درد سینه در زنان به چه دلیل است؟

زنان در هر سنی از درد سینه (درد پستان) خبر می‌دهند که به اسم ماستالژیا هم شناخته می شود. درد مذکور میتواند هم در زمان قبل از یائسگی و هم بعد از آن پیدایش کند. در هر حال درد سینه در بین زنان جوان در زمان قائدگی بیش از همه شایع است.

در حالی که حدود ۷۰ درصد زنان در بعضی اوقات در طول زندگی خود درد پستان دارند، فقط حدود ۱۵ درصد این دردها احتیاج به درمان پزشکی دارد. شدت و محدوده درد سینه میتواند مختلف باشد. درد میتواند در هر دو سینه، یک سینه یا در ناحیه زیر بغل بروز کند. شدت درد میتواند از کم تا حاد مختلف باشد و معمولاً بعنوان سوزش حاد، یا سفت شدن بافت پستان توصیف می شود.

تغییرات هورمونی بسته به وقایعی مانند یائسگی، حاملگی، و قاعدگی هم میتوانند در نوع درد سینه تجربه شده تأثیر داشته باشند.

علت درد سینه در زنان می تواند یکی از موارد زیر باشد:

کیست‌های پستان

کیست سینه رایج ترین توده پستانی است که در خانم‌ها مشاهده می شود. کیست ها معمولاً در سن ۳۵- ۵۰ سال دیده میشوند و پس از یائسگی از بین میروند مگر در خانم هایی که پس از یائسگی هورمون های تخمدانی را استفاده می کنند. کیست ها عبارتند از توده هایی که از مایع پر شده اند. کیست ها معمولاً در زمینه تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می شوند. میزان کیست ها بسیار متفاوت می باشند و از چند میلی متر تا چند سانتیمتر متغیر بوده، تعداد و میزان کیست های سینه ممکن در یک شخص در ماه های گوناگون تغییر کند که اهمیتی ندارد.

 

داروها

برخی از انواع دارو می‌تواند باعث توسعه درد سینه شود. داروهایی که با افزایش درد پستان مرتبطند عبارتند از:

• داروهای ناباروری

• داروهای پیشگیری از بارداری هورمونال خوراکی

• استروژن پس از یائسگی و آماده‌سازی پروژسترون

• مهارکننده بازجذب انتخابی سروتونین

• داروهای ضد افسردگی

• آماده‌سازی دیجیتال

• متیل‌دوپا (الدومت)

• اسپیرونولاکتون (الداکتون)

• برخی از دیورتیک‌ها

• انادرول

• کلرپرومازین

افراد دچار درد پستان باید با مراقبان بهداشتی خود صحبت کنند تا مشخص شود که یکی از این داروها ممکن است در این موضوع مؤثر باشد یا خیر.

 

جراحی پستان

جراحی پستان و فرم بافت زخم می‌تواند به درد سینه منجر شود.

 

عفونت غضروفی و دنده‌ها

عفونت غضروفی و دنده ها نوعی از آرتریت است که در محل اتصال دنده ها و جناغ بروز می کند. هنگامی که این شرایط مرتبط به سینه نباشد، درد همراه سوزش ناشی از آن میتواند با درد سینه واقعی آمیخته شود. این شکل از آرتریت در اشخاص پیر و هم مردم فقیر دیده می شود.

تغییرات فیبروکیستیک سینه

زنان در دوره قبل از یائسگی و آنهایی که تحت هورمون درمانی بعد از یائسگی قرار دارند امکان دارد دچار وضعیت نا‌صافی، افتادگی و تورم ناشی از ساخته شدن مایعات در سینه شوند. این شرایط بدون ضرر تحت عنوان تغییرات فیبروکیستیک سینه شناخته می شود.

 

ورم پستان

ورم سینه یک عفونت دردناک پستان است. این درد بیش از همه در زنان شیرده در پیوند با انسداد مجرای شیردهی پختگی می شود. نشانگان مرتبط با ورم سینه اکثر شامل تب، انواع درد و خستگی است که با تغییرات سینه مانند گرم شدن، برشته شدن ، ورم و درد همراه است.

 

سینه بند نامناسب

درد سینه ممکن است بر اثر استفاده از یک سینه بند نامناسب ایجاد شود. در بعضی دوران ها سینه بندهای زنان یا خیلی سفت و یا خیلی شل و ول هستند و پستان ها را بدرستی پوشش نمی دهند. نبود حمایت کامل میتواند منجر به درد سینه شود.

 

سرطان پستان

اغلب انواع سرطان پستان سبب ایجاد درد نمی‌شوند. در هر حال سرطان سینه التهابی و برخی تومورها می‌ توانند سبب ناراحتی پستان شوند. افرادی که موارد زیر را در خود دارند باید به دکتر مراجعه کنند:

• وجود توده یا سطوح نگرانی‌‌ آور در سینه

• درد یا توده‌ای که پس از پایان عادت ماهانه از بین نمی‌رود.

• وجود هر نوع ترشح از پستان، چه خونین چه به رنگ روشن و غیره

• درد سینه بدون علت شناخته شده که از بین نمی‌رود.

• نشانگان پایدار همراه عفونت سینه نظیر سرخی، چرک یا تب.

مشکلات آناتومیکی

اختلالی در دیواره ی قفسه سینه، عضلات، مفصل ها، قلب و یا نواحی دیگر باشد که به دلیل انتشار درد به این نحو احساس شود. مشکلات آناتومیکی و ساختاری در سینه ها می تواند باعث ایجاد درد شود که در بیش تر موارد این دردها غیر دوره ای هستند. اختلالاتی مثل کیست ها، ضربه ها و اسیب دیدگی ها و جراحی های قبلی میتوانند باعث پیدایش درد شوند.

علت این مدل دردها معمولاً بیرون از بافت پستان است. مثلا امکان دارد علل ایجاد درد، اختلالی دردیواره ی قفسه پستان، عضلات، مفاصل، قلب و یا نواحی دیگر باشد که به دلیل  انتشار درد به این نحو احساس شود. کشیدگی عضلات پستان و آسیب های مفصلی هم میتوانند باعث چنین دردهایی شود.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا