دیمیتری ایوانوویچ مندلیف شیمی دان روسی که بود؟ | بیوگرافی دیمیتری ایوانوویچ مندلیف

جدول یاب ، محمد سیمری : شیمی دان و نظریه پرداز روسی در سال ۱۸۳۴ میلادی در خانواده ای فرهنگی دیده به جهان گشود و چنان استعداد و علاقه ای به تحصیل داشت که در سال ۱۸۶۴ میلادی موفق به دریافت درجه ی دکتری در علوم گردید و یک سال بعد نیز، یعنی زمانی که تنها ۳۱ سال داشت به سمت استادی دانشگاه پترزبورگ برگزیده شد.

تحقیقات و مطالعات مندلیف، او را به فکر انداخت که خواص عناصر، تابعی از جرم اتمی آن ها است. سپس جدولی را تهیه کرد و ۶۳ عنصر شناخته شده تا آن زمان را براساس جرم اتمی آن ها در آن جدول قرار داد! البته تعداد عناصر از سطرهای آن جدول یکسان نبود؛ برای مثال سطر پنجم، ۳۲ عنصر داشت اما در سطر ششم فقط ۶ عنصر جای گرفته بود! ولی عناصری که از نظر خواص به هم شبیه بودند، نزدیک به هم قرار داشتند.

وی این جدول را در سال ۱۸۹۶ میلادی به جامعه ی شیمی کشور روسیه تقدیم کرد و اظهار داشت که خانه های خالی متعلق به عناصری است که تاکنون شناخته نشده است! لیکن این جدول نظر کسی را به خود جلب نکرد! تا آن که در سال های ۱۸۷۵ میلادی، ۱۸۷۹ میلادی و همچنین ۱۸۸۷ میلادی با کشف سه عنصر گالیوم، اسکاندیوم و همچنین ژرمانیوم جدول مندلیف نیز مشهور شد! زیرا جرم اتمی این عناصر به گونه ای بود که سه خانه ی خالی جدول را پر نمود!

با کشف عناصر دیگر و همچنین پر شدن تدریجی جدول تناوبی، مندلیف به پیامبر شیمی شهرت یافت! دانشمندان عنصر ۱۰۱ را نیز به پاس خدمات علمی وی، مندلیم نام نهادند. سرانجام وی در سال ۱۹۰۷ میلادی درگذشت و نتوانست شاهد تکامل نهایی جدول خود در سال ۱۹۳۸ میلادی باشد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا