دیوار چین به فرمان کدام امپراتور چین ساخته شد؟

جدول یاب: دیوار چین از سنگ و آجر و مخلوط گل و آهک ساخته شده است . و از خلیج «بوهای » در سواحل اقیانوس آرام در مشرق تا استان «گان سو» در شمال مرکزی چین در مرزهای این کشور امتداد دارد. این دیوار شامل دو دیوار موازی است که ۱۰ متر ارتفاع دارند و جاده یی پهن و هموار بر بالای آنها سقف زده است .

برفراز دروازه های هر دو انتهای دیوار چین، کتیبه هایی گذاشته اند که دروازه شرقی آن « اولین گذرگاه در زیر آسمان » و دروازه غربی آن «آخرین گذرگاه در زیر آسمان » نامیده می شود.دیوار چین در حدود ۶۴۰۰ کیلومتر طول دارد و برای حفاظت کشور پهناور چین از گزند حملات دشمنان آن زمان امپراتوری پر وسعت چین بنا شده است که البته امروزه خط حایل مرز چین و مغولستان به شمار می آید.

معماری دقیق چینی های آن زمان واقعا تعجب و در عین حال تحسین برانگیز است. چرا که در جایی که شیب کوه تند است، دیوار نیز چنین است، بطوری که گاهی در فراز و نشیب های کوهستان ها مسیری تقریبا عمودی را طی می کند.

دیوار چین

دلیل اصلی ساختن این دیوار، محافظت از چین در برابر متجاوزان گفته شده است اما باید گفت که این دیوار کاملا چند منظوره بوده است. چرا که جاده یی هموار بر فراز دو دیوار موازی وسیله یی برای حمل و نقل کالا و پیام ها بوده است. پهنای دیوار به حدی است که ارابه های ویژه روی آن محصولات کشاورزی را حمل می کردند.

در ایامی که چین در صلح و آرامش بسر می برد، پیک های امپراتوری از این جاده عبور می کردند و در ایام جنگ ، سربازان بر روی آن راه می رفتند. در محلی که اکنون دیوار چین قرار دارد، بناها و استحکاماتی وجود داشته است که تاریخ آنها حتی به قبل از قرن سوم پیش از میلاد باز می گردد.

به فرمان اولین امپراتور چین ، «شی هوانگ دی »، کارگردان به ساخت دیوار بزرگ در فاصله استحکامات پیشین پرداختند و آنها را به هم متصل کردند. این پیش بینی دفاعی در بخش های شمالی کشور در برابراقوام «شیونگ نو» انجام گرفت و دیوار اولیه که طولانی تر از دیوار کنونی بود بنا شد.

امپراتور «شی هوانگ دی » نظام فئودالی را از میان برداشت و اولین امپراتوری چین را بنا نهاد. او برای ساخت دیوار چین از هزاران زندانی این کشور استفاده کرد و دیوار مستحکمی ساخت که نمایانگر دیدگاه چین راجع به خود، به عنوان مرکز جهان بود. دیوار زیبای چین در مدت ۹ سال از فاصله سال های ۲۰۶ تا ۲۱۵ پیش از میلاد و با طول ۲۵۰۰ کیلومتر احداث شد.
در ایام حکمروایی دودمان بعدی ، بناهای بیشتری به دیوار چین افزوده شد.در هر ۵۲ کیلومتر برج های دیده بانی ، در هر پنج کیلومتر پست های نگهبانی، در هر ۱۵ کیلومتر سنگرها و استحکامات و در هر ۵۰ کیلومتر پادگان هایی بنا شد. با زوال خاندان «هن » در چین، این کشور غرق در آشوب شد.

دیوار زیبای چین بتدریج فرو ریخت. دیگر کسی به این بنای عظیم کوچکترین توجهی نداشت. پس از سرنگونی حکومت مغولان و بیرون رانده شدن آنها از چین و با روی کار آمدن سلسله جدید، احیای دیوار چین از سرگرفته شد.آنها ۵۶۵۰ کیلومتر به دیوار چین افزودند و ۲۵۰۰۰ برج نگهبانی و ۱۵۰۰۰ استحکامات به آن افزودند.

گفته شده است در جریان ساخت دیوار چین اگر زندانی یی که در احداث این دیوار کار می کرد می مرد یا بیمار می شد، او را در داخل دیوار مدفون می کردند.اگر روزی تصمیم گرفتید برای دیدن دیوار چین که در نوع خود یکی از عجایب دنیا به شمار می آید به چین سفر کنید، بخوبی در می یابید که چینیان تا چه اندازه مجذوب این دیوارند و چقدر برای این بنای عظیم ارزش قایلند.

آنها بیشتر از هر گروه گردشگر خارجی، سراغ دیوار ملی شان می روند. شاید از هر ده بازدیدکننده دیوار چین ، هشت نفر چینی باشند. آنها به هر گردشگری که برای دیدن کشورشان می آیند، توصیه می کنند که حتما از این بنای تاریخی عظیم دیدن کنند.

سال ها تصور می شد که دیوار چین تنها مصنوع دست انسان است که از کره ماه قابل رویت است و حتی پیشنهاد شد که این دیوار از شرق و غرب امتداد یابد تا بسان یک خط، گرداگرد زمین احداث شود. اما وقتی دو فضانورد با سفینه فضایی «شنژو» مشغول گردش در مدار زمین بودند، نتوانستند این دیوار را ببینند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا