دلیل بالا رفتن دمای موتور اتومبیل در فصل سرما چیست ؟

در زمانی که از خودرو یتان بیش از اندازه کار بکشید ممکن است خودرو شروع به داغ کردن کند که در اصطلاح می گویند موتور ماشین جوش آورده است.

موتور اتومبیل

 

جوش آوردن موتور اتومبیل اتفاقی ناخوشایند است که در هر فصل و برای هر اتومبیلی ممکن است اتفاق بیفتد. جوش آوردن اتومبیل به معنی بالا رفتن درمای آب تا حد ماکسیموم بدون سابقه قبلی است.

ترموستات در موتور اتومبیل قطعه ای مکانیکی است که در دمای معینی (معمولا بین ۸۰ تا ۹۰) مسیر عبور آب به رادیاتور را باز میکند ، وجود ترموستات برای ثابت ماندن حرارت اتومبیل ضروری است ، احتراق صحیح و کامل سوخت در موتور اتومبیل و تامین حرارت بخاری در زمستان به عملکرد صحیح ترموستات بستگی دارد . اما گیر کردن و باز نشدن یا دیر باز شدن ترموستات بسرعت باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود . جوش آوردن اتومبیل بدلیل باز نشدن ترموستات ارتباطی با فصل و دمای بیرون ندارد ، حتی در دمای زیر صفر زمستان بسته ماندن ترموستات باعث جوش آوردن موتور میشود . برای اینکه از خرابی ترموستات اطمینان حاصل کنیم کافیست از داغ بودن باد بخاری و سرد بودن باد فن رادیاتور مطمئن شویم . اگر باد فن رادیاتور سرد بود(در زمستان) یا گرمای کافی نداشت (در تابستان) در حالیکه بخاری ماشین کاملا داغ بود قطعا اشکال از ترموستات است . توجه داشته باشید وقتی آمپر آب اتومبیل بالاست در صورت سالم بودم واتر پمپ و ترموستات تحمل حرارت باد فن رادیاتور اتومبیل بسیار سخت یا غیر ممکن است .

واتر پمپ قطعه ای در موتور اتومبیل است که همانطور که از نامش پیداست وظیفه چرخاندن آب در سیستم خنک کننده موتور اتومبیل را بر عهده دارد . کار نکردن واتر پمپ ممکن است بخاطر پاره شدن یا شل بودن تسمه آن یا خرابی خود واتر پمپ باشد . در اتومبیل هایی که واتر پمپ مستقیما توسط تسمه تایم میچرخد کار نکردن واتر پمپ قطعا نشانه خرابی آن است . علائم خرابی واتر پمپ تا حدود زیادی شبیه به خرابی ترموستات است که در بالا به آن اشاره شد ، با این تفاوت که هنگام خرابی واتر پمپ بدلیل عدم گردش آب بخاری اتومبیل هم کاملا سرد شده (در زمستان) یا گرمی کمی (در تابستان ) دارد .

در اتومبیل هایی که واتر پمپ آنها بوسیله تسمه دینام یا تسمه جداگانه ای (بجز تسمه تایم) میچرخد پاره شدن تسمه باعث کار نکردن واتر پمپ و در نتیجه جوش آوردن موتور می شود.

فن رادیاتور یا پروانه موتور قطعه ای است که با مکیدن هوا از لابلای شبکه های رادیاتور باعث خنک شدن آب رادیاتور و در نتیجه موتور میشود . در اتومبیل های قدیمی که از پروانه استفاده میشد شل بودن یا پاره شدن تسمه پروانه یا خرابی کلاچ پروانه و یا در مواردی شکستن پروانه علت جوش آوردن موتور اتومبیل بود . امروزه اکثر اتومبیل ها دارای فن های خنک کننده برقی هستند . اگر آمپر آب اتومبیل بالاتر از حد نرمال باشد و فن رادیاتور روشن نشده باشد نشانه خرابی فن یا اشکال در عملکرد سیستم راه انداز فن است . در این شرایط اگر فن اتومبیل با روشن کردن کولر بکار بیافتد نشانه اشکال در مدار فرمان یا راه انداز فن خنک کننده است . خرابی سنسور دمای آب (فشنگی آب) مهمترین عامل کار نکردن فن هنگام اشکال مدار فرمان است .

اگر به هر دلیلی سطح مایع خنک کننده (آب و ضد یخ) کمتر از حد لازم باشد باعث جوش آوردن موتور اتومبیل میشود . عوامل متعددی باعث کم شدن یا خالی شدن مایع خنک کننده میشوند ، پارگی شلنگ ها ، پوسیدگی پولک های اطرف سیلندر ، نشتی واتر پمپ ، نشتی رادیاتور آب و یا بخاری ، خرابی درب رادیاتور یا مخزن آب تعدادی از این عوامل هستند . در این شرایط بهتر است قبل از پر کردن مجدد منبع یا رادیاتور اتومبیل را حرکت ندهید چون باعث بالا رفتن بسیار زیاد حرارت سرسیلندر و در نهایت صدمات جدی به موتور اتومبیل می شود.

منبع : آدامک

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا