خدایان هندی را بشناسید

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

هندوها معتقدند که خدا یکی است، روح مطلق و برتر  جهان است که نام او برهمن است که هیچ فرم و محدودیتی ندارد و تنها واقیع و حقیقت جهان است. اما جالب اس بدانید که هندوئیسم مذهبی است که در آن مردم هند بی شمار خدا و الهه دارند. اما براستی خدایان هندی چه کسانی هستند؟

خدایان هندی

۱- برهما

برهما مهم‌ترین خدای هندی‌هاست که او را خالق هستی می‌دانند. برهما اولین خدای سه گانه مقدس در پانتئون هند است اما به خاطر اینکه مورد لعنت شیوا یا ساراسواتی قرار گرفته کمتر از سوی مردم عبادت می‌شود که البته بسته به اعتقادات افراد گوناگون است. برهما  دارای ۴ سر با ریش بلند، معمولا دارای ۴ دست و نشسته روی قو نشان داده شده است. محبوب ترین و احتمالا تنها معبد براهما در هند در شهر پوشکار در راجستان است. با این حال، بسیاری از معابد در هند تصاویر Brahma در قالب مجسمه ها و نقاشی های اطراف بت اصلی است.

 

۲- ویشنو

ویشنو دومین خدا مقدس هندی‌هاست که وظیفه او حفاظت از این جهان است. این الهه معمولا بر روی یک تخت خواب به حالت خواب نشان داده می‌شود، که یک مار ۷ سر است و مار در یک اقیانوس شیر شناور است. این به این دلیل است که او قرار است پادشاه راه شیری باشد. ویشنو دچهار دست دارد و در یکی از دست‌هایش حلزون دریایی است. بهترین معابد ویسنا در هندوستان، در کنار رودخانه کوئوری در جنوب کارناتاکا و تامیل نادو یافت می شود. همچنین، او قرار است بر روی زمین فرود بیاید تا بتواند شکل ظاهری قابل درک‌تری پیدا کند تا شیطان را نابود کند و از مردم خوب محافظت کند. او قرار است ۹ عدد از این اشکال مختلف را به نام آواتار بسازد و بعد به زودی معرفی شود.

 

۳- شیوا

شیوا محبوب‌ترین خدای هندی است. او خدای نابودی است. شیوا الهه از بین بردن جهان به منظور آماده سازی  برای تجدید آن در پایان هر دوره از زمان است. او با رقص به خشم خود می رسد، زیرا او پادشاه تمام رقاصان این دنیا است. هنگامی که او چشم سوم خود را باز می کند، در پیشانی اش قرار می گیرد، که همه چیز را به خاکستر می بیند، بدتر می شود. او در هیمالیا زندگی می کند، ماریجوانا را سیگار می کشد و زمانی که شیاطین شر را شکار نمی کند تفکر می کند. معروف ترین شیوا لینگامز در واراناسی است، معبدی که اغلب مردم هنگام سفر به هند سفر می کنند.

خدایان هندی

۴- ساراسواتی

ساراسواتی الهه دانش و همسر برهما، خالق جهان است. او همراه برهما مسئول خلق جهان به شکل که هست می‌باشند. تمام مهارت ها و دانش در جهان به او نسبت داده شده است. تصویر وی در حال برگزاری وینا (یک ساز موزیکال) نشان داده شده است و وسیله نقلیه او طاووس است. به او به ویژه در روز ساراسوتی ، که در طول جشن های داسارا برگزار می شود، ادای احترام می‌شود. یکی از مشهورترین معابد سزارواتی در هند در شهر معبد شینگری در کارناتاکا واقع شده است.

 

۵- لاکشمی

او الهه انتخاب برای جامعه تاجران در هند است، زیرا او الهه ثروت است. او همسر ویشنو و محافظ  اواست و توانایی هایی را که او برای حفاظت از جهان نیاز دارد، به ارمغان می آورد. همچنین همیشه یک فیل در نزدیکی او وجود دارد، زیرا وسیله نقلیه انتخابی مورد نظر او است. او همراه با ویشنو توسط سلسله چالوکیا در کارناتاکا بسیار مورد توجه قرار گرفت، همانطور که در معبد لاکشی گوروانانی در منطقه حسن دیده می شود.

 

۶- پارواتی

او مانند همسرش، جزء شناخته شده ترین الهه‌های هند است. شخصیت های او از کالی و دورگا که تخیل توده مردم هند است گرفته شده و در هند بسیاری از معابد را به خود اختصاص داده است. او الهه قدرت است، و این چیزی است که او را حتی برای شوهرش شیوا ترسناک کرده است. معمولا نشان داده شده که پارواتی دستهای بی شماری دارد که هر کدام از آنها یک سلاح دارد و در کنار او یک ببر و یا شیر به طرز  اغراق آمیزی قرار می گیرد. شهر میسور ارتباط ویژه ای با پارواتی دارد  ومعبد کالی در کلکته یکی از معابد ترسناک است که تا به حال بازدید کرده اید.

خدایان هندی

۷- کریشنا و حماسه مهابهاراتا

پیش از دوره نمایش سریال‌های تلویزیونی، حماسه های اسطوره ای وجود داشت. و یکی از بزرگترین حماسه های اسطوره ای که در طول تاریخ نگاشته شده حامسه مهابهاراتا است. این حماسه طولانی تر از ایلیاد و ادیسه  هومر است و بسیاری از شخصیت های مختلف آن با سایه‌های مختلف از خاکستری نگاشته شده‌اند. ما قول می دهیم که از خواندن این یک کتاب پشیمان نخواهید شد.  شخصیتی اصلی این داستان، ویشنو است که معروف به کریشنا می‌باشد. کریشتا تمام ویژگی‌های لازم یک رزم‌آرای کامل را دارد که از جهان در مقابل افراد بدخواه و رور محفظت می‌کند. او همچنین بازیکن واقعی در میان تمام خدایان هند است، زیرا او تعداد  بی شماری همسر دارد. در تصویر او نشان داده می‌شود که یک فلوت در دست دارد و تعدادی زیادی گاو و زنان زیبارویی اطراف او هستند. اگرچه کریشنا در همه جا در اطراف هند پرستش می شود، اما بازدید از شهر معبد ماتورا که محل تولد وی است به شما توصیه می‌شود.

 

۸- گانشا

این الهه در میان کودکان خیلی طرفدار دارد. گانشا، الهه‌ای با سر فیل شکل، فرزند  شیوا و پارواتی است که در هند آن را الهه خوش شانسی می‌دانند که کمدی‌ترین تصویر در میان خدایان و الهه‌های هندی را دارد. مردی را تصور کنید که یک سر بزرگ فیل دارد با یک شکم بزرگ که ماری دور آن پیچیده و روی یک موش نشسته است! گانشا در اکثر معابد هند است، اما بازدید از بمبئی در فستیوال گانش چاتورتی تجربه‌ای است که هرگز فراموش نخواهید کرد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا