درباره دریاچه پریشان کازرون ، بزرگ ترین دریاچه آب شیرین خاورمیانه چه می دانید؟

دریاچه فامور (پریشان) یکی از زیباترین و بزرگ ترین دریاچه های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور هم شناخته شده است. اسم این دریاچه از کوه فامور، در شمال خاوری آن گرفته شده است. آب دریاچه شیرین است و بخش بیش تر آن، از آبراهه‎هایی است که از کوه فامور سرچشمه می‎گیرند و قسمتی هم از منابع زیرزمینی تامین می‎شود.

دریاچه پریشان در ۳ کیلومترى روستاى ایازآباد که در ۱۲ کیلومترى کازرون قرار دارد، ایجاد شده است. دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه نموده است فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدوداً ۴ الی ۵ کیلومتر میباشد و از سوی جنوب حدوداً ۵۰۰ متر می باشد.

آب این دریاچه از صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور و چشمه های زیادی که در کف دریاچه وجود دارند، تامین می شود. دریاچه پریشان کازرون در کنوانسیون رامسر بعنوان تالاب بین المللی ثبت گردیده است و در تقسیم بندی مناطق جز منطقه محافظت شده شمرده می گردد.

 

موقعیت جغرافیائی دریاچه پریشان

دریاچه پریشان بین ۵۱ درجه و ۴۴ دقیقه و ۵۱ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۲۹ درجه و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه عرض شمالی واقع شده است. مساحت آن ۴۳۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح آب های ازاد ۸۲۰ متر است. حوزه آبریز آن ۵/ ۲۶۶ کیلومتر مربع است و بیش ترین مساحت را در اردیبهشت دارد.

 

موجودات زنده دریاچه پریشان

این دریاچه من جمله اکوسیستم های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک به وجود آمده میلیونها سال است که وضعیت خود را حفظ کرده است و دارای ۴ گونه ماهی بومی به نام های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی مانند ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده است. تنها کپور معمولی با وضعیت تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مشکلات بسیاری را در تالاب بوجود آورده اند.

همچنین این دریاچه محل زندگی گونه های کمیابی از پرندگانی چون درنا، پلیکان، فلامینگو، غاز، اردک، چنگر و غیره است.

 

وضعیت کنونی دریاچه پریشان

متأسفانه در طی چند حریق هزاران لاک پشت و پرنده مهاجر در دریاچه پریشان از بین رفته اند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به دلیل خشک سالی های گذشته خشک شده است.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا