دانستنی‌های جالب که تاکنون نشنیده اید

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

چرا وقتی می ترسیم، بدن مان دچار لرزش می شود؟

آیا هنگام انجام یک مصاحبه، صحبت کردن در جمع  و با هنگام دیدن یک عنکبوت بدن تان دچار لرزش می شود. بسیار شنیده‌ایم که می‌گویند فلان شخص را ترس و لرز گرفته است. چرا ترس با لرزش بدن همراه می‌شود؟ در این مواقع آدرنالین در حال آماده کردن عضلات بدن برای مقابله و یا فرار از تهدیدی است که آن را احساس کرده است.

هنگامی که مضطرب و نگران می‌شویم، یک ناحیه از مغز به نام آمیگدال، با افزایش تولید آدرنالین (هورمون مقابله یا گریز)، نسبت‌ها به تهدیدها واکنش نشان می دهد. آدرنالین به طور مستقیم بر روی سلول های گیرنده در عضلات کار می کند تا سرعت انقباض الیاف را افزایش دهد، و همیشه آماده برای مبارزه و مقابله یا فرار است. سطح بالایی از آدرنالین می تواند منجر به ایجاد عضلات غیرقابل کنترل شود و ما را لرزاند، درواقع در بدن لرزش ایجاد کند. در این مواقع تنفس عمیق می‌تواند راهساز و کمک کننده باشد. به ازای هر ۴ دم، ۴ بازدم داشته باشید.

 

 

چه چیزی پروتون و نوترون را در هسته اتم کنار هم نگه می‌دارد؟

تمام پروتون ها به طور مثبت شارژ می شوند و در نتیجه، یکدیگر را دفع می کنند. پروتون از ذرات بنیادی اتم و دارای بار مثبت است و نوترون از ذرات سازنده  هسته تمامی عنصرها به جز  اتم هیدروژن است.  بنابراین این حقیقت که اتم ها حتی وجود دارند، به نیرویی که قادر به غلبه بر این نیروی دافعه است، اشاره دارد و یک تعامل قوی نامیده می‌شود. ریشه های آنها در ذرات درون پروتون ها و نوترون ها، که کوارک نامیده می شوند، قرار دارند. این اتم‌ها، بار عجیب و شگفت‌انگیزی به نام «رنگ»‌ دارند که آنها را درون ذرات میزان خود به هم چسبیده نگه می‌دارد و همچنین پروتون و نوترون را به هم می‌چسباند.

 

 

برق گرفتگی دقیقا چطور باعث مرگ می‌شود؟

شاید هشدار رایجی باشد اما واقعا باید ایمنی برق را جدی بگیرید. برق AC در جریان کم می‌تواند سیگنال های عصبی را از ضربان ساز طبیعی در قلب شما قطع کند و موجب انقباض بی نظم رشته های عضلانی شود. در این حالت یک ارتعاش لرزاننده سریع در بدن شما رخ می‌دهد که برای پمپ کردن خون عملی بسیار ضعیف تلقی می‌شود. درصورتی که این ریتم با انبساط رشته‌های عضلانی تکرار نشود معمولا مرگبار و کشنده خواهد بود.  برق گرفتگی در جریان های بالاتر با برق DC می تواند همان تاثیر را داشته باشد، به این دلیل که تمام عضلات قلب را در یک زمان متوقف می کند، و همچنین ریتم ضربان ساز را مختل می کند.

برق در بالاترین جریان (بیش از یک آمپر) از طریق گرمای مقاومت، زمانی که جریان برق از بدن عبور می کند موجب سوختگی می شود. اگر این مسیر از قلب یا مغز عبور کند، سوختگی ممکن است کشنده باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا