درباره درمان طبیعی اختلال وسواس فکری چه می دانید؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

وسواس نوعی اختلالی است که انسان، بدون اختیار و از روی اجبار، عملی را مکررا انجام می دهد و یا مطلب و موضوعی را در فکر و ذهن خود تکرار می کند! اجبارها، رفتارهایی هستند که شما احساس می کنید مجبور هستید که به طور مداوم آن ها را انجام دهید.

 

درباره درمان طبیعی اختلال وسواس فکری چه می دانید؟

 

معمولا، اجبارها در تلاش هستند تا وسوسه ها را از بین ببرند! برای مثال، اگر از آلودگی و ناپاکی ها می ترسید، ممکن است کارهای تمیز کاری دقیق تری را انجام دهید! با این حال، حس خوبش زیاد طول نمی کشد. دقت داشته باشید چنانچه این رفتار اجباری بیش از یک ساعت در روز را به خود اختصاص دهد و یا به بدتر شدن کیفیت زندگی شما بی انجامد، می تواند نشانه‌ی این باشد که شما مبتلا به اختلال وسواس هستید!

وسواس جنبه ارثی دارد؛ اما به این معنا نیست که هر والدی که این اختلال را داشت حتما فرزندانش نیز مبتلا می شوند! برای ظهور وسواس علاوه بر استعداد ژنتیکی، استرس های مختلف مثلا از دست دادن عزیزان، تغییرات دوران بلوغ و .. بایستی وجود داشته باشد تا اختلال وسواس آشکار شود.

جالب است بدانید این بیماری غالبا در دوران کودکی و یا نوجوانی آغاز می‌ شود و همه ی انسان‌ ها ممکن است افکار وسواس‌ مانندی داشته باشند؛ برای نمونه کنترل کنند که آیا اجاق را خاموش کرده‌ اند یا نکرده‌ اند و… اغلب مبتلایان به اختلال وسواس فکری، افکار بیهوده و شرم آور و یا وحشتناکی در ذهن خود به وجود می‌ آورند که این افکار در چرخه ‏ای بی‌ پایان، مرتب تکرار می‌ شود!

شخص مبتلا به سندروم وسواس به شدت به داشتن کنترل بر امور و داشتن زندگی روتین نیازمند است. اتقاقی عادی است که شخص مبتلا از خودش و رفتار خودش شرمسار باشد و از این روز خود را منزوی می کند. به علت مشغول بودن به افکار و کنترل‌ های خود، او ممکن است غالبا دیر کرد داشته باشد و یا نتواند سر وقت از خانه برود! حتی در بعضی موارد شستن بیش از حد خود می تواند باعث مجروح و سرخ شدن دست ها شود.

 

درباره درمان طبیعی اختلال وسواس فکری چه می دانید؟

 

در مثالی دیگر مادری را در نظر بگیرید که فکر صدمه‌ زدن به فرزندش را در سر دارد! ولی این تنها یک فکر است؛ چرا که در این نوع اختلال، هیچ فکری به عمل منجر نمی‌ شود و صرفا یک میل و تصویر ذهنی است، اما داشتن همین فکر در این مادر برای او مساوی با اقدام است؛ بنابراین مادر به طور مداوم خود را مورد قضاوت قرار می دهد که چرا چنین فکری کرده است و معمولا این فکر وسواسی به عمل وسواسی هم منجر می‌شود؛ به این ترتیب که برای خنثی‌کردن این فکر، دست به پیش‌ مراقبتی از خود می‌ زند و یا مدام خود را مورد باز خواست قرار می‌ دهد!

سرزنش‌ کردن خود یکی دیگر از خصوصیت‌ های بارز این افراد است. فقط کافی است یک خطا از آن‌ ها سر بزند یا احساس کنند که مرتکب خطایی شده‌ اند! در این صورت تحت هیچ شرایطی نمی‌ توانند خود را ببخشند، مرتب خود را مورد باز خواست قرار می‌ دهند و نکات مثبت خود را در نظر نمی‌ گیرند!

توجه داشته باشید افراد نمی توانند خودشان به تنهایی به این اختلال غلبه کنند و بایستی از یک متخصص روانشناسی بالینی یا روان پزشک متخصص کمک بگیرند. رفتار و درمان دارویی از اصلی ترین درمان های این اختلال است.

تلاش افراد برای دور کردن افکار وسواسی از ذهن شان سبب هجوم بیشتر این افکار می شوند! به همین دلیل افراد باید اجازه دهند تا این افکار در ذهن شان وجود داشته باشند و این افکار را همانند ابرهای آسمان در نظر بگیرند؛ یعنی فقط شاهد و ناظر عبور این افکار از آسمان ذهن مان باشیم و هیچ تلاشی برای دور کردن این افکار یا پرت کردن حواس مان نداشته باشیم.

 

درباره درمان طبیعی اختلال وسواس فکری چه می دانید؟

 

همچنین مواجه شدن با عامل بروز وسواس و جلوگیری از پاسخ، منجر به خوگیری می شود و کم کم این وسواس شدتش کم خواهد شد! اما معمولا افراد مبتلا نمی توانند به تنهایی از پس وسواس بربیایند و نیاز به کمک یک متخصص دارند.

جالب است بدانید مصرف یک شربت طبیعی در درمان وسواس فکری بسیار موثر است! شربت هلیله سیاه در هندوستان به اکسیر طول عمر شهرت دارد و حاوی ویتامین‌ های A، B، C، E، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن و… است. یکی از مهم‌ ترین خواص این شربت طبیعی، بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه، همچنین درمان وسواس فکری و مالیخولیا  است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا