ادعیه و تسبیح مخصوص روز دوشنبه چیست؟

در روایات بسیاری آمده است که آخرِ روز دوشنبه و پنج شنبه، اعمال انسان بر پیامبر اکرم (ص) و امامان (ع) عرضه می‏ شود. لذا مناسب است که لحظه‏ های آخر این دو روز، به حسابرسی کارها سپری شود و توأم با استغفار باشد.

دعای روز دوشنبه‏

۱- دعای روز دوشنبه‏:

سپاس از آنِ خدایی است که احدی را گواه نیاورد، هنگامی که ‏آسمان‏ ها و زمین را بنیاد کرد، و کمکی نگرفت، هنگامی که مخلوقات ‏و دَم‏زنان را آفرید، و هرگز در آفرینش و الهیّت، شریکی نگرفت، و کمک و پشتیبانی در یگانگی نخواهد. زبان‏ها از غایت ستودنش، لال‏است و خِرَدها از ژرفِ معرفتش. و گردن کشان از هیبت و شکوهش‏فروتن شوند، و چهره‏ها از ترس او به زیر، و هر بزرگی از عظمت او درمهار و مطیع. پس از آنِ توست سپاسی پیاپی و رشته‏دار و دنباله‏داراستوار و پایدار، و رحمت‏ های او بر فرستاده‏ اش جاوید، و درودش تا همیشه و سرمد. بار خدایا! آغاز این روزِ مرا صلاح و سعادت، ومیانه‏اش را رستگاری و پایانش را کامیابی قرار ده؛ و پناه می‏برم به تو ازروزی که آغازش شیون و میانه‏اش بی‏تابی و پایانش دردناکی باشد. بارخدایا! من آمرزش تو را خواهانم، از هر نذری که کردم، و از هر وعده‏ ای که دادم، و از هر عهد و پیمانی که بستم و گسستم و به آن وفا نکردم؛ و از تو خواهانم ادای مظلمه‏ های بندگانت را که در عهده دارم،هر کدام از بندگانت یا کنیزانت که حقّی در عهده‏ام دارند و بر آنها ستم‏کرده‏ام، در جان او یا آبرو یا مال یا عیال و فرزند یا پشت سر او بدگفته‏ ام یا باری بر او نهاده ‏ام از خواهش یا هوا و هوس یا سر بزرگی یارشک یا خودنمایی یا تعصّب، حضور دارد یا غایب است، و زنده‏است یا مرده، اکنون دستم نمی ‏رسد و نمی‏ توانم به او پرداخت کنم واز او حلالیّت جویم. از تو خواستارم، ای آن که حوایج را داری و آنهااجابت‏پذیر خواست تو هستند، و شتابان برای اراده تو، که رحمت‏فرستی بر محمد و خاندانش، و او را از من راضی کنی، به هر چه‏ خواهی، و برایم از نزد خود، رحمت ببخشی؛ زیرا آمرزش از تونکاهد، و بخشش، تو را زیان نرساند، ای مهربان ‏ترین مهربانان! بارخدایا! به من ببخش هر روز دوشنبه، دو نعمت از خود، جفت. درآغازش خوش بختی و فرمانبرداری خودت، و پایانش نعمت آمرزش‏ تو باشد، ای کسی که اوست معبود، و آمرزنده گناه، جز او مفقود!

 

۲- زیارت امام حسن (ع):

درود بر تو ای فرزند رسول پروردگار جهانیان! درود بر تو ای پسرامیرالمؤمنان! درود بر تو ای پسر فاطمه زهرا! دورد بر تو ای حبیب‏خدا! درود بر تو ای برگزیده خدا! درود بر تو ای امین خدا! درود بر توای حجّت خدا! درود بر تو ای نور خدا! درود بر تو ای راه خدا! درودبر تو ای بیان حکم خدا! درود بر تو ای یاور دین خدا! درود بر تو ای‏قائم استوار! درود بر تو ای دانای تأویل! درود بر تو ای رهبر رهیاب!درود بر تو ای پاک پاکیزه! درود بر تو ای پرهیزگار پاک‏دامن! درود بر توای حقّ محقّق! درود بر تو ای شهید صدّیق، درود بر تو ای ابا محمّد، حسن بن علی و رحمت خدا و برکاتش!

 

۳- زیارت امام حسین (ع):

درود بر تو ای پسرِ رسول خدا! درود بر تو ای پسر امیر مؤمنان! درودبر تو ای پسر سرور زنان عالم! گواهی می‏دهم که تو بر پا داشتی نمازرا، و زکات را دادی، و امر به معروف کردی، و از منکر باز داشتی، وپرستیدی خدا را با اخلاص، و جهاد کردی در راه خدا به سزاواری تابه حقّ و یقین رسیدی. بر تو باد درودِ من تا هستم و شب و روزهست، و بر خاندان پاک و پاکیزه‏ات. ای سرورم! من وابسته تو وخاندانت هستم. سلامت جوی هر کسی هستم که تسلیم شماست، ونبرد کنم با کسانی که با شما نبرد کنند. معتقدم به راز شما و آشکار شماو عیان شما و نهان شما. لعنت خدا بر دشمنان شما از اوّلین و آخرین!و من به سوی خدای تعالی‏ بیزاری می‏جویم از آنها، ای مولایم ای ابامحمد! ای مولایم ای ابو عبدا للَّه! امروز، دوشنبه است و روزشماست و به نام شماست و من در آن، مهمان شما هستم، مرا مهمان‏کنید و خوب مهمانی کنید. چه خوب مهمانی شود کسی که شمامیزبانش باشید، و من در آن پناهنده شمایم. مرا پناه دهید؛ زیرا شمامأموربه مهمان نوازی و پناه دادن هستید، درود خدا بر شما و خاندان‏شما که پاک‏اند!

۴- روزه گرفتن‏ از سیره پیامبر (ص) این بود که روزهای دوشنبه و پنج شنبه روزه می‏گرفت. و می‏فرمود: در روز دوشنبه و پنج‏شنبه، رفتار انسان عرضه می‏شود و من دوست‏دارم کارهایم در حال روزه عرضه شود.

۵- زیارت اهل قبور

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا