حقایقی جالب در مورد «را» خدای خورشید در مصر باستان

جدول یاب، ترجمه: سمیرا فیض آبادی: «را» یا رع که نام خدای خورشید در مصر باستان است، حضوری پررنگ و قابل توجه در عرصه پیکرنگاری این کشور کهن دارد. مصریان باستان «را» را به عنوان خدایی که همه چیز را خلق کرده می‌پرستیدند. Ra  یک خدای قدرتمند و خدای اصلی پانتئون مصری بود.در اینجا می خواهیم در مورد این الهه تاریخی و قدرت او حقایقی را بگوییم.

خورشید در زندگی مردم مصر باستان نقش مهمی داشته است. درواقع خورشید برای مصری ها مظهر زندگی، روشنی و گرمی بوده است که باعث مرتفع شدن نیازهای آنها می شده است. در آن روزگار خورشید نقشی حیاتی در زندگی مردم داشته و همین الزام برای آنها به یک فرهنگ تبدیل شد و مصری ها شروع به پرستیدن خورشید کردند.

مصری ها، را، خدای خورشید را پدر همه خدایان می‌دانستند و معمولا همه فراعنه هم آن را به عنوان خدای اصلی مصر عبادت می‌کردند. «را« خدای اصلی مصریان که ۲۷۰۰ سال قبل از عصر کنونی در سلسله دوم او را عبادت می‌کردند.

Ra  همیشه با یک صفحه بزرگ و طلایی نمادین به تصویر کشیده شده است. هنگامی که در شکل انسان باشد، او بیشتر به صورت یک مرد با یک سر قو نشان داده شده است، با یک دایره طلایی بالای سرش، و یک مار در اطراف پایه مانند یک تاج قرار دارد. غالبا نشان داده می‌شود که «را» یک گرزه سلطنتی در دست چپ خود و یک چلیپای انک در دست راست خود نگه می‌دارد. آنک مانند یک صلیب است که نماد مصر باستان برای زندگی بوده است.  گاهی اوقات «را»  به شکل یک حیوان، غالبا به شکل یک قو نشان داده می‌شود. اما گاهی نیز به شکل حیوان‌های دیگری مانند یک سوسک، شیر، قوچ، یا مار نشان داده شده است زیرا همه آنها در مصر باستان، حیوانات قدرتمندی در نظر گرفته می‌شدند.

مصریان گاهی «را» خدای خورشید را به صورت یک دیسک خورشیدی بزرگ بین دو بال بزرگ فالکون نقاشی میکردند. این الهه در بسیاری از جنبه های هنر مصری ادغام شده است و می توان آن را در نقاشی ها، مجسمه ها، و حتی نقش‌های جواهرات مشاهده کرد.

مورخان معتقدند که اهرام مصر ممکن است پرتوهای نور خورشید را نمایان سازند و بعدا فراعنه را با را، خدای خورشید مرتبط دانستند.

مصریان معابد خورشیدی برای Ra ساخته شده بودند اما مجسمه خدایی نداشتند. آنها برای نشان دادن نور آفتاب، باز بودند. اولین معبد معروف که  به افتخار «را» ساخته شد در Heliopolis بود (که در حال حاضر حومه قاهره است). این معبد خورشیدی به نام “Benu-Phoenix” شناخته می شود و اعتقاد بر این است که در نقطه ای که دقیقا Ra  از آنجا بیرون آمده، احداث شده است.

مصریان باستان معتقد بودند که خدای خورشید آنها هر روز دوبار با قایق به دریا سفر می‌کند و از خط افق عبور می‌کند. در سفر صبح خود، خورشید را از آب بیرون می‌آورد که به آن Matet می‌گفتند و به معنای قدرت یافتن بود و در سفر بعداز ظهر خود خورشید را به آب بازمیگرداند که به آن Semktet می‌گفتند و به معنای ضعیف شدن و از دست دادن قدرت بود.

در عصر سلسله‌های بعدی مصر، «را» با عنوان دیگری به نام «هوروس» ادغام شد و «Ra-Horakhty» نامیده شد که مصریان فکر می‌کردند این الهه قدرت کامل زمین است و بر بهشت و عالم اموات هم احاطه دارد درحالیکه خدای متفاوتی نبود.

منبع: study.com

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا