حل کردن سودوکو و جدول کلمات متقاطع، مغز شما را ۱۰ سال جوان تر نگه می دارد

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب : نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که حل کردن جدول باعث می شود هوشیار و تیزتر باشید. حل کردن انواع جدول از جمله سودوکو در حفظ سلامت مغز بسیار موثر خواهد بود.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که در مجله بین المللی جراحی روانپزشکی منتشر شده، اکثر افرادی که بیش از ۵۰  سال سن دارند و  فعالیت‌‌هایی مانند حل جدول سودوکو و جدول کلمات متقاطع انجام می دهند، عملکرد مغزی بهتری دارند و توجه و حافظه آنها مطلوب‌تر خواهد بود. این مطالعه روی حدود ۱۹ هزار نفر انجام شد که درگیر بازی سودوکو و جدول کلمات متقاطع بودند و در مدت کوتاهی این نتیجه به دست آمد.

طبق تست و بررسی‌های انجام شده افرادی که جدول حل می‌کنند مغزشان ده سال جوان‌تر از سن واقعی‌شان خواهد بود. در آزمون‌های حافظه کوتاه مدت، افرادی که جدول حل می‌کنند عملکرد مغزی‌ای معادل هشت سال جوان‌تر خواهند داشت. جدول حل کردن می‌تواند یکی از فعالیت‌های و سرگرمی‌های روزانه افراد به ویژه مسن‌ترها باشد که به میزان قابل توجهی سرعت و دقت عملکرد آنها را افزایش می‌دهد. دکتر آن کوربات، نویسنده اصلی این تحقیق و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه Exeter در این باره چنین گفت: «ما لزوما نمی‌توانیم بگوییم که حل کردن جدول، خطر ابتلا به زوال عقل در زندگی یک فرد را کاهش می‌دهد اما انجام این گونه فعالیت‌ها؛ حل کردن جدول، درست کردن پازل و… نشان می‌دهد که استفاده منظم از کلمات و چیدن قطعات درست پازل در کنار هم به ما کمک می‌کند که مغزمان برای مدت زمان طولانی‌تری بهتر کار کند.»

حل کردن جدول در کهنسالی و دوران پیری از زوال عقل تا حد قابل توجهی جلوگیری می‌کند. عملکرد شناختی ضعیف مغز باعث بروز ضعف در سبک درست زندگی و کاهش فعالیت‌های اجتماعی می‌شود.

توانایی‌های زبانی با گذر عمر بهتر شده و همین امر باعث می‌شود در بازی‌های کلمه محور عملکرد بهتری پیدا کنیم اما برخی از مهارت‌های شناختی با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کنند که این مهارت‌ها عبارتند از:  سرعت ذهنی، تمرکز توجه به چند جا در عین واحد، نادیده گرفتن حواس پرتی و تغییر مرکز توجه و…

حل جدول سودوکو

بیماری آلزایمر و فراموشی در عصر جدید به یک مسئله نگران کننده تبدیل شده است که با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری هم افزایش پیدا می‌کند اما انجام فعالیت‌های شناختی مثل همین جدول حل کردن به حفظ و توسعه توانایی‌های ذهنی ما مثل فکر کردن، توجه کردن و استدلال کردن کمک موثری می‌کند.

منبع: Healthline

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا