همه چیز درباره ویروس کرونا که باید بدانید | بهترین راه درمان کرونا

چگونه مردم می توانند از خود و دیگران در برابر کرونا محافظت کنند؟

جدول یاب، ترجمه :سمیرا فیض آبادی: این روزها اخبار داغ جهان بخشی را به ویروس کرونا اختصاص داده است . بیماری که جان هزاران نفر و شاید میلیون ها نفر را به مخاطره انداخته است . در این مطلب از جدول یاب مقاله ای در خصوص این بیماری برای شما عزیزان گذاشته شده است.

ویروس خطرناک کرونا
ویروس خطرناک کرونا

همه آنچه باید از کرونا ویروس بدانیم

بسیاری از کشورهای جهان در تلاش هستند تا با یک ویروس نوظهور به نام «کرونا» که برخاسته از شهر ووهان چین است مقابله کنند. ویروسی که اضطراب و نگرانی زیادی در سطح جهانی ایجاد کرده و می‌تواند بسیار سریع در دورترین نقاط هم منتشر شود و قبل از اینکه مقامات پزشکی راهی برای متوقف کردن آن بیابند، آسیب‌های چشمگیری ایجاد کند.
دسامبر سال گذشته بود که گزارشاتی منتشر شد مبنی بر اینکه یک نوع کرونا ویروس که متخصصین پیشتر در میان انسان‌ها مشاهده نکرده بودند درحال شیوع در میان مردم شهر بزرگی به نام ووهان در چین است و حالا این بیماری به کشورهای دیگر، هم در آسیا و هم خارج از آن رسیده و تاکنون بیش از دو هزار نفر به خاطر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

براساس اعلام مرکز کنترل بیماری‌ها، درمان خاصی برای افرد مبتلا به کرونا ویروس وجود ندارد. توصیه کلی شامل استراحت و دارو برای رفع علائم است. استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا یا دوش گرم می تواند به تسکین گلو درد و سرفه کمک کند. اگر شما خفیف بیمار هستید، باید مایعات زیادی بنوشید و استراحت کنید اما اگر نگران علائم خود هستید، باید به یک پزشک معالج مراجعه کنید . (این توصیه برای کلیه ویروس ها است، مخصوص ویروس جدید نیست)

کرونا ویروس چیست؟
طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، کروناویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌هایی هستند که باعث ایجاد بیماری هایی از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های شدیدتر مانند سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) می شوند.
این نوع ویروس ها عمدتا از حیوان به انسان منتقل می شوند. به عنوان مثال، SARS از گربه های اهلی به انسان منتقل می شد در حالی که MERS از یک نوع شتر به انسان منتقل می شد. چندین نوع شناخته شده از کرونا ویروش در میان حیوانات منتقل می‌شود که هنوز انسان را آلوده نکرده اند. نام coronavirus از واژه لاتین corona گرفته شده است ، به معنی تاج یا هاله. در زیر میکروسکوپ الکترونی ، تصویر ویروس مانند هاله خورشیدی به نظر می رسد.
این ویروس نوظهور که در تاریخ ۷ ژانویه توسط مقامات چینی شناسایی و از آن زمان با نام COVID-19 شناخته شد یک بیماری خطرناک است که پیشتر در میان انسان‌ها مشاهده نشده بود. شناخت کافی از این ویروس هنوز حاصل نشده البته انتقال آن از فردی به فرد دیگر و واگیر دار بودن این ویروس تائید شده است.

سرانجام ویروس مرگبار کرونا coronavirus چه خواهد شد + درمان

علائم کرونا ویروس:
طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، علائم ابتلا به این ویروس، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. در موارد شدیدتر، می تواند منجر به ذات الریه، نارسایی اندام های متعدد و حتی مرگ شود.
تخمین های فعلی درمورد دوره نهفتگی آن – میزان زمان ابتلا به این ویروس تا شروع علائم – از یک تا ۱۴ روز است. بیشتر افراد آلوده طی پنج تا شش روز علائم خود را نشان می دهند. با این حال، بیماران آلوده همچنین می‌توانند بدون علامت باشند، به این معنی که علیرغم داشتن ویروس در سیستم بدنی خود، هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند.

علائم کلی این ویروس:
دوره نهفتی نامشخص
تب
تنگی نفس و سختی در تنفس
اختلال در کارکرد کلیه و کبد
نارسایی کلیه
سرفه‌های شدید
ذات الریه

کشنده بودن این ویروس و افراد مبتلا شده:
با بیش از دو مرگ و میر ثبت شده ناشی از کرونا ویروس می‌توان گفت شیوع این ویروس بیشتر از «سارس» است که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرده بود و منشا سارس نیز در چین بوده است. سارس حدود ۹ درصد افراد مبتلا شده را به کام مرگ کشاند تقریبا ۸۰۰ نفر در سطح جهانی از سارس جان خود را ازدست دادند که ۳۰۰ نفر آنها از چین بودند. درحالیکه کرونا ویروس در چین خیلی شایع‌تر از سارس شده و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس تقریبا دو درصد است.
در کل ۷۴۱۸۵ مورد مبتلا شده به این ویروس در سراسر چین گزارش شده است که بیشتر آنها در استان هوبی که ووهان پایتخت آن است مشاهده شده است.
در هنگ کنگ، فیلیپین، ژاپن، فرانسه، تایوان و ایران چند مورد مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس اعلام و تائید شده است. این ویروس در بسیاری از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه و همچنین در اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و آفریقا شیوع یافته است. بیشتر موارد خارج از چین در بین افرادی است که اخیراً به این کشور سفر کرده اند ، با این حال موارد انتقال انسان به انسان در چندین کشور ثبت شده است.

اقدامات برای جلوگیری از گسترش کرونا ویروس:
دانشمندان در سراسر جهان برای تولید واکسن این ویروس سخت در تلاش هستند اما هشدار داده‌اند که بعید است که یکی واکسن برای توزیع گسترده قبل از سال ۲۰۲۱ تولید شود.
در همین حال، مقامات چینی به طور موثری ووهان را قرنطینه کرده و محدودیت هایی را برای مسافرت در چند شهر ایجاد کرده‌اند که زندگی حدود ۶۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است.
بسیاری از شرکتهای هواپیمایی بین المللی پروازهای خود به مقصد چین را لغو کرده اند. برخی کشورها ورود اتباع چینی را از ورود به سرزمین هایشان ممنوع کرده اند و چندین کشور دیگر شهروندان خود را از ووهان تخلیه کرده اند.
محققان در تلاشند تا نمونه هایی از ویروس را تهیه کنند تا بتوانند درمانی را طراحی کنند که سلولهای ایمنی بدن بیماران را برای کشف و از بین بردن ویروس آموزش دهد.

راه‌های انتقال این ویروس:
محققان هنوز در تلاشند تا دقیقاً بفهمند که چگونه SARS-CoV-2 گسترش می یابد. اما به طور کلی، طبق گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها، متداول ترین شیوه پخش شدن کرونا ویروس‌ها از طریق قطرات تنفسی است که از سرفه و عطسه ایجاد می شود. آزمایشات همچنین این ویروس را موجود در مدفوع بیماران نشان داده است و نشان می دهد که ممکن است از طریق آلودگی مدفوع گسترش یابد. CDC می گوید، با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا افراد می توانند ویروس را با لمس سطوح آلوده بگیرند.

منشا این ویروس از کجاست؟
مقامات بهداشتی چین هنوز در تلاشند تا منشأ ویروس را مشخص کنند که به گفته آنها احتمالاً از یک غذای دریایی در ووهان گرفته شده است، جایی که حیوانات وحشی نیز به طور غیرقانونی معامله می شدند. در ۷ فوریه، محققان چینی گفتند که ویروس می تواند از طریق حیوانات آلوده قاچاق غیرقانونی، که از نظر غذا و دارو در آسیا جایزه می گیرند، از یک گونه مورچه خوار آلوده به انسان سرایت کرده باشد.
از آنجا که این ویروس برای اولین بار در ووهان در افرادی که از غذاهای محلی غذاهای دریایی و حیوانات بازدید کرده بودند دیده شد مقامات می توانستند بگویند که احتمالاً این ویروس از حیوان به انسان منتقل شده است. با این حال، در یک مطالعه جدید، محققان توالی ژنتیکی SARS-CoV-2 (سابقاً ۲۰۱۹-nCoV) را با آنهایی که در یک کتابخانه توالی ویروسی قرار دارند مقایسه کردند و دریافتند که نزدیک ترین ویروس ها مربوط به دو کروویروس هستند که از خفاش ها سرچشمه گرفته اند. هر دو کرونا ویروس ۸۸٪ از توالی ژنتیکی خود را با SARS-CoV-2 به اشتراک گذاشتند.
براساس این نتایج، نویسندگان گفتند که SARS-CoV-2 احتمالاً از خفاش ها منشا گرفته است. با این حال، هیچ خفاشی در بازار غذاهای دریایی ووهان فروخته نشده بود و این نشان می‌دهد حیوان دیگری که هنوز شناسایی نشده است، به عنوان عامل اصلی انتقال این ویروس به انسان عمل می کند.
یک مطالعه قبلی مارهایی را که در بازار غذاهای دریایی ووهان فروخته می شدند، به عنوان منبع احتمالی شیوع ویروس جدید نشان داد. با این حال، برخی از کارشناسان با انتقاد از این مطالعه، گفتند که هنوز مشخص نیست که آیا کرونا ویروس می توانند مارها را آلوده کنند.

آیا یک اضطرار جهانی شکل گرفته است؟
سازمان بهدشت جهانی در ۳۰ ژانویه گفت که شیوع بیماری باعث شده در حال حاضر یک بیماری اضطراری جهانی شکل بگیرد. تصمیم به اعلام سطح هشدار بالا در سطح جهانی، پس از تایید اولین موارد انتقال انسان به انسان در خارج از چین گرفته شد. هشدار بین المللی سازمان بهداشت، فراخوانی برای کشورها در سراسر جهان برای هماهنگی پاسخ خود تحت هدایت آژانس بهداشت سازمان ملل است.
از سال ۲۰۰۵ تاکنون، پنج فوریت بهداشت جهانی وجود داشته است: آنفولانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ ، فلج اطفال در سال ۲۰۱۴ ، ابولا در سال ۲۰۱۴ ، زیکا در سال ۲۰۱۶ و ابولا دوباره در سال ۲۰۱۹٫

علائم ابتلا به بیماری ویروس کرونا چیست؟ + نحوه درمان

آیا با نزدیک شدن به تابستان این ویروس فروکش می‌کند؟
یک متخصص بهداشت در این باره چنین می‌گوید: «بیشتر ویروس های تنفسی مانند ویروس های آنفولانزا فصلی هستند. به طور کلی می دانیم اوج فصل آنفولانزا چه زمانی خواهد بود و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تعداد موارد آنفلوانزا کاهش یابد زیرا به سمت بهار و تابستان می رویم. اما وی در مورد ویروس جدید، من فکر می کنم این فرض زودرس است زود است. اگر این ویروس جدید به طور مشابه با ویروس‌های آنفولانزا رفتار کند‌، ممکن است موارد ابتلای کمتری را در اثر چرخش بهار و تابستان مشاهده کنیم. مسیونیر گفت: “اما این یک بیماری جدید است، ما حتی شش هفته از آن را کمتر از یک سال نگذرانده ایم. گرچه امیدواریم با نزدیک شدن به هوای گرم تعداد این افراد کم شود، “اقدامات تهاجمی که انجام می دهیم به این دلیل است که فکر نمی کنیم بتوانیم روی آن حساب کنیم.»

چگونه مردم می توانند از خود و دیگران در برابر کرونا محافظت کنند؟
به گفته مرکز کنترل بیماری‌ها(CDC)، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. به طور کلی، CDC موارد زیر را برای جلوگیری از شیوع ویروس های تنفسی توصیه می کند:
دستان خود را اغلب به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.
از دست زدن به چشم ، بینی و دهان خودداری کنید.
از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.
در صورت بیمار بودن در خانه بمانید و اشیاء و سطوحی را که اغلب لمس می کنید ضد عفونی کنید.

بیشتر بخوانید:

علائم ابتلا به بیماری ویروس کرونا چیست؟ + نحوه درمان

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا