در هوای آلوده چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

بخور نخورهای روزهای آلوده

هوا در روزهای آلوده آنقدر به سلامتی انسان آسیب می رساند که بیرون رفتن و خود را در معرض هوای باز قرار دادن اشتباه تلقی می شود ، اما واقعا نمی شود کل روز را در منزل ماند تا از کارهای ضروری خود عقب ماند ولی می شود در این روزها نکاتی را رعایت کرد تا کمتر سرب به داخل ریه هایمان برود .

توصیه هایی برای روزهای آلوده

طی روزهای اخیر هوای تهران و چند کلان شهر دیگر کشور از جمله اصفهان، اراک، کرج و… به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در شرایط نامطلوب قرار داشت. آلودگی هوا اثرات کوتاه مدت و بلند مدت متعددی دارد که با رعایت برخی نکات ساده می‌توان تاثیر این اثرات بر سیستم ایمنی بدن را کاهش داد.

کیفیت هوای تهران این روزها برای چندمین بار پیاپی در شرایط نامطلوب قرار داشت و پیش‌بینی می‌شود که آلودگی هوا در تهران تداوم داشته باشد. با رعایت نکات زیر می‌توانیم علاوه بر حفظ سلامت خود در روزهای آلوده، به بهبود کیفیت هوا نیز کمک کنیم.

در هوای آلوده چه نکاتی را باید رعایت کرد :

*طی روزهایی که شاخص کیفیت هوا از عدد ۱۰۰ عبور می‌کند و در شرایط نامطلوب قرار می‌گیرد بهتر است که گروه‌های حساس از جمله بیماران به ویژه بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار از فعالیت‌های طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

* عموم افراد از فعالیت‌های ورزشی در فضای بیرون بپرهیزند و یا در فضای بسته ورزش کنند.

*افرادی که مجبورند طی روزهای آلوده در بیرون از منزل فعالیت کنند از ماسک‌های مخصوص P۲ یا N۹۵ استفاده کنند.

*برای مقابله با اثرات کوتاه مدت آلودگی هوا از جمله سردرد، سرفه و تنفس سخت، حساسیت پوستی و حساسیت‌های بینی، چشم‌ها و گلو می‌توان مصرف شیر و مایعات را در اولویت قرار داد همچنین مصرف سبزیجات دارای برگ سبز و پهن برگ‌ مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو، طی روزهای آلوده به بدن کمک می‌کند.

*سیب نیز از جمله میوه‌هایی است که بیشترین تاثیر را بر سلامت دستگاه تنفسی دارد.

*کلیه شهروندان هنگام سوخت‌گیری در جایگاه‌ها دقت لازم را داشته باشند و از سرریز شدن بنزین و سایر سوخت‌ها جلوگیری کنند.

*اقداماتی مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزندان لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود بنابراین توصیه می‌شود تا بهبود کیفیت هوا از این اقدامات خودداری شود.

*استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای درون شهری نیز به کنترل آلودگی هوا طی این روزها کمک خواهد کرد.

*رعایت الگوی مصرف سوخت و دقت لازم در استفاده از وسایل حرارتی مانند آبگرمکن، بخاری و تأسیسات گرمایشی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه حرارت در فضاهای مسکونی، تجاری و اداری از جمله دیگر راهکارهایی است که می‌توان با رعایت آن از آلوده‌تر شدن هوا جلوگیری کرد.

هوا بشدت آلوده اس و حتی از مرز هشدار گذشته. برای همین حتما توی هوای آلوده خودتون و بچه ها این توصیه هایی که نوشته را رعایت کنین:

? مصرف این مواد غذایی به بچه ها و بزرگسالان در از بین بردن سموم ناشی از آلودگی هوا کمک فراوانی میکنه:

?دمنوش پونه سرب را پاک میکنه.
?سوپ یا مواد مغذی مصرف کنید.
?از سیر و پیاز توی غذا استفاده کنید.
?تا میتونید شیر و لبنیات استفاده کنید. مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر کم چرب و پنیر برای افراد بالای ۱ سال توصیه شده.
?عسل یا شیر و عسل تنها ریه را از آلودگی پاک میکنه.
?استفاده از گشنیز توی غذا ریه ها را تصفیه میکنه.
?شلغم و بخور شلغم و سوپ شلغم کولاک میکنه.
?توی خونه کتری آب جوش بذارید و داخل کتری سرکه بریزید.
? از لیمو یا شربت آبلیموی تازه، نارنج یا عرق بهار نارنج استفاده کنید.
?سیب، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار استفاده کنید. خیلی موثره.
?سعی کنید نان باگت مصرف نکنید!!! چون در نانهای متخلل ازجوش شیرین استفاده میشه؛جوش شیرین عامل جذب آلودگی هوا و فلزات سنگین توی بدنه!

? مصرف این غذاها در هوای آلوده ممنوع

?غذاهای چرب ‌بخصوص چربی‌های جامد حیوانی و گیاهی در این روزها اکیدا ممنوع!
?( در هوای آلوده از مصرف گوشت گاو، عدس، بادمجون به‌ویژه میرزاقاسمی، گوشت‌های صنعتی(مثلا استیک های آماده)، غذاهای خمیری مثلا ماکارونی و غذاهای چرب و سنگین مثل کله‌پاچه باید جدا پرهیز کنید).
?خوردن سوسیس و کالباس و نوشابه های گازداردر این روزها و بقیه روزها جدا ممنوع!
?خرید از وانتی ها ممنوع! ( در روزهای آلودگی هوا نباید از وانتی‌هایی که میوه و سبزیجات تازه را در کنار خیابان‌ها می‌فروشند یا مغازه‌هایی که سبزیجات خود را بیرون از مغازه و در مسیر عبور خودروها می‌گذارند، میوه و سبزی بخرید!) چون سرب روی خوراکی ها میشینه.

*در روزهای آلوده با کوچولوها خود از منزل خارج نشید. آلودگی شوخی نیست. سرب وقتی وارد خون بشه عامل هزار جور درد و مریضی و سرطانه…

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا