حل جدول متقاطع و تاثیر آن بر روی مغز

با مشغول شدن و درگیر شدن آدم ها در عصر جدید به تکنولوژی و گوشی های همراه و یا بازی های کامپیوتری دیگر کمتر سراغ ورزش جسمی می روند چه برسد به ورزش روحی و مغزی. اما اگر شما اگر اهل نرمش و ورزش باشید، می ‌دانید که هر عضله‌ای که در تمرین‌ها بیشتر به کار گرفته شود، قوی‌تر و بزرگ‌تر می ‌شود. مغز نیز همین طور است یعنی هر چه شما مغزتان را بیشتر ورزش دهید این عضو مهم بدن شما گسترده‌تر و قوی‌تر خواهد شد. پس مغز هم مانند سایر اعضای بدن به وزرش و تحرک احتیاج دارد که طبق نتایج مطالعات دکتر فتوحی حل کردن جدول می ‌تواند این هدف را تأمین کند.

محققان می ‌گویند حل کردن جدول کلمات متقاطع روشی استثنایی و کار آمد برای جوان نگه داشتن مغز است.

شماهم که تصمیم گرفته‌اید در سال جدید با ورزش، اندام خود را متناسب کنید؟
چرا همین برنامه را برای مغزتان انتخاب نمی ‌کنید؟! مغز و فکر شما هم بهاندازه عضلاتتان برای رسیدن به سلامت نیاز به ورزش دارد.

می ‌پرسیدچطور مغزمان را ورزش بدهیم؟

با حل کردن جدول!

این سرگرمی برای سلامت شما هم مفید است. به تازگی محققان متوجه شده‌اند که جدول حل کردن علاوه بر
سرگرمی و تفریح فواید دیگری هم دارد.

دکتر فتوحی، رئیس مؤسسه سلامت حافظه، مغز و نخاع در بالتیمور آمریکا این کار را نوعی ورزش برای مغز معرفی کرده‌است.

بهاین ترتیب کسانی که علاقه دارند ذهن خود را هم مانند بدنشان ورزیده کنند،لازم است این ورزش مغز ” یعنی جدول حل کردن” را شروع کنند. البته این تنها
خاصیت جدول حل کردن نیست! اگر باور نمی ‌کنید، بخوانید.

می ‌گویندجدول کلمات متقاطع، مشهور‌ترین و گسترده‌ترین بازی در جهان است، اگر چهتاریخچه کوتاهی دارد. اولین جدول‌ها در قرن ۱۹ در انگلستان متولد شدند.
این جدول‌ها در نوع خود بسیار ابتدایی بوده و از مربع‌های کلمات ساخته شدهبودند. به ‌طوری که گروهی از کلمات طوری کنار هم قرار داده شده بودند کهدر جهت عمودی و افقی به یک شکل خوانده می ‌شدند. این جدول‌ها در مجلاتدوره‌ای و کتاب‌های معمای کودکان چاپ می‌ شد. با این حال در آمریکا جدولحل کردن به یکی از جدی‌ترین سرگرمی‌های بزرگسالان تبدیل شد.

بدنیست بدانید اولین جدول کلمات متقاطع منتشر شده بوسیله یک روزنامه‌ نگاربه نام “آرتور‌واین” اهل لیورپول طراحی و ساخته شد که به‌عنوان مبتکر
بازی‌های مشهور جهان شناخته شده است. ۲۱ دسامبر ۱۹۱۳ تاریخ چاپ این جدولدر روزنامه‌ای به نام دنیای نیویورک است.

ورزشی برای مغز

اگر اهل نرمش و ورزش باشید، می ‌دانید که هر عضله‌ای که در تمرین‌ها بیشتر بهکار گرفته شود، قوی‌تر و بزرگ‌تر می ‌شود. مغز نیز همین طور است یعنی هرچه شما مغزتان را بیشتر ورزش دهید این عضو مهم بدن شما گسترده‌تر و قوی‌ترخواهد شد. پس مغز هم مانند سایر اعضای بدن به وزرش و تحرک احتیاج دارد کهطبق نتایج مطالعات دکتر فتوحی حل کردن جدول می ‌تواند این هدف را تأمینکند.

دکتر مجید فتوحی که کتابی به نام درمان حافظه نوشته ‌است، هماکنون عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی هاروارد در رشته نورولوژی و مشاورنورولوژی در مرکزتحقیقات بیماری آلزایمر در بیمارستان جان هاپیکنز بوده وهمچنین عضو آکادمی نورولوژی آمریکا، انجمن پزشکی آمریکا، سازمانبین‌المللی تحقیقات مغزی، انجمن پزشکی ماساچوست و انجمن علوم اعصاب نیزهست.می‌ خواهم به یاد آورم!

اگرشما هم می ‌ترسید که بزرگ‌ترین دارایی خود یعنی حافظه تان را از دست بدهیدو در جست ‌وجوی راهی برای تقویت آن هستید، جدول حل کنید. به ‌طور طبیعی باافزایش سن و پیر شدن ، توانایی ما برای به یاد آوردن و به خاطر سپردن کمترو کمتر می ‌شود. اما در هر سنی می‌ توان این روند را کند کرد یا جلوی آنرا گرفت. لابد از خودتان می ‌پرسید مگراین حافظه به چه درد می‌ خورد؟!بهتر است بدانید تمام کارهایی که انجام می‌ دهید وابسته به همین حافظه است، از مسواک زدن دندان‌هایتان تا لذت بردن از شامی که با خانواده می‌خورید.

حافظه یکی از اجزای ضروری زندگی شماست و با از دست رفتن آنکه ممکن است از نشانه‌های آلزایمر هم باشد،زندگی شما مختل خواهد شد. مثلاً
همین برگشتن به خانه، که ممکن است خیلی پیش پا افتاده به ‌نظر برسد، بدونبه خاطر سپردن آدرس محل زندگی ممکن نیست. علاوه بر این حافظه، انعکاسی از زندگی شماست. اولین دیدار با همسر، در آغوش گرفتن فرزندتان برای اولین بارپس از تولد، دوستان و همکلاسی‌های شما در دوران تحصیل همه و همه بهانه‌هایی هستند که نخواهید این نعمت خدا را از دست بدهید.

جوان بمانید!

تحقیقاتنشان داده است که فعالیت مغز در سنین میانسالی و حتی قبل از آن می ‌توانددر آینده به فرد کمک کند تا دچار آلزایمر( که شایع‌ترین شکل دمانس یا زوال عقل است ) نشود. البته این تنها عامل مؤثر در ایجاد بیماری نیست و تغذیه،فعالیت بدنی ، ژنتیک و خیلی چیز‌های دیگر در این مسئله نقش دارند. بعد از
۲۰ سالگی با افزایش سن بیش از ۲۰۰ میلیارد سلول عصبی تحلیل رفته و می‌میرند.

تحلیل قوای شناختی که از عوارض این مرگ سلولی است، ابتداضعف حافظه و قدرت شنیدن خود را نشان می ‌دهد. البته نگران نشوید، این روندتا حدی قابل پیشگیری است. محققانی از انجمن ملی علوم معتقدند کسانی که درفعالیت‌های چالش برانگیز مغز( مانند جدول کلمات متقاطع، شطرنج و کتابخواندن و سفر) به‌ عنوان یک سرگرمی و تفریح شرکت می ‌کنند، می‌ توانندباعث کندی روند پیری در مغز خود شوند.

همچنین بررسی ۲۰ ساله پزشکاندر کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک نشان داده است کسانی که ۴ روز درهفته جدول کلمات متقاطع حل می ‌کنند، ۴۷ درصد کمتر از کسانی که یک روز درهفته این کار را می ‌کنند درمعرض خطر دمانس(زوال عقل) هستند.

دکتررابرت‌ فریدلند، پروفسور عصب شناسی از دانشگاه “کیس ‌وسترن ریزرو” درکلیولند در این باره می ‌گوید: کسانی که از ۲۰ تا ۶۰ سالگی بیشتر از مغزخود کار می‌ کشند کمتر دچار آلزایمر می ‌شوند. در این افراد فعالیت‌هایدوباره‌سازی‌(مانند حل کردن جدول) به اندازه فعالیت‌های آموزشی(مانند شرکت در یک کلاس برای یادگیری یک مهارت تازه) مؤثرند. بد نیست بدانید این محققان معتقدند هیچ وقت برای شروع چنین فعالیتی دیر نیست.
مسائل زندگی را حل کنید!

کسانیکه اهل جدول حل کردن باشند می‌ دانند که چقدر این کاربه آنها احساس آرامشمی ‌دهد. برای افرادی که در زندگی روزمره خود با مشکلات زیادی روبه ‌رو هستند، سریع‌ترین راه برای خلاصی از افکار آزار دهنده، همین جدول حل کردن است.

ویل شورتز، مصحح جدول نیویورک تایمز معتقد است در حل مسئله مابهترین کاری را که می ‌توانیم، انجام می ‌دهیم و سپس به مشکل بعدی می‌رسیم و این دقیقا همان کاری است که در حل کردن جدول یاد می ‌گیریم. یعنیدیدن مسئله از اول تا آخر! و وقتی آخرین مربع خالی را با حرف صحیح پر می‌کنیم، می‌ دانیم که راه حل نهایی را برای همه مشکلات یافته‌ایم. به همینعلت احساس رضایت فوق العاده‌ای به ما دست می‌ دهد، حتی اگر ابتدا نتوانستهباشیم مربع‌های خالی را به‌ترتیب پر کنیم.
راه جدید آموزش!

جدولنه تنها برای حل مشکلات روزمره مفید است بلکه به آموزش موضوعات خاص هم کمکمی ‌کند. ماری جو فرچ از دانشگاه ماریون ایالت اوهایو معتقد است، جدولعلاوه بر جلب رضایت فرد بار آموزشی هم برای او دارد.

جالب استبدانید او اغلب در کلاس درس برای سنجش یادگیری دانشجویانش، امتحان را بهشکل حل جدول برگزار می‌ کند و معتقد است این روش( به‌علت همراهی سرگرمی باآموزش) می ‌تواند در یادگیری دانشجویان مؤثرتر از سایر روش‌ها باشد.خوشبختانه همان طور که بزرگسالان با حل جدول به دانش خود اضافه می‌ کنند،بچه مدرسه‌ای‌ها هم می ‌توانند از حل جدول برای یادگیری استفاده کنند  وحتی می ‌توان این کار را به‌ صورت خانوادگی و دسته‌ جمعی انجام داد.

خبرنگاران هم جدول حل کنند!

جالباست بدانید حل کردن جدول برای آموزش و تقویت مهارت روزنامه نگاری وگزارشگری هم مفید است! یکی از ویراستاران واشنگتن پست به گفته همکارشهمیشه در حال جدول حل کردن است. این کار می‌ تواند توانایی او را برایبازی با کلمات افزایش دهد.

با تمرین متفاوت نگاه کردن به کلمات ومعنی آنها، قدرت متفاوت دیدن ومتفاوت فکر کردن (دو مهارت مهم در نویسندگی)هم به دست می ‌آید. وقتی خبرنگاران متفاوت ببینند و متفاوت فکر کنند،حرف‌های تازه‌ای هم برای گفتن خواهند داشت و برای سؤال‌های موجود پاسخ‌هایجدیدی کشف خواهند کرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا