از کار می کشید. مارگارت، دختری بود که جیمز پس از گشودن کارگاه خود در دانشگاه با او ازدواج کرد و مارگارت نیز مانع از این شد که جیمز مایوس و دلسرد شود. به کمک دوستان خود، دکتر جان روباک قبول کرد که شریک جیمز شده و قرض های وی را بپردازد و اختراع وی را به ثبت برساند.

جیمز با شادی رهسپار شهر لندن شد؛ اما مامورین اداره ثبت اختراعات، کاملا بی تفاوت بودند و این سبب ایجاد ناراحتی جیمز شد! از طرفی دکتر روباک مقروض شده بود و نمی توانست به جیمز کمک کند! در این حین کارخانه دار ثروتمندی به نام “ماتیو بالتن” از طریق دکتر روباک از اختراعات جیمز آگاه شد و قبول کرد که با جیمز کار کند و این نقطه ی عطفی در زندگی جیمز وات بود!

حال شهرت وات افزایش یافته بود و موفقیت بزرگی نصیب مخترع شده بود و موتور او در کارخانه مورد استفاده قرار گرفته بود و نتیجه ی زحمات وات از سالیان سال مورد استفاده ی همگان قرار گرفت. سرانجام وی در سال ۱۸۱۹ میلادی در سن ۸۳ سالگی فوت کرد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا