دیاتومه چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یابدیاتومه به گیاه تک یاخته ای بسیار ریز یا ذره بینی گفته می شود. میلیاردها میلیارد دیاتومه در آب های سراسر نقاط جهان یافت می شود.

 

بزرگ ترین دیاتومه ها را به سختی ممکن است با چشم غیر مسلح دید و طول کوچک ترین دیاتومه ها نیز از یک هزارم اینچ نیز کوچک تر و کمتر است! دیاتومه ها با وجود آنکه بسیار ریز هستند، هر کدام برای پوسته ای سنگی می سازد که مانند سنگ خارا، سفت است. تاکنون بیش از ۱۰ هزار نوع آن شناخته شده است. دیاتومه ها شکل های گوناگونی دارند!

پوسته ی خارجی دیاتومه از دو صدف یا کپه ساخته می شود که مانند دو نیمه ی قوطی روی هم قرار می گیرند، و لبه ی آن ها به وسیله ی نوار باریکی به هم می چسبد، داخل این دو نیمه ی صدف، گیاه زنده ی دیاتومه قرار دارد.

بیشتر دیاتومه ها در آب شناور هستند یا به وسیله ی ماده ی چسبنده ای به سنگ ها و یا حتی گیاهان بزرگ آبری می چسبند! تعدادی از آن ها می توانند فاصله ی نقطه ای تا نقطه ی دیگر را شناکنان بپیمایند، اما طرز پیشروی آنها در آب تاکنون شناخته و روشن نشده است.

دیاتومه ها غالبا از راه دو نیم شدن، تکثیر می یابند؛ سلول زنده ی درونی تقسیم می شود، صدف ها از هم جدا می شوند و به جای نیمه ی رو باز هر صدف، کپه یا نیمه ی تازه ای می روید.

دیاتومه ها اهمیت بسیاری در زندگی آدمی دارند؛ همراه با برخی دیگر از موجودات ذره بینی، بخش عمده ی زندگی گیاهی اقیانوس ها را تشکیل می دهند و در مدت حیات شان مواد غذایی را که در آب حل شده است، به مواد آلی تبدیل می کنند.

بدین ترتیب، دیاتومه ها سرچشمه ی غذایی تمام موجودات زنده ی دریاها از جمله ماهی ها و نهنگ ها هستند. روغنی که دیاتومه ها تولید می کنند، سرشار از انواع ویتامین است و در کبد ماهی نیز ذخیره می شود، و ویتامین تجارتی نیز از همین کبد ماهی گرفته می شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا