دانستنی های جالب از خون انسان که شما را حیرت زده می کند

سیستم گردش خون یکی از پیچیده ترین بخش های بدن هست. خون در همه سلول ها و اعضای بدن جریان داره ولی متاسفانه اغلب ما اطلاعات کمی از خون داریم. داشتن اطلاعاتی از خون و شناخت اون می تونه به سلامت قلب و بدن کمک بکنه.

۲۰ حقیقت جالب از خون انسان

۱۱۲۰۰۰۰ پشه لازمه تا تمام خون یک انسان بزرگسال تخلیه بشه. البته یک حقیقت جالب از خون اینه که خون مرتب در بدن ساخته میشه و پشه ها نمی تونن تمام خون رو تخلیه کنند.

برای ایجاد جریان خون، قلب باید خون رو با فشار بیش از ۳۰ فوت پمپاژ کنه.

یک انسان می تونه حتی بدون ضربان خون هم با کمک دستگاه زندگی کنه.

Stan Larkin به مدت ۵۵۵ روز بدون قلب و تنها با کمک دستگاه مخصوص زندگی کرد. او منتظر پیوند قلب بود و دستگاهی کوچک در کوله پشتی جریان خون اش را تنظیم می کرد. جالب اینکه حتی این شخص بسکتبال هم بای می کرد.

یک حقیقت جالب از خون انسان در مورد مقدار اون هست. مقدار خونی که در طی ۲۵ روز از رگ های بدن عبور می کنه برابر با آب یک استخر متوسط شنا هست!

جالب تر اینکه یک انسان می تونه ۴۰ درصد از خون بدنش رو از دست بده ولی همچنان زنده بمونه. در بعضی از حوادث تا رسیدن اورژانس همین اتفاق میفته و خون زیادی از بدن خارج میشه.

در حدود ۲۱ درصد از حملات قلبی در روز اول هفته اتفاق میفته و بعد از اون روزهای آخر هفته رکورددار هست.پزشکان علت افزایش فشار خون و حملات قلبی رو استرس در این روزها دونستند.

ضربان قلب و خون روی خلق و خو و احساسات انسان تاثیر دارند. در یک بررسی روی کسی که عمل پیوند قلب انجام داده بود مشخص شد که به طور کلی احساسات دیگری پیدا کرده.

یک حقیقت جالب از خون انسان اینه که با بیدار شدن در صبح زود میشه جلوی حملات قلبی رو گرفت.

جالب تر اینکه آب نارگیل شباهت زیادی با یکی از ترکیبات پلاسمای خون داره و قابل جایگزینی با اون هست.

حقایق جالب از گروه های خونی

آیا می دونستی که گروه های خونی می تونن عامل طلاق باشند؟ محققین روی ارتباط بین گروه های خونی همسران و درصد طلاق تحقیقاتی رو انجام دادند که نتایج جالبی داشته. به نظر میرسه زوج هایی که ارتباط بیشتری داشتند هر دو گروه خونی O داشتند و بیشتر زوج هایی که تصمیم به طلاق می گیرند معمولا چنین ترکیب هایی دارند: A + AB یا A + O.

یک حقیقت جالب از خون انسان در مورد گروه خونی O هست. این افراد کمتر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند ولی مستعد چاقی و سرطان پوست هستند.

افرادی با گروه خون نوع A باید به سطح کلسترول خونشان توجه کنند. این افراد ممکنه کلسترول بالاتری داشته باشند و زودتر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا بشن.

اما افراد با گروه خونی نوع B مستعد ابتلا به دیابت و سرطان پانکراس هستند.

افرادی که گروه خونی نوع AB دارند باید مراقب حافظه و تمرکز ذهنی باشند. احتمال وقوع اختلالات شناختی در این افراد بیش از سایر افراد هست.
همه افراد با هر نوع گروه خونی در اثر زیاده روی در مصرف نوشیندی های انرژی زا در معرض خطر تشنج قرار دارند. که گاهی حتی خطر مرگ رو به همراه داره.

در مورد گروه خون و رژیم های غذایی حرف هایی گفته میشه ولی این حقیقت جالب از خون انسان هرگز به اثبات نرسیده. در واقع ارتباطی بین رژیم غذایی و گروه خونی اساس علمی نداره.

در برخی از کشورها مثل ژاپن محصولات آرایشی با توجه به نوع خون تولید میشه و ادعا شده که این محصولات برای مراقبت های شخصی بهترین هستند.

یک حقیقت جالب از خون انسان و نوع ورزش بشنوید. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده افرادی که دارای گروه خون نوع O هستند، استقامت بیشتری نسبت به سایر افراد دارند و ورزشکاران بهتری خوهند شد. در این آزمایش هیچ کدام از بازیکنان برجسته دارای گروه خونی نوع AB نبودند.

در بسیاری ملل مردم بر این باورند که شصیت آدم ها با گروه خونی ارتباط داره. این موضوع اساس علمی داره و نوع گروه خونی می تونه روی شخصیت و روابط افراد تاثیر گذار باشه.

به نظرتان ۲۰ حقیقت جالب از خون انسان کدام از همه جالب تر بود؟

منبع:مجله کانگورو

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا