دانستنی های جالب و باورنکردنی در مورد مستی

زیاده‌روی در مصرف الکل آسیب‌های جدی به خود فرد و اطرافیان او وارد می‌کند. به دلیل ارتباط این ماده مُسکر با سلامتی فرد و مشکلات اجتماعی که می‌تواند در پی داشته باشد، مستی و عوارض آن به یکی از بحث‌های اصلی در مطالعات بشری تبدیل شده است. با این وجود الکل به خودی خود مایع بسیار مفیدی است و محققان اخیراً از نقش حیرت‌انگیز آن در بهبود یافتن زخم‌های بسیار مرگبار پرده برداشته‌اند. بدین بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با واقعیات و اتفاقاتی جالب در مورد مستی و زیاده‌روی در مصرف الکل آشنا کنیم.

۱۰. تاثیر دوست هوشیار

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

بر اساس علم دوستان هوشیار اطراف فرد مست باعث می‌شوند بسیار بیشتر از آنچه که هستند احساس مستی کنند. این یافته در نتیجه مطالعه‌ای یک ساله که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفته بدست آمده است. محققان در ۴ منطقه از ولش سیتی، کاردیف که زندگی شبانه در آن‌ها مرسوم بود، مستقر شده و از هر هفت نفری که از کافه‌های شبانه خارج می‌شدند یکی را متوقف کرده و از او سوال می‌کردند.

از کسانی که برای دادن تست الکل رضایت داشتند، پس از گرفتن تست، از آن‌ها خواسته می‌شد که میزان مستی خود را بر اساس یک عدد تعریف نمایند. در نهایت بیش از ۱۸۰۰ تست تنفسی الکل انجام شده و ۴۰۰ نفر نیز موافقت کردند که در این تحقیق شرکت کنند.

در ادامه محققان به بررسی داده‌ها پرداخته و از مدل‌های ریاضی برای مقایسه مقدار الکل موجود در خون افراد و نمره‌ای که به سطح مستی خود داده بودند مقایسه کردند.

نتایج باورنکردنی بود، زیرا وقتی که افراد در کنار کسانی قرار داشته باشند که به اندازه آن‌ها مست باشند در مصرف الکل زیاده‌روی کرده یا به عبارت بهتر مقدار مصرفی‌شان را کمتر از آنچه که هست می‌بینند و البته مستی برایشان بیشتر قابل قبول است. عکس این موضوع نیز صحت داشت و در میان افراد هوشیار، افراد فکر می‌کردند مصرف الکل بسیار بیشتری نسبت به واقعیت داشته‌اند.


۹. باور‌های اخلاقی در حین مستی بدون تغییر است

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

وقتی که یک انسان مست تصمیم بدی می‌گیرد، اطرافیانش معمولاً الکل را مقصر می‌دانند و بدین ترتیب مست‌ها به خاطر اشتباهاتی که افراد هوشیار را به دردسر می‌اندازد قسر در می‌روند. در سال ۲۰۱۹، محققان تصمیم گرفتند تحقیقی انجام دهند تا ببینند آیا در حین مستی افراد درک خود از خوب و بد و اخلاق را از دست می‌دهند یا خیر. در صورتی که جواب این سوال مثبت می‌بود، افراد مست می‌توانستند از زیر بار مسئولیت کار‌های بدشان شانه خالی کنند.

در طول تحقیق مشروبات الکلی بسیار قوی در اختیار داوطلبان قرار گرفته و خیلی زود پاسخ‌هایی نامتناسب به سوالاتی که در مور احساسات انسان‌ها در تصاویری که به آن‌ها نشان داده می‌شد دادند. آن‌ها چهره‌های غمگین را پسندیده و افرادی که شاد به نظر می‌رسیدند را ناخوشایند می‌دانستند. دانشمندان از قبل نیز می‌دانستند که مصرف مشروبات الکلی می‌تواند حس همدردی افراد را به این شکل تغییر دهد.

با این وجود همین افراد مست در مقابله با مسائل اخلاقی همان دیدگاه زمان هوشیاری را داشتند. بدین ترتیب محققان دریافتند اگر چه مشروبات الکلی باعث اختلال در حس همدردی می‌شود، اما تاثیری بر قطب‌نمای اخلاقی افراد نخواهد داشت. افراد مست هرگاه مرتکب کار بدی شوند کاملاً از این موضوع آگاه هستند.


۸. خرید آنلاین افراد مست

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده صورت گرفت با نتایج حیرت‌انگیزی همراه شد. نتایج این تحقیق نشان داد که از ۲۱۷۴ شرکت کننده در این تحقیق، از هر ۵ نفر یک نفرشان در هنگام مستی خرید آنلاین انجام داده بود که بیشتر خرید‌های آنان نیز غیرمعمول و غیرضروری به نظر می‌رسید؛ از ۹۰ کیلوگرم چوب بامبو گرفته تا عینک‌های دید در شب چند هزار دلاری. دو سوم آن‌ها در هنگام مستی، به صورت آنلاین لباس خریده بودند و بازی، فیلم و اقلام دنیای تکنولوژی در رتبه دوم خرید مست‌ها قرار داشتند.

کمترین میزان اقلام خریداری شده توسط این افراد متعلق به دسته نرم‌افزار‌ها و لوازم آرایشی-بهداشتی بود. جالب‌تر این که کمپانی آمازون بیشترین سود را از خرید مست‌ها برده و حدود ۸۵درصد از خرید‌هایی که گفته شد از فروشگاه‌های آنلاین این کمپانی صورت گرفته بود. هر ساله یک مشتری مست حدود ۴۴۴ دلار در هنگام مستی از فروشگاه‌های آنلاین خرید می‌کند که سودی بزرگ را به جیب این فروشگاه‌ها می‌فرستد. عدد کلی یک سال خرید مست‌ها به عدد باورنکردنی ۴۸.۴ میلیارد دلار می‌رسد.


۷. ارتباط مستی و تصادفات رانندگی

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

سختگیرانه‌ترین قوانین رانندگی مربوط به زمانی است که فرد در حالت مستی رانندگی می‌کند. افراد مست به دلیل نداشتن کنترل کامل بر حرکات بدن خود و نداشتن تمرکز باعث ایجاد تصادفات هولناک می‌شوند. اما ظاهراً مستی باعث می‌شود که این افراد دست کم در هنگام تصادف کمتر صدمه دیده و شانس زنده ماندنشان بیشتر شود. ظاهراً الکل باعث نرم شدن اندام‌ها و جلوگیری از صدمات بیشتر در هنگام تصادف می‌شود.

در مقایسه با این موضوع، میزان مرگ و میر در افراد هوشیار در حین تصادفات رانندگی بیشتر است، اما این موضوع ارتباطی با سفت شدن بدن این افراد پیش از وقوع برخورد ندارد. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۹۰هزار بیماری که دچار تروما شده بودند مورد بررسی قرار گرفته و میزان الکل موجود در خون آن‌ها از بسیار کم تا بسیار زیاد رتبه‌بندی شد. در این میان افرادی که میزان الکل موجود در خونشان در حد مستی بود شرایط بهتری از لحاظ جسمی داشته و احتمال زنده ماندنشان بیشتر بود.

در واقع جراحات ترومایی باعث وقوع اتفاقاتی مرگبار در درون بدن می‌شوند. چیز‌هایی مانند شوک، التهاب و از دست دادن سریع آب بدن بیشترین عوامل درونی مرگبار پس از تصادف را تشکیل می‌دهند و نه خود جراحات. مقاومت افراد مست در مقابل این واکنش‌ها بهتر از افراد هوشیار است که می‎‌تواند به دلیل خواص سرکوب کنندگی الکل باشد.


۶. مطالعه در مورد نزاع در کافه‌ها

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

در سال ۲۰۱۳ محققی به نام مایکل پارکس افرادی را آموزش داده و از آن‌ها خواست با حضور در کافه‌ها، درگیری‌هایی که در این مراکز رخ می‌دهد را گزارش دهند. او می‌خواست بداند که چه درصدی از افراد غیرمست موجود در کافه‌ها در درگیری‌های خشن این مراکز شرکت می‌کنند. در طول ۵۰۳ شب در ۸۷ کافه شبانه، نفرات وی شاهد بیش از ۸۶۰ درگیری بسیار خشن بودند؛ از درگیری لفظی گرفته تا تماس‌های ناخواسته فیزیکی و درگیری‌های شدید شامل پرت کردن صندلی و ضربات مشت و لگد.

وقتی که زنان عصبانی می‌شدند عامل اصلی، اذیت و آزار جنسی توسط مردان بود. در کمال ناباوری، با توجه به این که این موضوع بیشترین دلیل ایجاد درگیری در کافه‌ها بود، اما در این کمتری میزان دخالت افراد حاضر در کافه به ثبت رسید. با این وجود در مواردی که دو نفرد مست با یکدیگر درگیر می‌شدند یک سوم اطرافیان وارد درگیری آن‌ها می‌شدند.


۵. خطر خوابیدن در حالت مستی

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

در سال ۲۰۱۷، یک جوان ۱۸ ساله برای اولین بار در یک مهمانی در خانه پدری‌اش دست به میگساری زد. وقتی که او از فرط مستی بیهوش شد دوستانش فکر کردند بهتر است بگذارند کمی بخوابد. صبح روز بعد این نوجوان بیدار نشده و به بیمارستان برده شد، جایی که مرگ وی اعلام شد. مقدار الکل موجود در خون او ۶ برابر حد مجاز تشخیص داده شد.

اغلب افراد فکر می‌کنند که بهتر است بگذارند فرد مست بخوابد و این بهترین درمان برای خلاص شدن از مستی است، چیزی که البته در موارد مستی ملایم صحت دارد. اما در صورتی که فرد بیش از حد مست باشد، خوابیدنش در این حالت می‌تواند مرگبار باشد. دلیل این است که حتی پس از دست کشیدن از نوشیدن، مقدار الکل موجود در خون می‌تواند همچنان در مسیر زیاد شدن قرار داشته باشد.

این موضوع می‌تواند به استفراغ کردن، خفه شده در این حالت، تشنج، کما، مشکل در تنفس و حتی مرگ منتهی شود. پزشکان می‌‎گویند وقتی که فرد مست مشکلی در تنفس ندارد می‌توان به او اجازه داد بخوابد. اما در صورتی که رنگ بدن او به کبودی گرایید، در هنگام خواب شروع به استفراغ کرد و پاسخ صدا‌های شما را نداد و تعداد نفس‌های کمتر از یک نفس در هر ۱۰ ثانیه بود باید موضوع را جدی بگیرید.


۴. پرندگان مستی که ترانه خود را تغییر می‌دهند

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

محققان علاقه فراوانی به روش‌های ارتباطی پرندگان داشته و از یافته‌های خود در این زمینه برای مطالعه زبان انسانی استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۴، محققان از خود پرسیدند که آیا پرندگان نیز در حالت مستی صحبت‌های نامعقول می‌کنند یا خیر.

در این مطالعه از فنچ‌های گورخری استفاده شده و وقتی آن‌ها را با استفاده از یک نوشیدنی شیرین حاوی ۶درصد الکل مست کردند، سطح الکل در خون آن‌ها بین ۰.۰۵ تا ۰.۸درصد افزایش یافت. در انسان این سطح از افزایش الکل در خون با پرحرفی و کاهش تمرکز همراه است. در این حالت، اما فنچ‌ها کمتر از حالت هوشیاری همیشگی‌شان آواز می‌خواندند، اما وقتی که آواز می‌خواندند نیز این آواز بسیار متفاوت و بی‌نظم بود.


۳. ماهی هوشیار دوستان مستش را دنبال می‌کند

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

در دانشگاه نیویورک سیتی، آزمایشگاهی وجود دارد که در زمینه مست کردن ماهی‌های گورخری تخصص دارد و این اصلاً خنده‌دار نیست، زیرا پروژه‌های آنان بر روی تاثیر الکل بر ارگانیسم‌های زنده تمرکز دارد. در سال ۲۰۱۴، یک مطالعه مشابه خیلی نرمال آغاز شده، اما با نتایجی باورنکردنی به پایان رسید. در این آزمایش ماهی‌ها را در تانکر‌هایی که میزان متفاوتی از الکل در آن‌ها وجود داشت قرار دادند.

خیلی زود ماهی‌های گورخری از کمی مست تا کاملاً مست رده‌بندی شدند. میزان الکل موجود در خون مست‌ترین ماهی‌ها حدود ۰.۱درصد بود که بسیار بیشتر از حد مجاز برای انسان‌هاست. این ماهی‌ها را به یک تانکر پر از آب بدون الکل منتقل کرده و برای مطالعه رفتار‌های اجتماعی‌شان، در کنار هر ماهی مست، ۴ ماهی هوشیار نیز قرار داده شد.

ماهی‌های مست بسیار بیش از حد معمول فعال بوده و در کمال ناباوری ماهی‌های هوشیار به دنبال این ماهی‌های مست افتاده و رفتارهایشان را تقلید می‌کردند. آن‌ها آنقدر جنب و جوش ماهی مست را تقلید می‌کردن تا خسته شده و از جنب و جوششان کاسته می‌شد. هیچ کس دلیل را نمی‌دانست، اما محققان می‌گویند شاید به این دلیل باشد که این ماهی‌ها، ماهی مست را به عنوان رهبر در نظر می‌گرفتند.


۲. استفاده از لیزر برای شناسایی رانندگان مست

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

در هیچ کجای دنیا نمی‌توان بی‌دلیل و بدون نشانه‌ای رانندگان را متوقف کرده و از آن‌ها تست تنفسی الکل گرفت. باید دانست که علاوه بر افراد مست، رانندگان خسته نیز ممکن است هنگام رانندگی حرکات مارپیچی انجام دهند که مشابه افراد مست باشد. در سال ۲۰۱۴ محققان لهستانی روشی را ابداع کردند که می‌توانست رانندگان واقعاً مست را شناسایی نماید.

در این روش یک پرتوی لیزری هنگام عبور خودرو از شیشه آن عبور کرده و پس از برخورد با آینه‌های که آن طرف جاده قرار داشت، قدرت این پرتو مورد بررسی قرار می‌گرفت. طول موج بلند لیزر توسط بخار الکل جذب می‌شد. از این رو هر چه قدرت این پرتو کمتر بود احتمال مست بودن فرد درون خودرو به همان اندازه بیشتر بود. البته این روش بدون نقطه ضعف نیست، زیرا ممکن است در خودرو کسی غیر از راننده مست باشد و شیشه‌های خودرو نیز در مواردی باعث نتایج نادرست می‌شوند.


۱. کبوتر‌هایی که دائماً مست هستند

واقعیاتی جالب و باورنکردنی در مورد مستی

یک منطقه حفاظت شده در نیوزیلند وجود دارد که مخصوص پرندگان است. هر ساله مسابقه‌ای در این منطقه برگزار می‌شود که در آن مردم پرنده وحشی محبوب خود را انتخاب می‌کنند. در سال ۲۰۱۸ این جایزه به نوعی کبوتر بومی این منطقه به نام کررو رسید. این پرنده بسیار دست و پا چلفتی، مست، پرخور و البته باشکوه توصیف شده است. این توصیفات اصلاً اشتباه نیست، زیرا کبوتر‌های کررو گاهی آنقدر مست می‌شوند که از روی درختان سقوط می‌کنند.

این نوع پرنده به خوردن میوه‌هایی که کف جنگل افتاده است علاقه فراوانی دارد. این میوه‌ها معمولاً فاسد یا بهتر بگوییم تخمیر شده‌اند که کبوتر‌ها با خوردن آن‌ها شروع به تلوتلو خوردن می‌کنند. جالب اینکه برخی دانه‌ها و میوه‌های این منطقه حفاظت شده آنقدر بزرگ هستند که تنها این کبوتر‌ها توان خوردن و البته انتشار آن‌ها را دارند و بدون این کبوترها، این گونه‌های گیاهی نیز منقرض می‌شدند.

منبع: listverse

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا