دکتر خیراللهی: حل جدول می تواند زندگی تان را تغییر دهد

در این مطلب از جدول یاب مهدی خیراللهی دکترای ریاضیات محض ، نویسنده کتاب پر فروش «من می توانم با ریاضیات رفتارتان را تغییر دهم» به فواید حل جدول می پردازد که در زیر از نظرتان می گذرد.

مغز شما شالوده حیات شماست. مغز و تفکر، چیزهایی هستند که هرگز نمی‌توانید از خود جدا کنید و هیچ‌کس نیز نمی‌تواند آن را از شما بگیرد. قدرت مغز شما همیشه از آن خودتان خواهد بود و این شما هستید که به آن کنترل و احاطه دارید. پس آن را پرورش داده و بدین ترتیب فعالیت‌های آتی خود را از هم اکنون سامان دهید. اگر مانع از رشد توانایی‌های مغز خود شوید، همیشه در گذشته زندگی خواهید کرد.

قدرت مغز خود را پرورش دهید و از آن استفاده کنید. حل جدول کمک‌های بسیاری را به شما ارائه خواهد کرد.

همان گونه که می‌توان بدن انسان را تقویت کرد و قدرت ماهیچه‌ای او را از طریق تمرینات پرورش اندام پرورش داد، به همان ترتیب نیز می‌توان مغز و ذهن را تقویت کرده و از طریق برنامه‌های پرورش مغز، ذهن را از قدرت خاصی برخوردار کرد و وقتی که مغز قدرت پیدا کرد، رفتارهای انسان نیز تصحیح خواهد شد و از انسان رفتار مناسبی ساطع خواهد شد.

مغز مسئول کلیه اعمال حیاتی انسان است. شما دقیقا نمی‌توانید آنچه می‌خواهید باشید، مگر آنکه مغزتان به درستی عمل کند. عملکرد مغز شما تعیین می‌کند که چقدر خوشحالید، چقدر احساس موثربودن می‌کنید و چقدر خوب با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید.

هدف من شرح چگونگی کار مغز نیست. بلکه می‌خواهیم با شناخت بعضی از قسمت‌ها و انجام فعالیت‌هایی خاص از جمله حل جدول، نحوه کارکرد بخش‌های مختلف مغز را بهبود بخشیم و در نتیجه شاهد اعمالی مفید و رفتاری خلاق از سوی انسان باشیم.

امید است که با حل جداول  به صورت مستمر، شاهد قدرت و توانمندی مغزتان بوده و به راحتی بتوانید در زندگی‌تان گام‌های استوار و بلندی بردارید.

    معرفی پری فرونتال frontal lobes

محل پری فرونتال در بالای مغز قرار دارد و بر این اعمال نظارت می‌کند: تمرکز کردن، برنامه‌ریزی، کنترل محرک‌ها و تصمیم‌گیری (چه خوب و چه بد).

زمانی که این قسمت از مغز به درستی کار نکند، فرد از نظر کنترل بر خود و نیز به طور قابل توجهی در دقت، سازماندهی و به اتمام رساندن کارها دچار مشکل می‌شود. یادگیری آنکه چگونه می‌توان پری فرونتال را به طور مثبت فعال نمود، باعث می‌شود که فرد بهتر بتواند بر حالات درونی خود نظارت کند.

   عملکردهای پری فرونتال

فراخنای توجه، پشتکار، قضاوت، کنترل تکانه‌ها، سازمان‌دهی، مراقبت از خود و خود سرپرستی، مشکل گشایی، افکار انتقادی، دوراندیشی یادگیری از طریق تجربه، توانایی احساس و ابراز هیجانات، تعامل با سیستم لیمبیک، همدلی (هم حسی).

پری فرونتل(PFC)، نمو یافته‌ترین بخش مغز است. این بخش که زیر پیشانی قرار دارد، یک سوم قسمت جلویی مغز را در برگرفته است.

در کل، PFC بخشی از مغز است که کار آن کنترل، نظارت، راهنمایی، هدایت و تمرکز بر رفتار است.

توماس گالیتری، متخصص مغز و اعصاب از کارولینای شمالی، اجمالا عملکردهای PFC انسان را به این شرح خلاصه کرده است:

استعداد فرمول‌بندی اهداف، برنامه‌ریزی برای اجرای آن اهداف، به کار بستن آن برنامه‌ها به شیوه‌ای موثر، تغییر روش و حاضر جوابی در برخورد با موانع یا اشتباهات و انجام موفقیت‌آمیز آن‌ها در صورت نبودن رهبری یا تشکیلات بیرونی.

پری فرونتال به ما کمک می‌کند تا قبل از انجام دادن و گفتن چیزی، درباره آن‌ها فکر کنیم. برای مثال، اگر با دوستتان اختلافی دارید و شما دارای عملکرد خوب پری فرونتال باشید، به احتمال زیاد جوابی منطقی که به بهبود شرایط کمک کند، خواهید داشت. اگر پری فرونتال شما عملکرد ضعیفی داشته باشد. به احتمال زیاد کارهایی انجام داده یا چیزهایی خواهید گفت که باعث بدتر شدن شرایط می‌شود.

پری فرونتال در انجام این کارها به ما کمک می‌کند: حل مشکلات، پیش‌بینی شرایط آتی و با کمک تجربه مفیدترین پیشنهاد را برگزیدن. در بازی‌هایی مثل شطرنج، برای بازی موثر به عملکرد خوب این قشر نیازمندیم.

بخش PFC مغز کمک می‌کند از اشتباهات درس بگیریم. عملکرد خوب PFC به این معنا نیست که مرتکب اشتباه نخواهیم شد، بلکه عموما به این معناست که یک اشتباه را چند بار تکرار نخواهیم کرد. ما قادریم از گذشته درس گرفته و آن‌ها را به کار ببریم. برای مثال دانشجویی با عملکرد خوب PFC احتمالا یاد می‌گیرد که اگر پروژه بلندمدتی را زودتر شروع کند، وقت بیشتری برای تحقیق و اضطراب کمتری برای انجام آن خواهد داشت. دانشجویی با کاهش عملکرد PFC از شکست‌های گذشته درس نگرفته و شاید هر کاری را در آخرین دقایق انجام دهد. عملکرد ضعیف PFC بیشتر در افرادی دیده می‌شود که در یادگیری از تجربیات گذشته دچار مشکل هستند. آن‌ها اشتباهات تکراری دارند، اعمال آن‌ها براساس تجربه انجام نمی‌شود، بلکه لحظه‌ای است، نقطه‌ای است و براساس خواسته و نیاز فوری آن‌ها استوار است.

اصل بقای اشتباه: ما اشتباهات جدیدی کشف نمی‌کنیم، بلکه اشتباهات گذشته و گذشتگان را تکرار می‌کنیم.

بررسی و دقت در علم، معرفت را بارور می‌کند و استمرار تجربه‌ها، زیادی عقل را به همراه دارد.

پری فرونتال همچنین مسئول تقویت فراخنای توجه است. هنگامی که افکار و احساسات کم اهمیت‌تر را مرور می‌کنیم، این بخش کمک می‌کند تا بر اطلاعات مهم تمرکز کنیم.

مشکلات پری فرونتال

حواس‌پرتی، کمبود پشتکار، مشکلات کنترل تکانه‌ها، بیش فعالی، تاخیر مزمن، مدیریت زمان‌بندی ضعیف، به هم‌ریختگی، طفره رفتن، درک نادرست، قضاوت ضعیف، درس نگرفتن از تجربیات، مشکلات حافظه کوتاه مدت، اضطراب اجتماعی و امتحان، بی علاقگی، کاهش بیان شفاهی، کاهش مهارت‌های اجتماعی، کاهش کنترل بر رفتار.

پیشنهاد فوق العاده مهم: حل جدول های مختلف به صورت مستمر بر قدرت پری فرونتال کورتکس می افزاید، در نتیجه تصمیم سازی فرد افزایش یافته و در ادامه از بین گزینه های  موجود بهترین گزینه جهت تصمیم نهایی انتخاب می شود. جالب است بدانیم افرادی که به حل جدول عادت دارند کمتر در زندگی دچار تسویف یعنی امروز و فردا کردن کارها می شوند و با اندکی تفکر و تذکر زودتر از بقیه انسان ها گرایش به اجرا کردن کارها دارند.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
محبوب
محبوب
2 سال قبل

استاد مهدی خیرالهی عزیز انشالله همیشه زنده باشند

دکمه بازگشت به بالا