در هنگام خرید عرضه اولیه سهام به این نکات توجه کنید

در حال حاضر، بازار عرضه‌های اولیه در ایران بسیار جذاب است و اکثر فعالان بورسی معتقدند که خرید در این هنگام به‌احتمال زیاد به سود منجر خواهد شد. اما همان طور که نشان دادیم، احتمال شکست یک شرکت بعد از عرضه اولیه نیز وجود دارد که ممکن است باعث سقوط سرمایه‌گذاری شما و در نتیجه ضرردهی شود.

شما می‌توانید با رعایت چند نکته و مقداری تحقیق، عرضه‌های اولیه موفق را شناسایی کرده و به سوددهی برسید. در اینجا تعدادی از آن‌ها را مطرح می‌‎کنیم:

۱- خارج از اطلاعاتی که توسط شرکت مطرح می‌شود، تحقیق کنید

دریافت اطلاعات از شرکت‌هایی که هنوز خصوصی هستند، کار دشواری است. معمولا در زمان قبل از عرضه اولیه، تحلیل و پوشش‌های خبری چندانی راجع به شرکت موردنظر انجام نشده است. همیشه در نظر داشته باشید اطلاعاتی که در اطلاعیه عرضه منتشر می‌شود، توسط خود شرکت نوشته شده و امکان سوگیری و گرایش در آن‌ها وجود دارد.

شما می‌توانید اطلاعات رقبای شرکت موردنظر، اطلاعات مربوط به جذب سرمایه‌ های گذشته، بیانیه‌های خبری و وضعیت صنعت مورد فعالیت را بررسی کنید. شاید اطلاعات کمیاب باشد اما به هر حال، دانستن تمامی نکات ممکن در رابطه با عرضه اولیه شرکت کاری ضروری است. شاید پس از جذب اطلاعات کافی، متوجه شرایط نامناسب صنعت شده و سرمایه‌گذاری در آن را جایز ندانید.

۲- شرکت‌های‌ دارای کارگزار قوی، انتخاب‎‌ بهتری هستند

معمولا سعی کنید در عرضه اولیه‌ای شرکت کنید که توسط پذیره‌نویس‌های شناخته‌شده انجام می‌شوند. البته لزوما تمام عرضه‌هایی که توسط بانک‌های بزرگ انجام می‌شوند، عالی نیستند، اما معمولا بانک‌های قوی شرکت‌های قوی را عرضه می‌کنند. به همین دلیل، در هنگام عرضه‌ اولیه توسط بانک‌های تازه‌کار یا کوچک‌تر باید احتیاط کنید.

۳- همیشه اطلاعیه عرضه را بخوانید

اشاره کردیم که نباید چشم‌بسته به اطلاعیه‌های عرضه اعتماد کنید، اما نباید از خواندن آن هم بگذرید. شاید خواندن آن حوصله سر بر باشد، اما اگر به دنبال نشانه‌های درست باشید، اطلاعات مفیدی را به دست خواهید آورد. برای مثال اگر در اطلاعیه اشاره شده است که سرمایه جذبی برای بازپرداخت بدهی‌ها یا دریافت سهام از شرکا صرف خواهد شد، باید شک کنید. این نکات نشان‌دهنده وابستگی شرکت به عرضه اولیه برای پرداخت بدهی‌های خود است که معمولا نشانه خوبی نیست. به‌جای آن، به دنبال شرکت‌هایی باشید که قصد صرف سرمایه خود در جهت توسعه و بازاریابی محصولات هستند.

یکی دیگر از نشانه‌های خطر در اطلاعیه عرضه، خوش‌بینی بیش از اندازه در وضعیت آینده شرکت است. شرکت‌های موفق می‌دانند که دادن وعده‌های خوش‌بینانه و عملکرد ضعیف، اشتباهاتی‌ هستند که شرکت‌های تازه‌کار مرتکب می‌شوند. در چنین شرایطی باید در اعداد و ارقام حسابداری شرکت دقیق شد.

هنگامی که همه عجله دارند، شما احتیاط کنید

درست است که در حال حاضر بازار عرضه‌های اولیه داغ است، اما در نظر داشته باشید که همیشه بازار این‌گونه نخواهد بود. خصوصا که پس از مدتی شرکت‌ها ممکن است از اعتماد عمومی سوءاستفاده کرده و در شرایط نامناسب شروع به انتشار سهام کنند. در نتیجه سعی کنید که با احتیاط بیشتر، یک قدم از بقیه جلوتر باشید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا