حشمت الله جودکی نوازنده پیشکسوت ویولن که بود؟ + علت مرگ

در این مطلب، درباره حشمت الله جودکی نوازنده پیشکسوت ویولن توضیحاتی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. حشمت الله جودکی متولد سال ۱۳۰۹ شمسی در شهر بروجرد می باشد. پدر وی ، عظیم جودکی از نوازندگان کمانچه و عموی وی ، غلامرضا جودکی نیز استاد ویولن بود. درباره کودکی حشمت الله بد نیست بدانید هر گاه عموی وی یعنی غلامرضا جودکی در منزل به تمرین ساز ویولن می پرداخت، او بازی های کودکانه را رها می کرد و به نزد عموی خود می رفت و ازصدای ویولن لذت می برد! حتی حشمت الله گاهی از ایشان درخواست می کرد که ویلن را به او بدهد تا کمی بنوازد!

حشمت الله جودکی در کنار محمدرضا شجریان

حشمت الله جودکی در سن چهارده سالگی اقدام به تشکیل کلاس موسیقی کرد! وی در روز چیزی در حدود چهارده ساعت به تمرین ساز ویولن می پرداخت و در همین زمان بود که از طرف رادیو خرم آباد که در قلعه فلک الافلاک مستقر بود، دعوت به همکاری شد! او سال ها با رادیو خرم آباد همکاری نمود. پس از چندی از طرف رادیو اصفهان نیز به  همکاری دعوت شد و با این رادیو هم سال ها به همکاری پرداخت! وی در آن زمان تنها ۲۳ سال سن داشت.

استاد جودکی آهنگ های بسیاری را ساخته است و اجرا نموده است. از خصوصیات بارز وی، پایبند بودن به اصول مذهبی، اخلاقی و انسانیت بود. جودکی به هـــــنر و هنرمندان واقعی بسیار احترام می گذاشت و به موسیقی عشق می ورزید و درواقع با آن زندگی می کرد!

جودکی در طول دوران فعالیت خود در کنار هنرمندانی هم چون علی‏ اصغر بهاری ، عبداللَّه جهان‏ پناه ، اسماعیل زرین‏ فر ، ابراهیم قنبری ، عباس تهرانی تاش ، اکبر سلیمی‏ تبار ، عباس شاپوری ، محمد میرنقیبی و همچنین محمد رضا شجریان به هنرنمایی پرداخت. استاد استاد اسماعیل زرین فر درباره جودکی می گوید: ” وی در نوازندگی  سبــــــک  مخصوص خود را دارد و از تکنیک  بالایی برخوردار است. “

همچنین استاد علی اصغر بهاری نیز می گوید: ” جودکی در بداهه نوازی یکی از نوازندگان خوب و چیـره دست می باشد که دستگاه های موسیقی را به خوبی می شناسد و به خوبی نیز می نوازد “

در ابتدای مطلب، ویدیویی از اجرای زنده استاد شجریان و استاد جودکی را دیدیم.

حشمت الله جودکی در کنار محمدرضا شجریان

در انتها لازم به بیان است حشمت الله جودکی در سن ۸۹ سالگی در شهر بروجرد درگذشت. مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر هنرمند جودکی ، روز جمعه ۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۸ شمسی در ساعت ۱۰ صبح در قبرستان دارالسلام و قطعه هنرمندان شهر بروجرد برگزار شد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا