درباره علایم بیماری عفونت مثانه چه می دانید؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

مثانه در مرکز لگن قرار گرفته است و مسئولیت کمک به تخلیه مواد زائد مایع از بدن را بر عهده دارد. وقتی باکتری به مجاری ادراری حمله می‌کند، باعث بروز نوعی بیماری عفونی در فرد می شود. بله! درست حدس زدید! بیماری عفونت مثانه. عفونت مثانه در واقع نوعی عفونت باکتریایی در مثانه است که به آن عفونت مجرای ادرار گفته می شود. ابتلا به عفونت مثانه، منجر به التهاب مثانه می‌ گردد که در این وضعیت مثانه، متورم شده و تحریک می‌ شود. هر فردی ممکن است به عفونت مثانه مبتلا شود!

 

درباره علایم بیماری عفونت مثانه چه می دانید؟

 

سیستیت بینابینی به نام سندرم مثانه دردناک (BPS) نیز شناخته می ‌شود؛ این شرایط بیشتر در افرادی که بیش از ۴۰ سال سن دارند، تشخیص داده می ‌شود.

توجه داشته باشید این بیماری به عفونت باکتریایی در هر نقطه از دستگاه ادراری مانند مثانه، کلیه، مجاری ادراری یا پیش آب راه اشاره دارد؛ این بیماری می‌تواند به کلیه ‌ها و غدد پروستات نیز سرایت کند! اکثر عفونت ‌های مثانه توسط باکتری اشرشیاکلی  E. coliایجاد می‌ شود. این نوع باکتری‌ به طور طبیعی در روده ی بزرگ موجود است. اگر تعداد بسیار زیادی از این باکتری در بدن وجود داشته باشد و یا از طریق ادرار دفع نشود، ممکن است سبب عفونت مثانه گردد!

 

بسیاری از موارد بیماری عفونت مثانه به طور ناگهانی یا حاد رخ می‌ دهد؛ در حالی که در برخی موارد ممکن است این بیماری به صورت بلند مدت یا مزمن بروز کند.

این بیماری، بیشتر زنان از سنین ۲۰ تا ۵۰ سال را مبتلا می‌کند؛ زنان باردار نیز ممکن است از این مشکل رنج ببرند! زیرا مجرای پیش آب راه زنان کوتاه‌ تر بوده و در نتیجه مسیر حرکت باکتری به مثانه ساده ‌تر است؛ همچنین فاصله ی مجرای پیش آب تا راست روده یا رکتوم در زنان نزدیک ‌تر از مردان است. دقت داشته باشید مردان نیز ممکن است به سبب مقاربت با زنان آلوده یا به خاطر داشتن مقاربت مقعدی با این افراد، به این بیماری مبتلا شوند.

 

درباره علایم بیماری عفونت مثانه چه می دانید؟

 

توجه داشته باشید علائم بیماری عفونت مثانه به شدت عفونت بستگی دارد! شما می ‌توانید در هنگام ادرار کردن بلافاصله متوجه تغییراتی شوید! تغییراتی چون بد رنگی ادرار و یا وجود خون در ادرار، تکرر ادرار ، سوزش هنگام ادرار، احساس نیاز به ادرار به طور مکرر و… همچنین با گسترش عفونت، علائم آن با درد همراه خواهد بود.

یکی از ساده ‌ترین و آسان ‌ترین اقداماتی که می توانید برای حفظ سلامت مثانه ی خود انجام دهید، پرهیز از نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی است. اگرچه ممکن است گاهی اوقات مجبور به انجام این کار شوید، اما نگه داشتن مداوم ادرار می تواند به عضلات اطراف اندام مثانه آسیب وارد کند!

آب فراوان بنوشید زیرا این بهترین درمان برای عفونت مثانه است. آب عامل پاک‌کننده عالی است و به دفع باکتری ‌های مضر در قالب ادرار رقیق شده کمک می ‌کند! بنابراین برای خلاص شدن سریع از عفونت مثانه به میزان زیادی آب بنوشید. همچنین به یاد داشته باشید در چنین شرایطی خودتان را در آب حاوی سرکه‌ ی سیب شستشو دهید! زیرا این کار به میزان زیادی احساس سوزشی را که هنگام ادرار کردن به خاطر عفونت مثانه به وجود می ‌آید، کاهش می ‌دهد.

لازم است بدانید دفع ادرار پس از رابطه جنسی هم برای مردان و هم برای زنان بسیار مهم است؛ رابطه جنسی، به ویژه روابط محافظت نشده، می توانند انتقال باکتری ها به بخش های بسیار حساس همچون اندام های تناسلی را موجب شوند. شما می توانید با دفع ادرار پس از رابطه جنسی، به تخلیه ی این باکتری ها از بدن خود کمک کنید و به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به عفونتی تحریک کننده، مانند عفونت دستگاه ادراری را کاهش دهید. همچنین برای به حداکثر رساندن دفع این باکتری ها، پس از دفع ادرار، دوش بگیرید و خود را تمیز کنید.

 

درباره علایم بیماری عفونت مثانه چه می دانید؟

 

مصرف الکل می تواند فشار مضاعفی را به واسطه پردازش مایع اضافی و عبور آن از بدن بر مثانه وارد کند؛ با افزایش سن، ما هر چه بیشتر به تخلیه مثانه خود نیاز پیدا می کنیم و مصرف الکل می تواند بر شدت این مشکل بیفزاید. اگر با یک مشکل سلامت در مثانه خود مواجه هستید، به شما توصیه می کنیم مصرف الکل را کنار بگذارید.

عفونت مثانه می‌تواند باعث درد کمر شود! این درد با درد کلیه نیز همراه است. شما ممکن است دردی غیر از درد عضلانی را در هر دو طرف کمر یا وسط کمر خود تجربه کنید. اکثر عفونت‌ های مثانه ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از مصرف آنتی ‌بیوتیک مناسب برطرف می‌ شوند؛ اما برخی از عفونت ‌های مثانه به دلیل مقاوم بودن باکتری‌ در برابر آنتی بیوتیک ها و یا دیگر مشکلات سلامتی نیاز به ترکیبی از درمان ‌ها و اقدامات پیشگیرانه ی تهاجمی ‌تر دارد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا