حروف و اعداد روی پلاک های ملی خودرو چه کاربردی دارند؟

 جدول یاب ، محمد سیمری: برای شما نیز جالب است اگر بدانید شماره گذاری خودروها، چگونگی تعویض و همچنین ابعاد پلاک ها در ایران از گذشته تا به امروز، همواره دچار تغییرات گاه عجیب بوده است! درابتدا بد نیست بدانید وسایل نقلیه ی موتوری که بتوانند در حین حرکت، سرعتی بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت را تجربه نمایند، بایستی پلاک خودرو نصب می‌ کردند. در این میان، کشور هلند، اولین کشوری است که پلاک ملی خودرو را با نام “اجازه رانندگی” صادر کرد؛ همچنین پس از کشور فرانسه، کشور آلمان در سال ۱۸۹۶ میلادی استفاده از پلاک ملی خودرو را اجباری کرد. در سال ۱۹۰۳ میلادی، ایالت ماساچوست در ایالات متحده آمریکا، به دنبال استفاده از پلاک ملی خودرو رفت و تا ۱۵ سال از این تاریخ، بعد تمامی خودروهای ایالات متحده آمریکا دارای پلاک شدند.

اما در رابطه با کشور ایران و موضوع شماره گذاری خودروها در این کشور، داستانی طولانی وجود دارد. پلاک های ابتدایی خودروها در ایران از دو قسمت تشکیل یافته بود؛ نام شهر و سپس حدود چهار عدد که در بالای نام شهر قرار داشت! البته با گذشت زمان و همراه با افزایش تعداد خودروهای سواری، یکی از حروف الفبای فارسی نیز به نام شهرها اضافه شد. سپس نوبت به پلاک هایی رسید که نام شهر با عدد دو رقمی ترکیب شد و پلاک هایی را به وجود آورد که به احتمال زیاد، در زمان حال نیز می توانید بعضی از آن ها را ببینید پبلک هایی؛ مانند: تهران ۱۴، تبریز ۴۲ و…

در دهه ی هفتاد شمسی (حدود سال ۱۳۷۸ شمشی)، آرام آرام پلاک های لیزری پا به عرصه وجود گذاشت و پلاک های قدیمی به فراموشی سپرده شد! جالب است بدانید استفاده از پلاک های لیزری، با عرضه ی خودروی پراید به بازار خودروی کشور همزمان بود! زمان گذشت و دهه ی ۱۳۸۰ شمسی از راه رسید؛  دهه هشتاد، در این زمان نوبت به پلاک های ملی رسید که هم دارای ابعاد و طرحی جدید بودند و هم در نوع شماره گذاری و چیدمان حروف و اعداد در کنار یکدیگر، تحولی جدید و متفاوت را به همراه داشت.

یکی از نکات فوق العاده ارزشمند درباره این پلاک ها، این بود که پلاک ملی دیگر به خودرو تعلق نداشت! بلکه پلاک متعلق به شخص مالک خودرو بود. در توضیح کامل تر می توان گفت در این شرایط، با فروش خودرو به شخصی دیگر، پلاک انتقال نمی یافت! بلکه پلاک خودرو، فقط و فقط  به شخص مالک خودرو تعلق داشت و با تغییر وسیله ی نقلیه، شخص همواره از پلاک ثابتی استفاده می کرد؛ که این اتفاق در زمان حال نیز ادامه دارد.

درباره پلاک های ملی خودروها بد نیست بدانید کدهای دو رقمی که در سمت راست این پلاک ها بودند، معرف محل سکونت و آدرس شهر و منطقه ای بود که مالک خودرو در زمان خرید خودرو به اداره ی شماره گذاری اعلام کرده است.

حتما تا به حال، حروف روی پلاک های ملی خودروها را دیده اید؛ حروف روی پلاک های ملی خودرو در واقع توضیحی است برای انواع پلاک خودروها و کاربری آن ها. برخی از این حروف و معانی آن ها عبارتند از:

پلاک خودرو با حرف (ث): خودروهای سازمانی سپاه پاسداران

پلاک خودرو با حرف (ز): خودروهای وزارت دفاع

پلاک خودرو با حرف (پ): خودروهای نیروی انتظامی

پلاک خودرو با حرف (ف): خودروهای ستادکل نیروهای مسلح

پلاک خودرو با حرف (ش): خودروهای سازمانی ارتش

 

درباره حروف و اعداد پلاک خودروها چه می دانید؟

در ادامه تصمیم داریم شما را اعداد پلاک های ملی که سبب منطقه بندی هر خودرو می شود، آشنا نماییم:

آذربایجان شرقی (تبریز) اعداد: ۱۵ـ ۲۵ـ ۳۵

آذربایجان غربی (ارومیه) اعداد: ۱۷ـ ۲۷

اردبیل (اردبیل) اعداد: ۹۱

اصفهان (اصفهان) اعداد: ۱۳ ـ ۲۳ـ ۴۳

ایلام (ایلام) اعداد: ۹۸

البرز (کرج) اعداد: ۶۸ ـ ۷۸

بوشهر (بوشهر) اعداد: ۴۸ ـ ۵۸

تهران (تهران) اعداد: ۱۱ـ ۲۲ـ ۳۳ـ ۴۴ـ ۵۵ـ ۲۱ـ ۶۶ـ ۷۷ـ ۸۸ـ ۹۹

چهارمحال بختیاری (شهرکرد) اعداد:۷۱ ـ ۸۱

خراسان (مشهد) اعداد: ۱۲ـ ۳۲ـ ۴۲

خوزستان (اهواز) اعداد: ۱۴ـ ۲۴ -۳۴ ـ ۳۵

زنجان (زنجان) اعداد: ۹۷ ـ ۸۷

سمنان (سمنان) اعداد: ۸۶ ـ ۹۶

سیستان و بلوچستان (زاهدان) اعداد: ۸۵ ـ ۹۵

فارس (شیراز) اعداد: ۶۳ ـ ۷۳ ـ ۸۳

قزوین (قزوین) اعداد: ۷۹ ـ ۸۹

قم (قم) اعداد: ۱۶ ـ ۲۶ ـ ۳۶

کردستان (سنندج) اعداد: ۵۱ ـ ۶۱

کرمان (کرمان) اعداد: ۴۵ ـ ۶۵

کرمانشاه (کرمانشاه) اعداد: ۱۹ ـ ۲۹

کهگیلویه بویراحمد (یاسوج) اعداد: ۴۹

گلستان (گرگان) اعداد: ۵۹ ـ ۶۹

گیلان (رشت) اعداد: ۴۶ ـ ۵۶ ـ ۷۶

لرستان (خرم آباد) اعداد: ۳۱ـ ۴۱

مازندران (ساری) اعداد: ۶۲ -۷۲ ـ ۸۲ـ ۹۲

مرکزی (اراک) اعداد: ۴۷ ـ ۵۷

هرمزگان (بندرعباس) اعداد: ۸۴ ـ ۹۴

همدان (همدان) اعداد: ۱۸ ـ ۲۸

یزد (یزد) اعداد: ۵۴ ـ ۶۴

در انتهای این مطلب بد نیست موضوعی را نیز توضیح دهیم که احتمالا سوال تعداد افراد قابل توجهی باشد؛ استعلام پلاک خودرو به این دلیل است که شما از روی پلاک ملی، استان و شهر محل سکونت صاحب خودرو و محل صدور پلاک را پیدا کنید. استعلام پلاک خودرو معمولا به هنگام تعویض پلاک و خرید و فروش خودرو انجام می شود. توجه داشته باشید با وجود روش‌ های آنلاین و پیامکی، یکی از مطمئن ترین راه ها برای استعلام پلاک خودرو مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ است. زیرا اطلاعات به دست آمده در روش‌ های آنلاین و پیامکی، به‌ روز نمی باشد و مربوط به ۱۰ روز قبل می باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا